Mówi: | Cezary Ziemiński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | onevid.io |
Branża e-commerce sięga po innowacje, by poprawić interakcję z klientem. Najnowsze technologie mają zwiększyć sprzedaż produktów i usług
Sztuczna inteligencja, programy personalizujące i technologie ułatwiające kontakt z klientem. W branży e-commerce coraz częściej inwestuje się w narzędzia, które automatyzują nawiązanie kontaktu z klientem i umożliwiają nawiązanie z nim osobistej relacji za pośrednictwem wszystkich kanałów sprzedażowych. Powstają zintegrowane narzędzia do zarządzania sklepami internetowymi oraz nowatorskie systemy komunikacji.
– 80 proc. osób deklaruje zakupy u sprzedawcy, który jako pierwszy wejdzie z nim w interakcję. Zostawienie swoich danych osobowych po to, by sprzedawca do nas później oddzwonił, tak naprawdę nie jest interakcją ani narracją sprzedażową. Powoduje tylko to, że trafiamy na listy remarketingowe konkurencji. Kiedy zostawimy nasz adres e-mail na Facebooku firmie, w której zainteresowani byliśmy kupnem samochodu, następnego dnia nasza ściana facebookowa zamieni się w multibrandowy salon samochodowy. Rynkowa potrzeba dosyć jasno pokazuje, że moment, w którym klient gotowy jest kupić, to jest moment, w którym sprzedawca powinien być gotowy sprzedać – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Cezary Ziemiński, prezes zarządu Onevid.io.
Oprogramowanie Onevid.io zaprojektowano z myślą o uwspółcześnieniu internetowych narzędzi sprzedażowych i umożliwieniu nawiązania kontaktu ze sprzedawcą klientowi, kiedy ten kierowany potrzebą zakupową chce uzyskać więcej informacji o ofercie. Platforma stanowi przestrzeń do wymiany informacji audiowizualnych, umożliwia przeprowadzenie wideorozmowy we wszystkich kluczowych kanałach sprzedażowych – od postów facebookowych, przez strony firmowe, na przestrzeni detalicznej skończywszy. Jest to uwspółcześniona forma videochatu eksperckiego, która pozwala stanąć z klientem twarzą w twarz, niezależnie od tego, z jakiego miejsca podejmuje on interakcję ze sprzedawcą.
O zwiększenie szans na konwersję sprzedażową walczy także platforma Moneteasy, oferująca kompleksowe rozwiązania dla branży e-commerce. Oddaje ona w ręce przedsiębiorców rozwiązania, które ułatwiają dotarcie do klienta na dowolnym etapie sprzedaży. Przedsiębiorcy mogą optymalizować przekaz reklamowy i za pośrednictwem jednego narzędzia kierować go zarówno do osób przeglądających porównywarki cenowe, jak i czytających opisy i recenzje produktów na najpopularniejszych witrynach informacyjnych.
Z kolei firma Edrone postawiła na system automatyzujący proces profilowania klientów, dzięki któremu sprzedawca szybciej i skuteczniej zrozumie potrzeby swoich docelowych odbiorców. Platformę wyposażono w algorytmy, które dzielą klientów sklepu na kategorie ze względu na sposób ich interakcji ze sklepem: wartość koszyka zakupowego, preferowane kategorie produktowe czy aktywność w internecie. Na tej podstawie tworzą jego profil osobowy, który pozwala przeprowadzić spersonalizowaną komunikację o wyższej skuteczności sprzedażowej.
– 80 proc. osób, które kliknęły w sieci „kup teraz”, porzuca koszyk zakupowy. Powody, z których to się dzieje, nie są bardzo zróżnicowane. W 40 proc. związane są z brakiem możliwości zobaczenia detali produktu bądź z brakiem możliwości porównania go. Kolejnymi rzeczami, które powodują opuszczenia koszyka, są oczywiście względy bezpieczeństwa oraz dość zagmatwany proces wypowiedzenia przez klienta w internecie własnych potrzeb. Podpowiedzieć, jakiego sprzętu potrzebujemy, może nam wyłącznie sprzedawca. Dziś 47 proc. klientów oczekuje asysty żywego człowieka w procesie zakupowym – twierdzi ekspert.
Ciekawym przykładem wykorzystania inteligentnych systemów e-commerce są inteligentne chatboty. Znajdziemy je m.in. na Facebooku, gdzie pełnią rolę narzędzia do nawiązania pierwszego kontaktu z klientem. Można zaprogramować je tak, aby automatycznie odezwały się do osoby, która odwiedzi fanpage firmy, i podsunęły jej najczęściej zadawane pytania. Dzięki temu można zachęcić klienta do rozpoczęcia rozmowy sprzedażowej bez angażowania do niej pracownika.
Na popularności zyskują także systemy wykorzystujące technologię uczenia maszynowego. Na szeroką skalę stosuje je m.in. firma deepsense.ai, która wykorzystuje sztuczną inteligencję na każdym etapie optymalizowania sprzedaży. Algorytmy przewidują, jakie produkty pasują do profilu osobowego klienta, określają jego preferencje na podstawie koszyka zakupowego, są w stanie oszacować jego wartość w długiej perspektywie czasowej, a na podstawie analizy big data przewidzieć, jakie produkty będą się najlepiej sprzedawać w całym sklepie. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą zoptymalizować proces dostaw i wielkość zapasów magazynowych. Wszystkie te zadania wykonywane są w pełni automatycznie.
– Algorytmy sztucznej inteligencji kompletnie zrewolucjonizują sposób, w jaki kupujemy. Nawet przy udziale żywego człowieka taki algorytm będzie w stanie podpowiedzieć mi, w jaki sposób powinienem się zachować, by zwiększyć szanse na sprzedaż. Jest w stanie wyczytać z twarzy klienta, analizując jego emocje, gdzie chce pojechać na wakacje czy jakiej klasy samochód chce kupić. Zastosowanie tego typu technologii przy półce sklepowej, gdzie klient rozgląda się i szuka pomocy, umożliwia już po kilku sekundach oglądania produktu włączenie do narracji sprzedawcy, co zwiększy nam szansę na sprzedaż o 80 proc., jeśli podejmiemy tę narrację sprzedażową jako pierwsi – twierdzi Cezary Ziemiński.
Według firmy badawczej Meticulous Research wartość globalnego rynku e-commerce do 2025 roku wzrośnie do ponad 24 bln dol. W najbliższych latach ma się rozwijać w tempie przeszło 11 proc. w skali roku.
Czytaj także
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Będzie ubywać mięsa na stołach Polaków. Eksperci radzą ograniczyć spożycie nawet o dwie trzecie
Produkcja zwierzęca nie zniknie, ale będzie musiała zostać ograniczona – oceniają eksperci rynku żywności i podkreślają, że przemawiają za tym zarówno względy zdrowotne, jak i środowiskowe. Obecnie przeciętny Polak zjada ok. 75 kg mięsa rocznie, a wskazywana przez dietetyków zdrowa granica to ok. 20–25 kg.
Handel
Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym przewiduje objęcie podatkiem akcyzowym nowych kategorii wyrobów, w tym wielorazowych papierosów elektronicznych czy podgrzewaczy tytoniu. W tym pierwszym przypadku ustawodawca chce opodatkować nie tylko samo urządzenie, ale także POD, czyli wkład do niego. Organizacje przedsiębiorców i plantatorów tytoniu ostrzegają, że to prowadziłoby do sytuacji, w której jeden produkt byłby opodatkowany dwu-, a nawet trzykrotnie, z negatywnymi skutkami dla obrotu gospodarczego w Polsce.
Problemy społeczne
Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.