Wszystkie newsy
2023-09-15 | 06:30
Handel
Philip Morris zainwestuje w Polsce ponad miliard złotych. W krakowskiej fabryce firmy ruszy produkcja wkładów tytoniowych do podgrzewania
Philip Morris International zainwestuje ponad miliard złotych w polską gospodarkę. Koncern planuje stworzyć nowe linie produkcyjne w swojej fabryce w Krakowie, które będą produkować wkłady tytoniowe do podgrzewania w najnowszych urządzeniach firmy. Dzięki temu powstaną też nowe, wyspecjalizowane miejsca pracy. – Jesteśmy przekonani, że tradycyjne papierosy trafią w końcu do muzeum. Przyszłość należy do produktów bezdymnych – mówi Michał Mierzejewski z Philip Morris International. Amerykańska firma ma już w sumie ok. 2,5 tys. patentów związanych z technologiami bezdymnymi, pozostając branżowym liderem. Do tej pory zainwestowała w ich rozwój ponad 10,5 mld dol., część z tych inwestycji lokując w Polsce.
2023-09-14 | 06:25
Handel
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie. Chcą opakowań neutralnych dla środowiska i porzucają marki ekoobojętne
Mimo rosnącej świadomości odpady opakowaniowe wciąż stanowią potężny problem dla środowiska, a ich ilość rośnie wraz ze wzrostem konsumpcji oraz popularności internetowego handlu. Według danych UKE w 2022 roku do rąk polskich konsumentów codziennie trafiało ponad 2,5 mln paczek. – Z jednej strony zużycie opakowań rośnie, z drugiej coraz wyraźniej kształtuje się trend wybierania opakowań neutralnych dla środowiska. Widać to wśród producentów – zarówno globalnych, jak i tych mniejszych, działających lokalnie – mówi Kamila Koźbiał z DS Smith. Jak wskazują eksperci z okazji obchodzonego 15 września Dnia Opakowania, ogromny wpływ na kształt tego rynku będą mieć też nowe przepisy procedowane obecnie na poziomie UE oraz wejście w życie systemu kaucyjnego.
2023-07-19 | 06:25
Handel
Duże platformy sprzedażowe to dla polskich firm najłatwiejsza droga do zagranicznej ekspansji. Niewiele z niej jednak korzysta
Udział dużych platform sprzedażowych w rynku e-commerce sukcesywnie rośnie i w tej chwili już 62 proc. internetowych zakupów jest realizowanych właśnie poprzez marketplace’y. Sprzedaż za granicę za pośrednictwem takich platform to dla firm – zwłaszcza MŚP – stosunkowo najłatwiejsza forma zagranicznej ekspansji. Polskie przedsiębiorstwa tylko w niewielkim stopniu korzystają jednak z tej szansy.
2023-07-12 | 06:30
Transport
Biedronka w tym roku postawi na swoich parkingach 150 stacji ładowania elektryków. Do końca 2024 roku będzie ich 600 w całej Polsce
Sieć Biedronka otwiera się na rynek elektromobilności. W ciągu półtora roku chce udostępnić na parkingach 1,8 tys. punktów ładowania w 600 lokalizacjach na terenie całej Polski. Ma to być największa sieć szybkich ładowarek w kraju. – Będziemy zapewniać dostęp do tej usługi zarówno w mniejszych, jak i w dużych miejscowościach – zapowiada Paweł Stolecki, członek zarządu i dyrektor operacyjny Jeronimo Martins Polska. Ładowarki o mocy 120 kW, których operatorem jest PowerDot, umożliwią naładowanie baterii w ok. 20–30 min. Będą też wyposażone w terminal do płatności kartami, więc nie będą wymagały zakładania konta czy pobierania aplikacji.
2023-05-24 | 06:20
Handel
Firmy w coraz większym stopniu opierają swoją działalność na analizie danych w czasie rzeczywistym. Systemy do jej obsługi nie wymagają specjalistycznej wiedzy IT [DEPESZA]
Dla każdej firmy – niezależnie od wielkości i branży – dane są dziś jednym z kluczowych zasobów pozafinansowych. Efektywne wykorzystywanie tych danych jest fundamentem większości biznesów, wpływając m.in. na produktywność przedsiębiorstwa i wypracowywane przez nie wyniki. – Połączenie uczenia maszynowego, analityki danych oraz zdarzeń (ang. events) generowanych w czasie rzeczywistym rozpoczyna jednak nowy etap bardziej optymalnego wykorzystania tych danych, co przekłada się na oszczędności, lepsze decyzje biznesowe i większy poziom satysfakcji klientów – mówi Sebastian Gawęda, ekspert Goldenore. Jak wskazuje, takie innowacyjne narzędzia mają zastosowanie m.in. w finansach, telekomunikacji, transporcie i logistyce, a zwłaszcza w handlu, pozwalając np. na bieżąco zarządzać doświadczeniami klientów i wpływać na ich decyzje zakupowe. Co istotne, obsługa tego typu systemów nie wymaga wiedzy programistycznej.
2023-05-19 | 06:15
Konsument
Ludzie z problemami emocjonalnymi częściej wierzą w teorie spiskowe. Dają im one łatwe wyjaśnienia trudnych przeżyć
Płaska Ziemia, szkodliwe fale 5G, rządy iluminatów albo jaszczurów z kosmosu, sobowtór Melanii Trump, fałszowane wybory, spisek amerykańskiego rządu, który ukrywa lądowanie kosmitów w Roswell, czy wreszcie cały szereg teorii spiskowych związanych z pandemią COVID-19 – to tylko część tych, które w ostatnich latach cieszą się w internecie największą popularnością. Uleganiu takim teoriom spiskowym – które rozkwitają w sytuacjach zagrożenia, wywołujących negatywne emocje – sprzyja m.in. niskie wykształcenie. Wyniki nowych badań przeprowadzonych przez badaczki z Instytutu Psychologii PAN oraz Instytutu Psychologii brytyjskiego University of Kent pokazały, że skłonność do wiary w teorie spiskowe jest również powiązana z problemami w regulacji własnych emocji.
2023-05-16 | 06:25
Handel
Handel internetowy będzie rósł w najbliższych latach w tempie kilkunastoprocentowym. Napędza go inflacja, ale też nowinki technologiczne
Pandemia i lockdowny przyspieszyły rozwój e-commerce, skłaniając wiele sklepów do rozbudowy działalności w internecie. Chociaż tempo wzrostu nieco osłabło, to rynek w dalszym ciągu ma przed sobą optymistyczne perspektywy. Strategy& Polska ocenia, że w latach 2021–2027 wartość rynku wzrośnie o 94 mld zł. W ostatnim czasie wzrosty napędza wysoka inflacja, tym bardziej że klienci w poszukiwaniu promocji cenowych częściej kierują się do online’u, ale motorem są też nowinki technologiczne, które stale poprawiają doświadczenia klientów.
2023-03-02 | 06:20
Transport
Boom w e-handlu przyspieszył automatyzację w logistyce. Zamówienia internetowe coraz częściej są kompletowane przez roboty [DEPESZA]
80 proc. firm logistycznych dokonało częściowej automatyzacji magazynów, które są przeznaczone do obsługi sektora e-commerce – wynika z raportu FM Logistic. To efekt dynamicznego rozwoju handlu internetowego, który pociągnął za sobą konieczność usprawniania obsługi zamówień. Wdrożenia przynoszą efekty, więc coraz więcej firm myśli nad pełną automatyzacją magazynów. W centrum logistycznym FM Logistic w podwarszawskich Wiskitkach, które obsługuje zamówienia dla Ikei, działa prawie 50 robotów zapewniających m.in. w pełni automatyczne pakowanie towarów.
2023-02-02 | 06:20
Handel
Konsumenci oczekują szybkiego kontaktu i personalizacji oferty. Firmy zamierzają zwiększyć inwestycje w obsługę klienta aż o jedną czwartą
Prawie połowa klientów jest niezadowolona, jeśli nie otrzymuje spersonalizowanej oferty, a niemal wszyscy oczekują, że sprzedawca będzie pamiętał ich preferencje zakupowe – wynika z badań przeprowadzonych przez Adobe. Wysoki poziom pozytywnego doświadczenia klienta będzie w najbliższych latach głównym celem marketerów. Ma on być budowany poprzez automatyzację obsługi i obecność firm w świecie wirtualnym.
2023-02-01 | 06:30
Handel
Proekologiczne oczekiwania konsumentów zmieniają politykę firm. Widać to zwłaszcza w handlu internetowym
Co piąty Polak dba o środowisko i myśli o ekologii – wynika z badania Open Research, które pokazuje też, że społeczna świadomość związana z ekologią rośnie. Także podczas zakupów – według danych podawanych przez DS Smith, ponad 46 proc. Polaków zastanawia się, co zrobi z opakowaniem po zakupionym produkcie, a 50 proc. z nich wybiera wyłącznie opakowania, które można później poddać recyklingowi. Eksperci wskazują, że tzw. zielony e-commerce to w tej chwili jeden z najważniejszych trendów w internetowym handlu, ale z biegiem czasu ekologia będzie mieć rosnący wpływ na politykę firm niemal z każdej branży. Wymuszą to właśnie stale rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie ochrony środowiska i klimatu.
2023-01-09 | 06:20
Handel
Konsumenci kupujący w sieci mają coraz wyższe wymagania. W dobie rosnącej inflacji często dotyczą one atrakcyjnych cen
Niższa cena jest dla e-konsumentów najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupach w internecie. Sukcesywnie rośnie jednak rola tzw. customer experience, czyli ogólnych doświadczeń zakupowych, na które składają się wygoda, szybkość i opcje płatności, dostawy oraz zwrotu produktu. – W ostatnich latach, zwłaszcza w trakcie pandemii COVID-19, obserwowaliśmy, że oczekiwania konsumentów dotyczące zakupów online są coraz wyższe – mówi Michał Dmoch z Shopee Polska. Platforma marketplace’owa, która zadebiutowała na polskim rynku nieco ponad rok temu, pracuje nad rozwiązaniami, które mają te doświadczenia poprawiać, ale też bardziej angażować użytkowników.
2022-10-27 | 06:20
Firma
Aplikacje mobilne „made in Poland” wysoko oceniane przez użytkowników. Wciąż brakuje jednak produktów o zasięgu globalnym czy europejskim
Ostatni rok na świecie przyniósł ponad 130 mld pobrań aplikacji mobilnych – wynika z danych firmy analitycznej Sensor Tower. Analitycy prognozują, że ten rynek ma przed sobą tłuste lata – do 2025 roku liczba pobrań wzrośnie już do 230 mld rocznie. Polscy twórcy aplikacji radzą sobie coraz lepiej na tym rynku – są wysoko oceniani przez użytkowników w aspekcie technologicznym, chociaż wciąż mało mamy produktów o zasięgu europejskim czy globalnym. O trendach i przyszłości technologii mobilnych eksperci rozmawiali w Warszawie uczestnicy corocznej konferencji Mobile Trends for Experts.
2022-10-12 | 06:35
Handel
Polska gospodarka jest cyrkularna w 10 proc. Tylko 1 na 10 kg zużytych surowców trafia ponownie do obiegu
– W tej chwili 1 z 10 kg odpadów potrafimy już zwrócić z powrotem do obiegu. Jednak dla Polski niezwykle ważne jest to, żeby jak najszybciej zwiększać udział tzw. współczynnika cyrkularności w szeroko rozumianej gospodarce – podkreśla Robert Chciuk, pełnomocnik ds. GOZ w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Jak pokazuje nowo opublikowany raport „Circular Restart! Polish Circularity Gap Report”, zwiększenie tego współczynnika i wdrożenie w Polsce zasad gospodarki cyrkularnej może się przełożyć na szereg korzyści środowiskowych, społecznych i gospodarczych. Wciąż jednak brakuje odpowiednich rozwiązań legislacyjnych i podatkowych, które by temu sprzyjały.
2022-10-11 | 06:15
Bankowość
Globalny rynek aplikacji mobilnych do końca dekady potroi swoją wartość. Przyszły ich rozwój będzie związany ze światem wirtualnym
Dzięki aplikacjom mobilnym, zwłaszcza tym, które działają wielokanałowo, z poziomu telefonu możemy zarządzać finansami, znaleźć miejsce do parkowania, zautomatyzować domowe zakupy czy opiekę nad zwierzętami. Służą one zarówno szeroko rozumianej rozrywce, jak też ułatwiają codzienne życie i funkcjonowanie biznesu. W zasadzie trudno mówić o branży, która nie wykorzystuje potencjału aplikacji i kanału mobilnego. Zdaniem ekspertów rozwój technologii mobilnych zmierza w kierunku włączania w ich funkcjonalność wirtualnej rzeczywistości i metawersum. O rozwoju i przyszłości technologii mobilnych będą rozmawiali uczestnicy konferencji Mobile Trends for Experts, która odbędzie się w dniach 25–26 października w Warszawie.
2022-10-07 | 06:25
Handel
Dzieci mają istotny wpływ na decyzje zakupowe rodziców. Coraz częściej same je podejmują i korzystają z aplikacji bankowych
Coraz większy wpływ na decyzje zakupowe rodziców mają dzieci nie tylko w tak oczywistych kategoriach jak zabawki czy słodycze. Co ciekawe, 10 proc. najmłodszych domowników ma wpływ także na decyzję o zakupie samochodu. Mali konsumenci coraz częściej dysponują kieszonkowym i korzystają z nowych technologii umożliwiających płatności bezgotówkowe. 11 proc. dzieci ma swoją kartę płatniczą – debetową lub przedpłaconą, a wielu młodych konsumentów sprawnie posługuje się BLIK-iem.