Mówi: | Mateusz Mizgiel |
Firma: | GiS Supprt |
Systemy informacji geograficznej coraz popularniejsze. Firmy tworzą mapy siatki klientów i dostaw
Coraz wyraźniejszy rozwój inteligentnych miast oraz daleko idąca urbanizacja napędzają rynek systemów informacji geograficznej. Ważna jest również integracja tego typu rozwiązań z dostępnymi masowo technologiami biznesowymi oraz wykorzystanie systemów GIS w usługach transportowych. Systemy informacji geograficznej pozwalają zgromadzić i zwizualizować na mapie różnego rodzaju dane przestrzenne. Są wykorzystywane do zarządzania katastrofami. W ciągu najbliższych 5 lat, rynek systemów GIS będzie rósł w tempie blisko 10 proc.
GIS to system informacji geograficznej, który służy do gromadzenia, przetwarzania i wizualizacji danych geograficznych umieszczonych na mapach. Na rynku istnieje duża różnorodność tego typu oprogramowania – programy desktopowe, serwerowe, systemy do zarządzania danymi satelitarnymi, a w ostatnim czasie pojawiają się też modele GIS-as-a-service. W zdecydowanej większości są to jednak programy komercyjne. Darmowym, rozwijanym na zasadzie wolnego oprogramowania (open source), przykładem systemu GIS jest program QGIS.
– QGIS jest darmowym programem do robienia map. Dla bardziej zaawansowanych użytkowników ma on bardziej dokładne funkcje. Możemy obrabiać dane przestrzenne, możemy analizować dane, tworzyć własne kompozycje itd., ale generalnie jest to darmowy program do tworzenia własnych map i kompozycji kartograficznych – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Mateusz Mizgiel z firmy GIS Support, zajmującej się wdrożeniami i rozwijaniem systemu QGIS.
Oprogramowanie GIS znajduje przede wszystkim zastosowania profesjonalne. Używa się ich do szeroko pojętej ewidencji np. gruntów czy budynków. Komputerowe mapy, składające się z wielu różnych warstw pozwalają na naniesienie zmian na tylko jednej z nich, bez konieczności przerysowywania całej mapy. GIS służą też do przetwarzania informacji o najróżniejszego typu zjawiskach, takich jak zanieczyszczenia, wypadki, katastrofy, występowanie chorób czy zagrożenie przestępczością. Możemy umieszczać tam dane dotyczące infrastruktury, przebiegu instalacji gazowych i elektrycznych czy rowów melioracyjnych.
Posiadacze własnych nieruchomości mogą samodzielnie wykonać dokładne mapy i nanosić na nie wszelkie zmiany. Amatorzy archeologii wykorzystają je podczas prac polowych, a miłośnicy statystyk czy działacze społeczni zyskają dzięki GIS możliwość lepszego opisu obszaru swoich zainteresowań i analiz danych dotyczących chociażby ścieżek rowerowych w mieście czy liczby drzew w najbliższej okolicy.
– QGIS oferuje wszelkiego rodzaju analizy przestrzenne, tworzenie nowych danych wektorowych czy rastrowych, analizy tych danych, głębsze operacje na tabelach, na danych przestrzennych itd. Nigdzie indziej za darmo nie dostaniemy tak wielkiego narzędzia, jakim jest właśnie QGIS – twierdzi Mateusz Mizgiel.
Przykłady wykorzystania systemów GIS można znaleźć na całym świecie. Amerykańska Poczta wykorzystuje analitykę danych geolokalizacyjnych do optymalizacji ścieżek doręczeń, przez co redukuje czas dotarcia paczek do klientów. W Stanach Zjednoczonych tworzony jest narodowy system pomocy wzajemnej oparty na systemie GIS, który ma pomóc strażakom w błyskawicznym organizowaniu dodatkowej pomocy, gdy będzie wymagała tego sytuacja. Opracowywany system mapowy w lutym 2018 r. zastąpi dotychczas wykorzystywany system tekstowy.
Coraz większa liczba smartfonów i innych urządzeń podłączonych do internetu (IoT) pozwala na zbieranie gigantycznej ilości danych, które można wykorzystać. Szacuje się, że 80 proc. wszystkich danych ma elementy geolokalizacyjne. Coraz więcej firm wykorzystuje te dane do oferowanie coraz lepszych i bardziej dostosowanych do klienta produktów i usług.
– Z QGIS może korzystać praktycznie każdy, kto w swojej pracy wykorzystuje szeroko pojęte mapy i dane przestrzenne. Są to dziś w większości wypadków ludzie, którzy na co dzień spotykają się z lokalizacją. Wiemy, że z QGIS korzystają m.in. handlowcy, ludzie zajmujący się telekomunikacją, badający rynek, ludzie, którzy potrzebują lokalizacji swoich klientów. Również bardziej specyficzne urzędy, jednostki administracji publicznej, jednostki reagowania, np. straże pożarne – wymienia Mateusz Mizgiel.
Według danych Markets and Markets rynek produktów GIS w 2016 roku był warty 5,3 mld dol., a w najbliższych latach jego średnioroczny wzrost ma wynieść 9,6 proc., co oznacza, że w 2023 r. wartość tego rynku przekroczy 10 mld dol.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-01-05: Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika
- 2023-03-02: Volvo będzie tworzyć kluczowe innowacje w Krakowie. Do 2025 roku zatrudni ponad pół tysiąca inżynierów
- 2022-07-12: Zawód księgowego będzie ewoluował w kierunku doradcy biznesowego. Osoby rozpoczynające pracę w tym zawodzie są nieprzygotowane do pełnienia tej roli
- 2022-04-27: CERT Orange Polska: Rośnie skala cyberzagrożeń, ale też skuteczność ich wykrywania. W ubiegłym roku ochroniliśmy przed utratą danych i pieniędzy 4,5 mln osób
- 2021-08-19: Powstaje pierwsza polska stacja 5G. Urządzenie unikatowe na światową skalę pozwoli stworzyć sieć piątej generacji w całości made in Poland
- 2021-06-17: Polska firma rozwija sztuczną inteligencję na podstawie analizy sztucznych sygnatur radarowych. Technologia wyśledzi na wodach nielegalne statki czy kłusowników
- 2021-05-27: Iga Świątek: Mam nadzieję, że kibice dostrzegą, że nie da się w każdym turnieju grać super, nie da się każdego turnieju wygrywać
- 2021-06-04: Iga Świątek: Najważniejsze jest to, żeby nie mieć oczekiwań w stosunku do swojej gry. Wtedy mój poziom się poprawia
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.