Mówi: | Aureliusz Górski |
Funkcja: | dyrektor wykonawczy |
Firma: | Fundacja Venture Café Warsaw |
Polska liderem nowych rozwiązań dla ekosystemu innowacji. Rodzime start-upy mają potencjał i warunki, żeby podbijać zagraniczne rynki
– Chcemy, żeby innowatorzy z Warszawy i z całej Polski myśleli o tym, jak wykorzystać potencjał globalnego ekosystemu innowacji, aby skalować swoje pomysły – mówi Aureliusz Górski, dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw, która obchodzi właśnie trzylecie działalności. Przez ten czas zdążyła się już stać centralnym punktem w warszawskim ekosystemie innowacji, wspierając wymianę doświadczeń, pomysłów i nawiązanie kontaktów. Celem na ten i nadchodzący rok jest m.in. rozszerzanie międzynarodowej współpracy i budowanie platformy między Warszawą a innymi miastami, w których prężnie działają społeczności startupowe.
– Jesteśmy wciąż jeszcze młodym, rozwijającym się ekosystemem innowacji, ponieważ epoka komunizmu, a później transformacja gospodarcza nie dały nam takich szans dynamiki i rozwoju. Natomiast pod względem technologii czy transformacji cyfrowej wcale nie jesteśmy bardzo do tyłu – mówi Aureliusz Górski.
Ostatnia edycja cyklicznego raportu Startup Poland pokazuje, że Polska jest prężnie rosnącą, choć wciąż jeszcze młodą sceną startupową. Ponad 1/3 innowacyjnych spółek działa na tym rynku mniej niż dwa lata, a średnio co piąta powstała zaledwie rok temu. Jednak to powoli się zmienia – odsetek start-upów działających 5–10 lat w ciągu ostatniego roku wzrósł o 4 pkt proc. i wynosi już 18 proc. Z każdym rokiem pojawia się też coraz więcej innowacyjnych firm, a za szybkim rozwojem rynku idą duże inwestycje, w tym ze strony zagranicznych funduszy venture capital. Tylko w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku polskie start-upy pozyskały (pomijając megarundy) 1,46 mld zł, podczas gdy w całym 2020 roku było to 1,23 mld zł. Zdaniem ekspertów PFR Ventures te liczby pokazują, że polski ekosystem dojrzewa: nie ma problemu z dostępem do kapitału, a najlepsi founderzy z powodzeniem pozyskują środki zarówno od polskich, jak i zagranicznych funduszy. Polska jest też liczącym się hubem na europejskiej scenie startupowej, z rozwiniętym, prężnie działającym ekosystemem wspierania innowacji.
– Jeśli chodzi o tworzenie nowych rozwiązań dla ekosystemu innowacji, spokojnie mogę powiedzieć, że jesteśmy w czołówce. Przynajmniej w porównaniu do innych miast na całym świecie, w których działa Fundacja Venture Café. Te rozwiązania, które tutaj wymyślamy, często są później multiplikowane w innych miastach, jak np. w Tokio czy Bostonie. To jest powód do dumy – mówi dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw.
W Polsce centralnym punktem ekosystemu startupowego jest Warszawa (według danych Startup Poland co trzeci polski start-up jest zarejestrowany w województwie mazowieckim), gdzie prężnie działa społeczność startupowa, a co roku powstają nowe miejsca i programy wspierania innowacji.
Jedną z takich inicjatyw jest właśnie Fundacja Venture Café, która jest częścią globalnej sieci utworzonej przez Kampus Innowacji – Cambridge Innovation Center (CIC). Poza Warszawą działa też w wielu innych miastach na całym świecie, jak np. Boston, Miami, Rotterdam, Tokio czy Sydney.
– Po trzech latach działalności warszawski Kampus Innowacji stał się punktem, od którego wiele organizacji zaczyna swoją aktywność w ekosystemie innowacji. To bardzo silny punkt grawitacyjny. Nasze przestrzenie są otwarte dla wszystkich, aby mogli przyjść, opowiedzieć o swoich działaniach, wykorzystać nasze zasoby – mówi Aureliusz Górski.
Flagowym przedsięwzięciem Fundacji Venture Café jest Thursday Gathering – cykliczny, cotygodniowy event networkingowy dla innowatorów. Wydarzenie odbywa się co czwartek o 17:00 w Varso Place przy ul. Chmielnej 73. Celem tej inicjatywy jest łączenie lokalnej społeczności innowatorów – start-upów, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych, korporacji, inwestorów, naukowców i studentów – oraz umożliwienie im wymiany doświadczeń, pomysłów i nawiązania kontaktów. Tylko w 2021 roku w ramach Thursday Gathering odbyło się 45 spotkań i blisko 350 sesji tematycznych prowadzonych przez prelegentów – specjalistów w swoich dziedzinach.
– Thursday Gathering to platforma, która pomaga katalizować nowe inicjatywy i budować relacje w całym systemie innowacji. Często ludzie, którzy nigdy wcześniej ze sobą nie współpracowali, poznają się tu pierwszy raz i zaczynają znajdować wspólne drogi. I to jest fajne, bo dzięki temu branża rośnie – mówi dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw. – Kolejnym elementem jest też darmowa strefa coworkingowa. Firmom i organizacjom, które dopiero rozpoczynają działalność, stwarza szansę na start bez ekstremalnie dużych kosztów, nawet bez biura. Mogą przyjść, często pracując zdalnie, spotkać się z zespołem, kiedy tego potrzebują, etc. Jesteśmy otwarci pięć dni w tygodniu.
Fundacja Venture Café w tym roku obchodzi trzylecie działalności na polskim i warszawskim rynku. Wydany z tej okazji „Impact Report 2021” pokazuje, że każdego roku Polskę odwiedza ok. 80 mln ludzi, z których nawet 20 proc. może być zainteresowanych współpracą w obszarze innowacji. Celem fundacji na ten i nadchodzący rok jest m.in. rozszerzanie międzynarodowej współpracy i budowanie platformy między Warszawą a innymi miastami, w których prężnie działają społeczności startupowe i środowiska innowacji. To istotne o tyle, że polskie start-upy coraz lepiej radzą sobie na rynkach zagranicznych. Z usług oferowanych przez Booksy, Brainly, ICEEYE czy DocPlannera – czyli pierwszego polskiego „jednorożca” – korzystają już użytkownicy na całym świecie.
– W tym i przyszłym roku będziemy się skupiać na internacjonalizacji, czyli łączeniu Warszawy z innymi miastami na świecie, żeby ułatwić budowanie społeczności, żeby zachęcać jak najwięcej osób do tego, aby odwiedziły Warszawę i tutaj efektywnie mogły rozwijać swoje pomysły. Z drugiej strony chcemy, żeby innowatorzy z Warszawy i z całej Polski myśleli o tym, jak wykorzystać potencjał tego globalnego ekosystemu innowacji, aby skalować swoje pomysły i produkty, biznes korowy zostawiać w Polsce, natomiast korzystać z rynków międzynarodowych. Taki jest nasz cel – mówi Aureliusz Górski.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-18: Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
- 2024-03-11: Nowotwory kobiece nie stanowią wyroku. Metody ich leczenia są coraz nowocześniejsze i refundowane także w szpitalach prywatnych
- 2024-03-01: Mały wybór mieszkań na rynku zwraca inwestorów w kierunku domów. Ceny materiałów budowlanych przestały drożeć w szybkim tempie
- 2024-03-13: Maja Sablewska: Polsat to rodzina, więc praca w tej stacji to dla mnie ogromny zaszczyt. Czuję się zaopiekowana, a poza tym lepiej mi płacą
- 2024-02-07: Lewitujący robot pomoże walczyć z pożarami w trudno dostępnych miejscach. Strumień wody nie tylko służy gaszeniu ognia, ale i napędza robota [DEPESZA]
- 2024-01-16: Rok 2024 może w końcu przynieść stabilizację na rynku nieruchomości. Wiele zależy od tego, jak zaprojektowany będzie nowy rządowy program
- 2024-01-11: Polski system ochrony zdrowia w ogonie innowacyjności. Głównym hamulcem są brak finansowania i obawy przed ewentualnymi błędami
- 2024-01-05: Najpilniejszym zadaniem gospodarczym jest przywrócenie przejrzystości w finansach publicznych. Potrzebna też strategia zwiększania inwestycji i innowacyjności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.