Newsy

Systemy satelitarne generują coraz więcej danych o stanie naszej planety. Polska firma zamierza je komercjalizować, oferując wynalazcom i przedsiębiorstwom

2017-06-13  |  06:25
Mówi:Pierre-Philippe Mathieu, Europejska Agencja Kosmiczna

Philippe Lattes, Dolina Lotnicza

Iuliia Strotska, Kapitech

  • MP4
  • Coraz więcej danych napływa z przestrzeni kosmicznej, dzięki czemu naukowcy wiedzą więcej o procesach, które zachodzą na Ziemi. Satelity dostarczają bardzo dużo nowych informacji na temat stanu naszej planety. Firmy takie jak Kapitech starają się to wykorzystać do celów biznesowych. W ramach stworzonego przez polską firmę projektu o nazwie EO ClimLab w Polsce powstaną serwisy, które będą wykorzystywać dane satelitarne.

    – W ramach projektu wdrożymy różnego rodzaju serwisy klimatyczne z wykorzystaniem danych satelitarnych. Tworzymy teamy z najlepszymi specjalistami i rozwiązania dla współczesnych problemów związanych ze zmianami klimatu. Jednym z przykładów jest pomiar poziomu oceanu – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Iuliia Strotska, która zarządza innowacją w projekcie EO ClimLab. Po czym dodaje: – Wspieramy zespoły i ich rozwiązania. Doprowadzamy też do procesu akceleracji, współpracujemy z akceleratorami, najpierw wspieramy przy wejściu na rynek, a po niespełna roku zaczynamy sprzedawać lub pomagamy pozyskać klientów. 

    Jak twierdzi Philippe Mathieu, który w Europejskiej Agencji Kosmicznej zajmuje się pracą na rzecz lepszego wykorzystania danych satelitarnych, informacje z przestrzeni kosmicznej są coraz częściej wykorzystywane przez przedsiębiorców i wynalazców. Ponadto podkreśla również ich przydatność dla całego społeczeństwa.

    – W Europie mamy dziś do czynienia z rewolucją. System Copernicus dostarcza metabajty informacji na temat stanu naszej planety. Te dane mogą być wykorzystywane przez przedsiębiorców i wynalazców, którzy tworzą nowe aplikacje i w ten sposób generują nową wartość na bazie technologii cyfrowych. Na tym polegają innowacje. Oferujemy wynalazcom dane i narzędzia, a oni dzięki swoim pomysłom, przekształcają te dane w informacje, które mogą być użyteczne dla kogoś innego. One mogą mieć wartość komercyjną, ale także przynosić pożytek społeczeństwu – twierdzi Philippe Mathieu.

    Specjalista uważa, że dane pomagają podejmować decyzje oraz realizować określoną politykę w takich obszarach jak rolnictwo czy kontrola zanieczyszczeń, a także wielu innych. Cały pomysł opiera się na przekształceniu danych pochodzących z kosmosu w coś, co jest dla nas użyteczne, np. SMS czy mapę.

    – Możesz z nich korzystać, przekształcać je, dystrybuować. To dobro publiczne, podobnie jak sygnał GPS, który stwarza szansę i na niej ludzie budują swoje biznesy. Płacisz za informację, ale nie za dane. Można powiedzieć, że budujemy autostradę informacyjną, przy której każdy może postawić swoją restaurację – wyjaśnia Philippe Mathieu.

    Philippe Lattes, pracujący dla francuskiej grupy Dolina Lotnicza uważa, że program EO ClimLab jest szansą dla młodych odkrywców tworzących innowacyjne aplikacje. Według niego technologia big data odgrywa kluczową rolę w procesie analizy danych satelitarnych ze względu na wciąż zwiększając się liczbę dostępnych informacji.

    – Dzięki temu system może się uczyć pewnych sytuacji, wyciągać wnioski ze zdjęć, uzyskiwać użyteczne informacje. Chcemy gwarantować jakość tych danych. Mamy do czynienia z konwergencją zachodzącą pomiędzy danymi satelitarnymi a technologią big data. To pozwoli nam na wprowadzenie wielu nowych aplikacji – podsumowuje Philippe Lattes.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Venture Cafe Warsaw

    Infrastruktura

    Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

    – W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

    Transport

    Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

    W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.