Mówi: | Monika Constant |
Funkcja: | dyrektor generalna |
Firma: | Francusko-Polska Izba Gospodarcza (CCIFP) |
Francuskie firmy chcą się zaangażować w zieloną transformację Polski. Oferują obok technologii atomowej także wodór
– Francja jest dziś jednym z najważniejszych partnerów gospodarczych Polski, a dalsze perspektywy rozwoju tej współpracy są bardzo pozytywne – mówi Monika Constant, dyrektor generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej. Duży potencjał dla wspólnych działań i inwestycji stwarza obszar transformacji energetycznej i ekologicznej, w który Francja może się zaangażować. W długoterminowe partnerstwo energetyczne wpisuje się oferta EDF budowy elektrowni atomowej, ale także m.in. francuskie rozwiązania wodorowe. – Każda z 1,1 tys. francuskich firm w Polsce podjęła jakieś kroki na rzecz ochrony środowiska. Chcemy inne podmioty inspirować tymi przykładami – podkreślała Monika Constant podczas prezentacji na Forum Ekonomicznym w Karpaczu raportu CCIFP „Wyzwania dla Polski – odpowiedź biznesu”, dostępnego pod adresem www.wyzwaniadlapolski.pl.
– Francja jest w zależności od roku drugim lub trzecim największym inwestorem zagranicznym w Polsce, obecnym tu od początku lat 90. W polskiej gospodarce nie ma sektora, w którym nie byłyby obecne francuskie firmy. Każda z nich w jakimś stopniu – na mniejszą czy większą skalę – wdrożyła już u siebie rozwiązania, które przyczyniają się do ochrony środowiska, np. poprzez rozwiązania dotyczące przetwarzania i zmniejszania emisji dwutlenku węgla czy chociażby takie drobiazgi jak wymiana żarówek w swojej siedzibie czy w swoich sklepach – podaje w rozmowie z agencją Newseria Biznes dyrektor generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCFIP).
Na polskim rynku działa w tej chwili ponad 1,1 tys. firm z francuskim kapitałem, które stworzyły ok. 200 tys. bezpośrednich miejsc pracy. Drugie tyle stanowisk powstało pośrednio, u ich dostawców, klientów czy partnerów. W samej Izbie stowarzyszonych jest 400 podmiotów.
– Transformacja ekologiczna jest tematem, który dotyka praktycznie każdej branży i firmy. My reprezentując ponad 400 firm obecnych w Polsce od wielu lat, zorientowaliśmy się, że dla większości z nich ten temat jest bardzo ważny. One w bardzo dużym stopniu przyczyniają się do polepszania środowiska, nawet w takich branżach jak przetwórstwo przemysłowe, ale również w firmach usługowych. Chcieliśmy się podzielić tymi przykładami, pokazać, że można robić bardzo wiele w różnej skali, żeby inne firmy mogły się zainspirować tymi przykładami i wdrażać je u siebie – podkreśla Monika Constant. – W naszym raporcie pokazujemy bardzo konkretne przykłady, m.in. Grupy Veolia, która w Warszawie wdrożyła francuskie rozwiązanie umożliwiające lepsze zarządzanie siecią ciepłowniczą.
Innym przykładem proekologicznych rozwiązań, które zostały wymienione w raporcie CCIFP, jest rozwiązanie Veolii zastosowane w Szlachęcinie pod Poznaniem, gdzie firma wdrożyła pierwszy w Polsce i Europie system pomp odzyskujących ciepło ze ścieków połączony z gazową kogeneracją. Jak wskazuje dyrektor generalna Izby, Polska w procesie transformacji może skorzystać z doświadczeń francuskich podmiotów, ale również rozwiązania wymyślone przez polskich inżynierów mogą być transferowane za granicę. Ten obszar współpracy będzie się stawał coraz ważniejszy w dwustronnych relacjach.
– Perspektywa rozwoju stosunków polsko-francuskich w obszarze dotyczącym transformacji energetycznej i ekologicznej z uwzględnieniem ochrony środowiska jest bardzo przyszłościowa. Tego typu inwestycji będzie coraz więcej. Każda z naszych firm ma pewne rozwiązania, które, mamy nadzieję, przyczynią się do zmniejszenia zmian klimatycznych, np. wdrożenie rozwiązań wodorowych. Czekamy cały czas na decyzje dotyczące wyboru partnera w energetyce jądrowej. W tym obszarze Francja ma przecież świetne rozwiązania, bardzo kompleksowe, bo nie dotyczą tylko samej technologii, lecz również finansowania i późniejszego utrzymania tego projektu – zapewnia Monika Constant.
Polski rząd zapowiedział, że wyboru partnera do budowy pierwszej w kraju elektrowni jądrowej dokona do końca tego roku lub na początku przyszłego. Na liście oferentów są m.in. francuski EDF i amerykański Westinghouse.
– Jesteśmy do dyspozycji polskich ekspertów, rządu, żeby opowiadać o tej technologii i razem wypracować najlepszy model wyboru technologii, finansowania, a następnie realizacji tego projektu – podkreśla dyrektor generalna CCFiP. – Francja jest jedynym z partnerów proponujących technologię jądrową, który ma doświadczenie w Europie i który świetnie zna tę złożoną kwestię, również prawną, dotyczącą możliwości rozwoju tej technologii jądrowej w Polsce.
Wdrożenie energetyki jądrowej jest jednym z ośmiu priorytetów zakładanych w rządowej strategii „Polityka energetyczna Polski do 2040 roku”. Pierwszy blok elektrowni o mocy ok. 1–1,6 GW zgodnie z założeniami ma zostać uruchomiony w 2033 roku, a kolejne będą oddawane co dwa–trzy lata. Cały program jądrowy zakłada budowę sześciu bloków o mocy od 6 do 9 GW. Atom – obok OZE – ma stanowić gwarancję bezpieczeństwa energetycznego w procesie odchodzenia od węgla. To z kolei niezbędny warunek, by spełnić wymogi unijnej polityki klimatycznej, która zakłada redukcję emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku i pełną dekarbonizację dwie dekady później.
Ekologia i transformacja energetyczna to dziś kluczowe wyzwania w wymiarze finansowym i technicznym, ale zarazem szansa na zbudowanie nowoczesnej, silnej gospodarki. Ogromną rolę do odegrania w tym procesie mają przedsiębiorstwa, które mogą się stać akceleratorem zielonej transformacji. Jak wynika z raportu CCFIP, w tej chwili 62 proc. firm w Polsce prowadzi działania w zakresie ochrony klimatu.
– Przyszłość wielu firm zależy dziś od tego, czy są w stanie faktycznie dostosować się do tych wyzwań, które stawia przed nami kwestia ochrony środowiska i klimatu. Firmy, które się nie dostosują i nie będą odpowiedzialne, wytwarzając swoje produkty czy usługi, tak naprawdę nie mają szans na rynku – mówi Monika Constant.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-04-24: Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-04-22: Temperatury w Europie rosną dwukrotnie szybciej niż globalnie. Za tym idą rekordowe zjawiska klimatyczne
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-22: Do Polski z Ukrainy uciekło nawet 70 tys. Romów. Ich sytuacja po ponad dwóch latach nadal pozostaje trudna
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.