Mówi: | Robert Juszczyk |
Funkcja: | prezes ICsec |
Sztuczna inteligencja wkracza do przemysłowych systemów bezpieczeństwa. Polski start-up opracował system wczesnego ostrzegania przed cyberzagrożeniami
Technologie z zakresu uczenia maszynowego znajdują zastosowanie w systemach bezpieczeństwa projektowanych z myślą o wykorzystaniu w obiektach infrastruktury krytycznej. Sztuczna inteligencja ułatwia monitorowanie w czasie rzeczywistym dużych zasobów danych oraz błyskawiczne wykrywanie anomalii w ruchu sieciowym. Do grona dostawców rozwiązań tego typu dołączył polski start-up ICsec, który przygotował pierwszy w Europie system do wczesnego wykrywania zagrożeń w sieciach przemysłowych.
– Scadvance służy do wykrywania i ostrzegania użytkownika o niepożądanych zjawiskach oraz sytuacjach sieciowych, które występują w danym przedsiębiorstwie. To rozwiązanie hardware’owe i software’owe wykorzystuje polską myśl technologiczną, produkowane jest w Polsce, wykorzystuje metody machine learningu, jak i sztucznej inteligencji. Scadvance to pierwszy w Europie system, który wykrywa zagrożenia w sieciach przemysłowych i konkuruje z amerykańskimi i izraelskimi rozwiązaniami – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Robert Juszczyk, prezes ICsec.
Wiele spośród współcześnie funkcjonujących systemów infrastruktury krytycznej powstało w czasach przedinternetowych i dopiero po latach zostało podpiętych do globalnej sieci. W związku z tym część firm z sektora przemysłowego jest szczególnie narażona na atak ze strony cyberprzestępców, którzy potrafią wykorzystać luki w przestarzałym oprogramowaniu. W odpowiedzi na zagrożenie ze strony cyberprzestępców wyspecjalizowanych w atakach na infrastrukturę krytyczną powstały systemy wykrywania i zapobiegania włamaniom pokroju Scadvance.
Rozwiązania tego typu są w stanie wykryć anomalie sieciowe, które mogą być pierwszymi oznakami ataku wymierzonego w sektor przemysłowy, a co za tym idzie, stanowią system wczesnego ostrzegania przez zagrożeniem.
– Scadvance od strony technicznej to sonda podpinana do sieci przemysłowej, która pasywnie, nie ingerując w daną sieć, podsłuchuje ruch w jej obrębie. Poprzez mechanizmy sztucznej inteligencji analizuje dane i stwierdza, czy sieć pracuje w sposób standardowy, czy nastąpiły jakiekolwiek anomalie – tłumaczy ekspert.
Tym, co odróżnia rozwiązanie ICsec od klasycznych systemów bezpieczeństwa, jest sposób analizowania danych. Polski system monitoruje ruch wewnątrz sieci przemysłowej, a nie na jej brzegu, co umożliwia kontrolowanie informacji wymienianych między wszystkimi komputerami oraz urządzeniami wchodzącymi w skład automatyki przemysłowej. Dzięki wsparciu ze strony algorytmów sztucznej inteligencji Scadvance jest w stanie wychwycić podejrzane działania wewnątrz sieci, które mogą świadczyć o tym, że doszło do jakiegoś niepożądanego incydentu.
W rozwoju zaawansowanych systemów bezpieczeństwa pomóc może również Komisja Europejska, która nawołuje do wypracowania unijnej strategii rozwoju sektora sztucznej inteligencji. W ramach programu Horyzont 2020 przeznaczyła na finansowanie badań nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji w przemyśle 1,5 mld dol. i zapowiedziała dalsze wspieranie tego sektora gospodarki za pośrednictwem programów Horyzont Europa oraz Cyfrowa Europa.
– Scadvance można wykorzystać w sieciach przemysłowych, energetycznych, elektrowniach, elektrociepłowniach czy zakładach wodociągowych. Ma kluczowe znaczenie w kontekście infrastruktury krytycznej, ponieważ pomaga monitorować incydenty i podejmować na ich podstawie decyzje osobom związanym z zarządzaniem ryzykiem danego przedsiębiorstwa. Rozwiązanie jest wdrożone w czterech miejscach, czekamy na kolejnych klientów, mamy podpisane kolejne dwie umowy na wdrożenia – wskazuje Robert Juszczyk.
Czytaj także
- 2025-02-20: Coraz więcej Europejczyków jest za zaostrzeniem polityki migracyjnej. To skłania ich w kierunku prawicowych i konserwatywnych partii
- 2025-02-18: Pogłębia się brak wojskowych kadr medycznych. System ich kształcenia wymaga pilnej reformy
- 2025-02-12: Blokady alkoholowe w samochodach mogą pomóc w walce z problemem pijanych kierowców. Co roku w Polsce doprowadzają do śmierci 150–200 osób
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-01-29: Karolina Pilarczyk: To jest karygodne, że ktoś ma kilkukrotnie zabrane prawo jazdy, a dalej pijany wsiada za kierownicę. Taka osoba powinna iść do więzienia
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2025-01-14: Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem

Sejm proceduje obecnie projekt nowelizacji ustawy akcyzowej, który ma na celu objęcie tym podatkiem nowych kategorii wyrobów, w tym jedno- i wielorazowych e-papierosów. Nowe regulacje mają ograniczyć dostępność takich wyrobów wśród młodzieży, ale eksperci oceniają, że ich skutki mogą być odwrotne od zamierzonych. – Impakt uchwalonej w pośpiechu ustawy może być druzgocący dla przemysłu vapingowego, a jednocześnie nie przynieść jakichkolwiek korzyści związanych z ograniczeniem dostępności e-papierosów wśród małoletnich – mówi radca prawny Adam Borowski.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.