Newsy

Bursztyn bałtycki może wyleczyć trądzik i lekooporne szczepy gronkowca. Polacy pracują nad uzyskaniem z niego bakteriobójczej substancji czynnej

2019-05-13  |  06:00

Polska dysponuje jednymi z największych na świecie złóż bursztynu. Polski start-up potwierdził i chce wykorzystać bakteriobójcze działanie tego surowca do wyprodukowania zupełnie nowej substancji kosmetycznej i farmaceutycznej. Sam bursztyn od lat wykorzystywany jest w medycynie naturalnej i ludowej. Dotychczas nie wzbudził jednak poważnego zainteresowania ze strony koncernów. Tymczasem bursztyn może się okazać świetnym środkiem konserwującym, może leczyć trądzik czy wyleczyć gronkowca.

– Staramy się pozyskać substancje o charakterze bakteriobójczym z bursztynu bałtyckiego. Dzieje się to na drodze wieloetapowej ekstrakcji i oczyszczania. Naszym głównym celem na tym etapie jest wprowadzenie pozyskanych substancji i kompleksów substancji do produktów kosmetycznych jako substancje aktywne bądź konserwanty. Właściwości bakteriobójcze bursztynu nie są obecnie wykorzystywane w żadnym produkcie kosmetycznym, a nam udało się je potwierdzić i uzyskać ekstrakt, który takie właściwości wykazuje – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Igor Kaczmarczyk, prezes zarządu spółki Amber Laboratories.

Projekt Amber Care dedykowany jest branży kosmetycznej i farmaceutycznej. Polacy opracowali innowacyjną metodę pozyskiwania substancji bakteriobójczych z bursztynu bałtyckiego. Według start-upu, opracowane substancje wykazują skuteczne działanie np. wobec lekoopornych szczepów gronkowca złocistego. Mogą jednak także służyć do konserwacji różnego rodzaju produktów i produkcji kosmetyków naturalnych.

– Innowacyjność projektu polega na tym, że powszechnie znaną żywicę kopalną, jaką jest bursztyn, wykorzystujemy w nowatorski sposób. Staramy się wyekstrahować za pomocą współczesnych zdobyczy nauki substancje o działaniu bakteriobójczym po to, żeby one zabijały nam bakterie jako konserwant w produkcie. Mogą też być składnikiem aktywnym, np. w produktach wspomagających leczenie trądziku – mówi Igor Kaczmarczyk.

Wykorzystanie bursztynu w masowej produkcji farmaceutyków i substancji kosmetycznych mogłoby potencjalnie być dużą szansą ekonomiczną dla Polski, która po Rosji dysponuje jednymi z największych złóż na świecie. Według danych Państwowego Instytutu Geologicznego złoża są szacowane łącznie na ponad tysiąc ton. Oficjalne i zgodne z prawem wydobycie bursztynu jest w naszym kraju niewielkie, zdecydowana większość wydobycia następuje nielegalnie. 

Naukowcy z Uniwersytetu Rochester skupili się z kolei na problemie dostępu do masy perłowej. Substancja ta, naturalnie występująca w wewnętrznej części skorupy małż, jest szeroko wykorzystywana w kosmetologii i farmacji. Jej cechą charakterystyczną jest duża wytrzymałość mechaniczna połączona z niewielką masą. Jest także biokompatybilna, co sprawia, że doskonale nadaje się m.in. do wytwarzania implantów ortopedycznych czy nawet sztucznych kości. Problemem jest jednak jej wysoka cena. 

Amerykanie opracowali metodę wytwarzania masy perłowej w warunkach laboratoryjnych bez zaawansowanej aparatury, tylko w wyniku naturalnych procesów zachodzących przy udziale bakterii. Medycyna nie jest jedynym potencjalnym zastosowaniem masy perłowej. Z uwagi na właściwości fizyczne, ogromne nadzieje wiązane są z nią również w inżynierii lądowej czy nawet przemyśle kosmicznym. Także polscy badacze nie skupiają się wyłącznie na naturalnych złożach bursztynu.

– Złoża bursztynu są ograniczone, więc na tym etapie koncentrujemy się na tym, aby opisać substancję aktywną, którą pozyskaliśmy z bursztynu, jak ona wygląda chemicznie, bo być może produkowana może być też przez współczesne rośliny bądź syntetyzowana sztucznie. Obecnie projekt jest na etapie prototypu, czyli ekstraktu o określonych właściwościach bakteriobójczych, które możemy udostępniać zainteresowanym firmom do testów – mówi przedstawiciel Amber Laboratories.

Twórcy projektu Amber Care poszukują aktualnie źródeł finansowania, by móc wprowadzić go w dalsze fazy. Według Orbis Research, światowy rynek produktów kosmetycznych będzie w 2023 roku wyceniany na ponad 805 mld dol. Dla porównania w 2017 roku było to nieco ponad 532 mld dol.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

Konsument

Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.