Mówi: | Monika Mikowska |
Funkcja: | współwłaścicielka |
Firma: | Mobee Dick |
Zakupy poprzez voice commerce za kilka lat również w Polsce. Potrzebne polskojęzyczne wersje asystentów głosowych
Za kilka lat Polacy będą mogli dokonać zakupów przez internet poprzez polecenia głosowe. Potrzebne są jednak polskojęzyczne wersje asystentów głosowych. Zdaniem ekspertów voice commerce upowszechni się w Polsce w ciągu dwóch lat od momentu ich pojawienia się w Polsce polskich wersji asystentów Google Home czy Amazon Alexa. Podobne rozwiązania zyskują coraz większą popularność na świecie, a zakupy przez internet za pomocą poleceń głosowych określa się mianem voice commerce.
W 2017 roku 54 proc. polskich internautów kupowało online. Niebawem polscy internauci będą mogli robić zakupy w jeszcze prostszy sposób, a to za sprawą usługi voice commerce, czyli zakupów dokonywanych za pomocą głosu. Takie rozwiązanie sprawdza się już na całym świecie, dzięki smart głośnikom Amazon Echo dostarczanym przez Amazona, które zawierają rozwiązanie asystenta głosowego Alexa oraz Google Home.
– Szacuje się, że w tej chwili na świecie jest sprzedanych około 20 mln tego typu głośników. Nie ma jednak precyzyjnych danych. Wiemy, że Amazon ma 75 proc. udział w tym rynku. Drugi za nim jest Google ze swoim głośnikiem Google Home, który ma udział około 24 proc. Właśnie za sprawą tych dwóch dostawców zauważyliśmy, że ludzie kupują poprzez tego typu urządzenia. Moment złożenia zamówienia czegokolwiek w internecie poprzez polecenie głosowe jest określany pojęciem voice commerce – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Monika Mikowska, współwłaścicielka Mobee Dick.
W ubiegłym roku 57 proc. posiadaczy Amazon Echo i Google Home dokonało zakupów w internecie poprzez inteligentny głośnik. Popularność v-commerce bierze się przede wszystkim z prostoty obsługi. Klasyczny zakup w e-sklepie nie jest obecnie najszybszą formą zamówienia czegoś w sieci.
– Wystarczy wywołać Alexę, żeby coś kupiła, a ona tylko potwierdza ofertę, która jest dostępna w zasobach Amazona. Pyta na przykład o historię ostatnich zakupów i potwierdza, czy kupić ten sam produkt, który był kupiony wcześniej. Do tego podaje cenę i prosi o potwierdzenie. Tak naprawdę to tyle. W porównaniu do procesu klasycznego, kiedy musimy się zalogować do sklepu internetowego, podać swoje dane i dopiero zrealizować płatność, po prostu zajmuje to o wiele mniej czasu – twierdzi Monika Mikowska.
Niestety, usługi v-commerce jeszcze nie są dostępne na polskim rynku. Zdaniem przedstawicielki Mobee Dick w ciągu kilku lat powinniśmy jednak nadrobić te zaległości. Chodzi przede wszystkim o brak polskich wersji językowych asystentów głosowych.
– Od momentu, kiedy się one pojawią, minie od 1,5 do 2 lat do momentu, gdy będą powszechne w naszych domach. Na razie trzymamy kciuki za rychły start polskiej wersji asystenta głosowego, obstawiam, że pierwszy będzie Google, drugi Amazon – przewiduje ekspertka.
Amazon w I kwartale 2017 roku osiągnął przychód sięgający niemal 36 miliardów dolarów, co pozwoliło mu na zysk netto przekraczający 720 milionów dolarów. To obecnie jedna z najdrożej wycenianych marek na świecie, a jej twórca, Jeff Bezos, jest obecnie najbogatszym człowiekiem świata,
Wartość polskiego rynku e-commerce jest szacowana na 36–40 miliardów złotych – wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”.
Czytaj także
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-07: Różnice w prawodawstwie państw UE hamują eksport i rozwój firm. Biznes apeluje o ujednolicenie przepisów
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-03-20: KE przedstawia białą księgę obronności europejskiej. Nowa strategia UE zakłada zmianę podejścia do zdolności obrony i inwestycji w ten obszar
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Ochrona środowiska
Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego trybu postępowania, innego niż dla odpadów komunalnych – jedyną dopuszczalną i obowiązującą w świetle polskiego prawa metodą jest ich spalanie. Obecnie zakłady przetwarzania odpadów to nowoczesne instalacje połączone z odzyskiem energii. Termiczne przekształcenie odpadów może też być elementem gospodarki o obiegu zamkniętym.
Problemy społeczne
Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier

Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.