Mówi: | Mateusz Mizgiel |
Firma: | GiS Supprt |
Systemy informacji geograficznej coraz popularniejsze. Firmy tworzą mapy siatki klientów i dostaw
Coraz wyraźniejszy rozwój inteligentnych miast oraz daleko idąca urbanizacja napędzają rynek systemów informacji geograficznej. Ważna jest również integracja tego typu rozwiązań z dostępnymi masowo technologiami biznesowymi oraz wykorzystanie systemów GIS w usługach transportowych. Systemy informacji geograficznej pozwalają zgromadzić i zwizualizować na mapie różnego rodzaju dane przestrzenne. Są wykorzystywane do zarządzania katastrofami. W ciągu najbliższych 5 lat, rynek systemów GIS będzie rósł w tempie blisko 10 proc.
GIS to system informacji geograficznej, który służy do gromadzenia, przetwarzania i wizualizacji danych geograficznych umieszczonych na mapach. Na rynku istnieje duża różnorodność tego typu oprogramowania – programy desktopowe, serwerowe, systemy do zarządzania danymi satelitarnymi, a w ostatnim czasie pojawiają się też modele GIS-as-a-service. W zdecydowanej większości są to jednak programy komercyjne. Darmowym, rozwijanym na zasadzie wolnego oprogramowania (open source), przykładem systemu GIS jest program QGIS.
– QGIS jest darmowym programem do robienia map. Dla bardziej zaawansowanych użytkowników ma on bardziej dokładne funkcje. Możemy obrabiać dane przestrzenne, możemy analizować dane, tworzyć własne kompozycje itd., ale generalnie jest to darmowy program do tworzenia własnych map i kompozycji kartograficznych – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Mateusz Mizgiel z firmy GIS Support, zajmującej się wdrożeniami i rozwijaniem systemu QGIS.
Oprogramowanie GIS znajduje przede wszystkim zastosowania profesjonalne. Używa się ich do szeroko pojętej ewidencji np. gruntów czy budynków. Komputerowe mapy, składające się z wielu różnych warstw pozwalają na naniesienie zmian na tylko jednej z nich, bez konieczności przerysowywania całej mapy. GIS służą też do przetwarzania informacji o najróżniejszego typu zjawiskach, takich jak zanieczyszczenia, wypadki, katastrofy, występowanie chorób czy zagrożenie przestępczością. Możemy umieszczać tam dane dotyczące infrastruktury, przebiegu instalacji gazowych i elektrycznych czy rowów melioracyjnych.
Posiadacze własnych nieruchomości mogą samodzielnie wykonać dokładne mapy i nanosić na nie wszelkie zmiany. Amatorzy archeologii wykorzystają je podczas prac polowych, a miłośnicy statystyk czy działacze społeczni zyskają dzięki GIS możliwość lepszego opisu obszaru swoich zainteresowań i analiz danych dotyczących chociażby ścieżek rowerowych w mieście czy liczby drzew w najbliższej okolicy.
– QGIS oferuje wszelkiego rodzaju analizy przestrzenne, tworzenie nowych danych wektorowych czy rastrowych, analizy tych danych, głębsze operacje na tabelach, na danych przestrzennych itd. Nigdzie indziej za darmo nie dostaniemy tak wielkiego narzędzia, jakim jest właśnie QGIS – twierdzi Mateusz Mizgiel.
Przykłady wykorzystania systemów GIS można znaleźć na całym świecie. Amerykańska Poczta wykorzystuje analitykę danych geolokalizacyjnych do optymalizacji ścieżek doręczeń, przez co redukuje czas dotarcia paczek do klientów. W Stanach Zjednoczonych tworzony jest narodowy system pomocy wzajemnej oparty na systemie GIS, który ma pomóc strażakom w błyskawicznym organizowaniu dodatkowej pomocy, gdy będzie wymagała tego sytuacja. Opracowywany system mapowy w lutym 2018 r. zastąpi dotychczas wykorzystywany system tekstowy.
Coraz większa liczba smartfonów i innych urządzeń podłączonych do internetu (IoT) pozwala na zbieranie gigantycznej ilości danych, które można wykorzystać. Szacuje się, że 80 proc. wszystkich danych ma elementy geolokalizacyjne. Coraz więcej firm wykorzystuje te dane do oferowanie coraz lepszych i bardziej dostosowanych do klienta produktów i usług.
– Z QGIS może korzystać praktycznie każdy, kto w swojej pracy wykorzystuje szeroko pojęte mapy i dane przestrzenne. Są to dziś w większości wypadków ludzie, którzy na co dzień spotykają się z lokalizacją. Wiemy, że z QGIS korzystają m.in. handlowcy, ludzie zajmujący się telekomunikacją, badający rynek, ludzie, którzy potrzebują lokalizacji swoich klientów. Również bardziej specyficzne urzędy, jednostki administracji publicznej, jednostki reagowania, np. straże pożarne – wymienia Mateusz Mizgiel.
Według danych Markets and Markets rynek produktów GIS w 2016 roku był warty 5,3 mld dol., a w najbliższych latach jego średnioroczny wzrost ma wynieść 9,6 proc., co oznacza, że w 2023 r. wartość tego rynku przekroczy 10 mld dol.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-01-05: Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika
- 2023-03-02: Volvo będzie tworzyć kluczowe innowacje w Krakowie. Do 2025 roku zatrudni ponad pół tysiąca inżynierów
- 2022-07-12: Zawód księgowego będzie ewoluował w kierunku doradcy biznesowego. Osoby rozpoczynające pracę w tym zawodzie są nieprzygotowane do pełnienia tej roli
- 2022-04-27: CERT Orange Polska: Rośnie skala cyberzagrożeń, ale też skuteczność ich wykrywania. W ubiegłym roku ochroniliśmy przed utratą danych i pieniędzy 4,5 mln osób
- 2021-08-19: Powstaje pierwsza polska stacja 5G. Urządzenie unikatowe na światową skalę pozwoli stworzyć sieć piątej generacji w całości made in Poland
- 2021-06-17: Polska firma rozwija sztuczną inteligencję na podstawie analizy sztucznych sygnatur radarowych. Technologia wyśledzi na wodach nielegalne statki czy kłusowników
- 2021-05-27: Iga Świątek: Mam nadzieję, że kibice dostrzegą, że nie da się w każdym turnieju grać super, nie da się każdego turnieju wygrywać
- 2021-06-04: Iga Świątek: Najważniejsze jest to, żeby nie mieć oczekiwań w stosunku do swojej gry. Wtedy mój poziom się poprawia
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.