Newsy

Trwa walka ze szkodliwym promieniowaniem emitowanym przez panele LCD i LED. Na rynku pojawia się coraz więcej nowoczesnych filtrów oraz okularów

2019-01-24  |  06:00

Producenci okularów coraz częściej sięgają po dodatkowe technologie ochrony oczu. Obok powłoki antyrefleksyjnej stosuje się filtry promieniowania UV i niebieskiego światła. Powstały także pierwsze fotochromatyczne szkła kontaktowe, a producenci elektroniki wyposażają urządzenia mobilne w specjalne tryby, które mają redukować zmęczenie oczu podczas długotrwałej pracy z telefonem czy tabletem.

– Technologia UVProtect jest odpowiedzią na zapotrzebowanie, jakie nadal istnieje w zakresie ochrony przed promieniowaniem UV w soczewkach okularowych. Obecnie standardowa ochrona to 380 nm, natomiast UVProtect stosuje ochronę rzędu 400 nm, czyli taką, jakiej faktycznie potrzebujemy. Ochrona jest wbudowana w soczewki okularowe – w materiał, z którego są zbudowane – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Robert T. Spirito z Carl Zeiss Vision.

Według Światowej Organizacji Zdrowia skuteczna powłoka powinna odfiltrowywać promieniowanie od długości fali do 400 nm, a do niedawna taki poziom ochrony udało się uzyskać wyłącznie w szkłach przeciwsłonecznych – klasyczne szkła korekcyjne z ochroną 400 nm był zbyt ciemne, aby korzystać z nich na co dzień. Soczewki UVProtect skutecznie rozwiązały ten problem, łącząc w sobie pełną przejrzystość oraz powłokę ochronną zgodną z normami ustalonymi przez WHO.

– Dotychczasowa ochrona pozwalała na przedostawanie się do oczu nawet 40 proc. promieniowania UV. Naszym założeniem było całkowite wyeliminowanie tego problemu i zapewnienie klientom ochrony przed różnymi schorzeniami spowodowanymi długotrwałym narażeniem na działanie promieni UV. Kupując okulary firmy Zeiss, nie trzeba już stosować specjalnych soczewek, nasze produkty standardowo zapewniają taką ochronę – twierdzi Robert T. Spirito.

Najnowszym osiągnięciem w walce ze szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym są szkła kontaktowe Acuvue Oasys, które wyposażono w powłokę fotochromatyczną. Pod wpływem ostrego światła soczewki przyciemniają się, redukując w ten sposób ilość promieniowania UV padających na siatkówkę. Soczewki przeszły co prawda dziesięcioletnie badania kliniczne i zostały dopuszczone do powszechnego użytku, jednak nie zastąpią w pełni okularów przeciwsłonecznych, zapewniających pełną ochronę przed promieniowaniem UV.

IRL Glasses to z kolei okulary przeciwsłoneczne, które dodatkowo odfiltrowują światło emitowane przez panele LCD i LED, przepuszczając jednocześnie większość światła widzialnego. Po ich założeniu w miejscu wyświetlanego obrazu na wyświetlaczu, zobaczymy tylko czarną powierzchnię matrycy. Zamierzeniem twórców jest walka z dużą liczbą reklam, wyświetlanych na telebimach i ekranach LCD np. w galeriach handlowych.

Równie istotnym problemem jest nadmiar światła niebieskiego, jakie przedostaje się do naszych oczu podczas korzystania z cyfrowych wyświetlaczy zbudowanych w oparciu o diody LED. Firma HOYA zaprojektowała soczewki okularowe Blue Control, które odfiltrowują nadmiar niebieskiego światła, redukując tym samym zmęczenie oczu podczas długotrwałej pracy przy komputerze.

Podobne filtry upowszechniły się także w nowoczesnych smartfonach i tabletach – aktywując tryb nocny możemy zmienić temperaturę barwową ekranu, zmniejszając tym samym ekspozycję na niebieskie światło. Powstało nawet zautomatyzowane narzędzie do optymalnego wyświetlania barw na komputerze. Oprogramowanie Iris dobiera temperaturę obrazu do poziomu nasłonecznienia, bazując przy tym na naszej lokalizacji oraz aktualnej godzinie. Pozwala także korzystać z kilku inteligentnych trybów przystosowanych do konkretnych czynności – czytania, programowania czy pracy w środku nocy. 

Firma Zeiss Vision w walce z promieniowaniem poszła o krok dalej i wraz z technologią UVProtect zaprojektowała tablet UV pozwalający na własne oczy przekonać się, jak skuteczną ochronę przed promieniami UV zapewniają okulary.

– Urządzenie wykorzystuje kamerę UV, pozwalając użytkownikom zobaczyć w świetle ultrafioletowym, w jakim stopniu promieniowanie to przenika do ich oczu przez soczewki. Jeśli soczewki wyglądają na ciemne, jak okulary przeciwsłoneczne – wydają się ciemne na ekranie, choć w rzeczywistości są przezroczyste, oznacza to, że ochrona jest prawidłowa. Jeśli soczewki wyglądają na przezroczyste, ochrona jest niewystarczająca – tłumaczy ekspert.

Według analityków Research and Markets wartość globalnego rynku okularów w 2017 roku wyniosła 109 mld dol. Szacuje się, że w 2023 roku wartość branży wyniesie 167 mld dol., a do tego czasu będzie się rozwijać w tempie 7,4 proc. w skali roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.