Newsy

Trwa walka ze szkodliwym promieniowaniem emitowanym przez panele LCD i LED. Na rynku pojawia się coraz więcej nowoczesnych filtrów oraz okularów

2019-01-24  |  06:00

Producenci okularów coraz częściej sięgają po dodatkowe technologie ochrony oczu. Obok powłoki antyrefleksyjnej stosuje się filtry promieniowania UV i niebieskiego światła. Powstały także pierwsze fotochromatyczne szkła kontaktowe, a producenci elektroniki wyposażają urządzenia mobilne w specjalne tryby, które mają redukować zmęczenie oczu podczas długotrwałej pracy z telefonem czy tabletem.

– Technologia UVProtect jest odpowiedzią na zapotrzebowanie, jakie nadal istnieje w zakresie ochrony przed promieniowaniem UV w soczewkach okularowych. Obecnie standardowa ochrona to 380 nm, natomiast UVProtect stosuje ochronę rzędu 400 nm, czyli taką, jakiej faktycznie potrzebujemy. Ochrona jest wbudowana w soczewki okularowe – w materiał, z którego są zbudowane – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Robert T. Spirito z Carl Zeiss Vision.

Według Światowej Organizacji Zdrowia skuteczna powłoka powinna odfiltrowywać promieniowanie od długości fali do 400 nm, a do niedawna taki poziom ochrony udało się uzyskać wyłącznie w szkłach przeciwsłonecznych – klasyczne szkła korekcyjne z ochroną 400 nm był zbyt ciemne, aby korzystać z nich na co dzień. Soczewki UVProtect skutecznie rozwiązały ten problem, łącząc w sobie pełną przejrzystość oraz powłokę ochronną zgodną z normami ustalonymi przez WHO.

– Dotychczasowa ochrona pozwalała na przedostawanie się do oczu nawet 40 proc. promieniowania UV. Naszym założeniem było całkowite wyeliminowanie tego problemu i zapewnienie klientom ochrony przed różnymi schorzeniami spowodowanymi długotrwałym narażeniem na działanie promieni UV. Kupując okulary firmy Zeiss, nie trzeba już stosować specjalnych soczewek, nasze produkty standardowo zapewniają taką ochronę – twierdzi Robert T. Spirito.

Najnowszym osiągnięciem w walce ze szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym są szkła kontaktowe Acuvue Oasys, które wyposażono w powłokę fotochromatyczną. Pod wpływem ostrego światła soczewki przyciemniają się, redukując w ten sposób ilość promieniowania UV padających na siatkówkę. Soczewki przeszły co prawda dziesięcioletnie badania kliniczne i zostały dopuszczone do powszechnego użytku, jednak nie zastąpią w pełni okularów przeciwsłonecznych, zapewniających pełną ochronę przed promieniowaniem UV.

IRL Glasses to z kolei okulary przeciwsłoneczne, które dodatkowo odfiltrowują światło emitowane przez panele LCD i LED, przepuszczając jednocześnie większość światła widzialnego. Po ich założeniu w miejscu wyświetlanego obrazu na wyświetlaczu, zobaczymy tylko czarną powierzchnię matrycy. Zamierzeniem twórców jest walka z dużą liczbą reklam, wyświetlanych na telebimach i ekranach LCD np. w galeriach handlowych.

Równie istotnym problemem jest nadmiar światła niebieskiego, jakie przedostaje się do naszych oczu podczas korzystania z cyfrowych wyświetlaczy zbudowanych w oparciu o diody LED. Firma HOYA zaprojektowała soczewki okularowe Blue Control, które odfiltrowują nadmiar niebieskiego światła, redukując tym samym zmęczenie oczu podczas długotrwałej pracy przy komputerze.

Podobne filtry upowszechniły się także w nowoczesnych smartfonach i tabletach – aktywując tryb nocny możemy zmienić temperaturę barwową ekranu, zmniejszając tym samym ekspozycję na niebieskie światło. Powstało nawet zautomatyzowane narzędzie do optymalnego wyświetlania barw na komputerze. Oprogramowanie Iris dobiera temperaturę obrazu do poziomu nasłonecznienia, bazując przy tym na naszej lokalizacji oraz aktualnej godzinie. Pozwala także korzystać z kilku inteligentnych trybów przystosowanych do konkretnych czynności – czytania, programowania czy pracy w środku nocy. 

Firma Zeiss Vision w walce z promieniowaniem poszła o krok dalej i wraz z technologią UVProtect zaprojektowała tablet UV pozwalający na własne oczy przekonać się, jak skuteczną ochronę przed promieniami UV zapewniają okulary.

– Urządzenie wykorzystuje kamerę UV, pozwalając użytkownikom zobaczyć w świetle ultrafioletowym, w jakim stopniu promieniowanie to przenika do ich oczu przez soczewki. Jeśli soczewki wyglądają na ciemne, jak okulary przeciwsłoneczne – wydają się ciemne na ekranie, choć w rzeczywistości są przezroczyste, oznacza to, że ochrona jest prawidłowa. Jeśli soczewki wyglądają na przezroczyste, ochrona jest niewystarczająca – tłumaczy ekspert.

Według analityków Research and Markets wartość globalnego rynku okularów w 2017 roku wyniosła 109 mld dol. Szacuje się, że w 2023 roku wartość branży wyniesie 167 mld dol., a do tego czasu będzie się rozwijać w tempie 7,4 proc. w skali roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Konsument

Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego

Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), inaczej gospodarka cyrkularna, to model gospodarczy, który dąży do minimalizacji odpadów i maksymalnego wykorzystania zasobów. Na razie polska gospodarka osiągnęła cyrkularność w nieco ponad 10 proc., więc mamy dużo do nadrobienia. Tym bardziej że pojawiają się kolejne unijne regulacje, które wymuszą na nas przyspieszenie procesu dochodzenia do GOZ. Jedną z nich jest rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), które zacznie obowiązywać od sierpnia 2026 roku.

Konsument

Australijscy rodzice zaniepokojeni kierowanymi do dzieci reklamami niezdrowej żywności. Duże poparcie społeczne dla ich ograniczenia

Blisko 90 proc. rodziców i opiekunów w Australii wyraża zaniepokojenie nadmierną ekspozycją dzieci na reklamy niezdrowej żywności – wynika z badania naukowców z Deakin University w Australii. Dlatego chcą jego ograniczenia w różnych mediach i środowiskach. Zdaniem badaczy poparcie społeczne dla regulacji dotyczących marketingu niezdrowej żywności jest czynnikiem warunkującym ich wprowadzenie przez decydentów.

Ochrona środowiska

UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji

Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.