Newsy

Operatorzy na potęgę inwestują w telewizję internetową. Sieć 5G i sztuczna inteligencja pozwolą lepiej tworzyć interaktywne treści

2019-01-24  |  06:25

Telewizja internetowa zmienia sposób konsumpcji treści i model rozrywki. Dostęp do wideo stał się szybszy i łatwiejszy. Użytkownicy mogą oglądać wybrane materiały na życzenie, coraz częściej mają też dostęp do interaktywnych treści, w których sami mogą wpływać na przebieg akcji. Wszystko to przekłada się na rosnącą popularność telewizji internetowej, którą w najbliższych latach czeka skokowy rozwój, spowodowany m.in. wpływem sieci 5G i sztucznej inteligencji. Technologie umożliwią wprowadzenie platform telewizyjnych nowej generacji, nowych usług interaktywnych oraz lepsze targetowanie i dopasowywanie treści do profilu konkretnych użytkowników.

Telewizja internetowa w Polsce cały czas rośnie w siłę. Nadawcy telewizyjni uruchamiają kolejne serwisy internetowe, które pozwalają na dostęp do ich treści telewizyjnych. Również operatorzy telekomunikacyjni, komórkowi czy kablowi zauważyli potencjał wynikający z telewizji internetowej i uruchamiają takie serwisy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Frasunek, dyrektor Działu Rozwiązań Multimedialnych w Atende Software.

Rozwój telewizji internetowej zmienia sposób konsumpcji i dostępu do treści multimedialnych. Użytkownicy nie tylko konsumują treści i kanały telewizyjne na żywo, w sposób linearny, lecz także mogą świadomie wybierać konkretne materiały, które chcą obejrzeć w danym momencie. Zyskują też dostęp do treści interaktywnych, czego przykładem jest chociażby wypuszczony ostatnio przez Netfliksa serial „Black Mirror: Bandersnatch”, w którym widzowie mają wpływ na przebieg akcji i decyzje głównego bohatera, a ich wybory mogą prowadzić do kilku różnych finałów.

Kolejny ciekawy trend to upowszechnienie platform telewizyjnych nowej generacji. Mam tu na myśli platformy oparte o system Android TV. Jest to system operacyjny stworzony przez Google, który pozwala na bardzo wygodny dostęp do różnych serwisów multimedialnych i telewizji internetowej. Ten system jest już zainstalowany w wielu telewizorach dostępnych na rynku. Wkracza coraz mocniej do oferty operatorów, również komórkowych, którzy będą sprzedawać użytkownikom dekodery wyposażone właśnie w ten system – mówi Przemysław Frasunek.

Ekspert Atende Software podkreśla, że na rozwój internetowej telewizji mocno wpłynie upowszechnienie sieci 5G o przepustowości sięgającej 1 gigabita na sekundę. Taka przepustowość będzie dostępna dla zwykłych użytkowników – co oznacza, że osoby, które są poza zasięgiem sieci światłowodowej, będą mogły korzystać z interaktywnych usług i treści w dokładnie taki sam sposób jak użytkownicy światłowodu.

Dzięki temu upowszechniać się będą dekodery wyposażone w system Android TV i mniejsze znaczenie będą mieć operatorzy tradycyjni, świadczący usługi telewizji kablowej czy satelitarnej. Większe znaczenie będą miały za to właśnie usługi interaktywne – podkreśla Przemysław Frasunek. – Drugi aspekt związany z 5G to upowszechnienie usług interaktywnych, takich jak gry, które w tej chwili są uruchamiane na lokalnym komputerze czy urządzeniu mobilnym. W przyszłości taka gra będzie uruchamiana w chmurze po stronie serwerowej, a my będziemy się bezpośrednio komunikować z tą chmurą i wpływać na przebieg rozgrywki. To będzie całkowita zmiana modelu rozrywki.

Coraz większe przełożenie na telewizję internetową będzie mieć też sztuczna inteligencja, która pozwoli na tworzenie nowych usług i lepsze dopasowywanie treści do profilu konkretnych użytkowników.

– Dzięki sztucznej inteligencji serwery czy dostawcy treści wideo będą mogli automatycznie analizować treść telewizyjną, rozumieć, jakie sceny się pojawiają w danym materiale, jaka jest dynamika i kolorystyka scen, jakie postacie się tam pojawiają. To oznacza, że będą mogli łatwiej i lepiej dostosowywać treści pod indywidualne preferencje użytkownika telewizji internetowej, czyli lepsze rekomendacje, ale także automatyczne targetowanie reklam pod profil użytkownika bądź pod to, co on w danym momencie ogląda – mówi Przemysław Frasunek.

Badanie przeprowadzone w ubiegłym roku przez dom mediowy Mindshare Polska pokazało, że 83 proc. internautów w Polsce ogląda materiały wideo w internecie co najmniej raz w tygodniu, a 40 proc. codziennie lub prawie codziennie. Domeną serwisów VoD są seriale, które przynajmniej raz w tygodniu ogląda 38 proc. użytkowników tych platform (darmowych i płatnych).

Atende Software to polska firma technologiczna dostarczająca oprogramowanie i usługi dla telewizji internetowej od 2007 roku. Jej flagowym rozwiązaniem jest platforma redGalaxy, czyli kompleksowe środowisko umożliwiające publikację treści multimedialnych w internecie. Platforma służy do budowy telewizji internetowej i umożliwia udostępnianie treści o bardzo wysokiej jakości praktycznie nieograniczonej liczbie widzów. Atende Software współpracuje z nadawcami i operatorami telekomunikacyjnymi, jest wiodącym dostawcą oprogramowania dla telewizji internetowych, takich jak Player.pl, Ipla, NC+ czy Play Now.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.