Zielona architektura i ciepło - nierozłączny duet
Architektura przyszłości
Wraz z narastającymi wyzwaniami związanymi z kryzysem klimatycznym, architekci na całym świecie poszukują innowacyjnych rozwiązań, które nie tylko zapewnią energooszczędność, ale również zminimalizują negatywny wpływ na środowisko. Jak wygląda to z perspektywy Polski?
O działaniach podejmowanych przez Stowarzyszenie Architektów Rzeczypospolitej Polskiej opowiedziała prezeska SARP, Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
-Zrównoważony rozwój to pojęcie, które już znaliśmy w latach 90-tych, ale wówczas, jeszcze nie w pełni wiedzieliśmy, z czym on się wiąże. Mamy się rozwijać, ale w sposób zrównoważony, czyli zrównoważyć negatywne oddziaływania na środowisko. To bardzo istotne w budownictwie, bo jak wiemy, około 38 do 40% emisji gazów cieplarnianych związane jest z budynkami: ze wznoszeniem, z użytkowaniem, z utylizacją, z produkcją materiałów budowlanych. Dostrzegam tu olbrzymi problem, bo wiemy, że ten nadmiar gazów cieplarnianych w atmosferze powoduje, że podgrzewamy naszą planetę, że mamy właściwie katastrofę klimatyczną za chwilę, za parę lat i musimy zrobić wszystko, żeby ograniczyć emisję gazów cieplarnianych.
Co można zrobić, aby skutecznie ograniczać szkodliwy wpływ na środowisko? SARP stawia głównie na edukację i wymianę wiedzy ekspertów z poszczególnych branż.
-Stowarzyszenia Architektów Polskich ma świadomość, że to właśnie od architektów powinno się zacząć edukację i w 2015 roku stworzyliśmy zespół do spraw środowiska i ochrony klimatu, składający się z większości, z architektów, ale też z projektantów branżowych, bo tutaj niezwykle istotna jest wymiana wiedzy pomiędzy inżynierami z branży instalacyjnej, a architektami. Jeżeli to nie idzie w parze, to nie mamy dobrych efektów - dodaje Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
Technologie - nieodłączny element zielonej transformacji
Ekologia jest istotna również dla producentów branży grzewczej, która ma ogromny wpływ na zrównoważone budownictwo. Trwają poszukiwania rozwiązań, które będą przyjazne środowisku. Przykładem takich działań, może być projekt prowadzony przez polską firmę Termet, która wraz z Fuel Cell Poland i Politechniką Warszawską, pracuje nad mikrokogeneracją, która pozwoli dostarczać energię elektryczną oraz cieplną (początkowo zasilaną gazem, a następnie - wodorem). Termet prowadzi również działania edukacyjne na rzecz zwiększania świadomości konsumentów na temat ekologicznych źródeł ciepła. Również producent zauważa konieczność międzybranżowej współpracy.
-Kształtowanie zielonej przyszłości jest wyzwaniem, z którym wszyscy się mierzymy, dlatego łączenie sił w prośrodowiskowych działaniach na pewno zbliży nas do założonych w transformacji energetycznej celów. Jako producent urządzeń grzewczych, Termet jest świadomy swojej roli w zakresie codziennej odpowiedzialności za środowisko i zdrowie przyszłych pokoleń, dlatego stale rozwijamy ofertę produktową z zakresu produktów OZE, nie zapominając przy tym o intensyfikacji działalności szkoleniowej. Systematyczne i rzetelne przekazywanie wiedzy produktowej naszym Partnerom Handlowym, Autoryzowanym Serwisantom, Instalatorom i Projektantom stanowi nadrzędny cel strategii komunikacji. Powinniśmy być przy tym świadomi, że to stworzenie odpowiedniej, zdywersyfikowanej oferty, która będzie odpowiedzią na obecne wygania przeobrażania energetycznego oraz osiągnięcie wystarczającego poziomu wykorzystania programów wsparcia będą miały przełożenie na sukces tej transformacji na poziomie społecznym – mówi Żaneta Lisowska, Kierownik Działu Marketingu Termet S. A.
Wraz z rozwojem technologii i rosnącą świadomością społeczeństwa, zielone źródła ciepła i zrównoważona architektura stają się coraz bardziej dostępne. Jednak, aby osiągnąć pełny potencjał tych rozwiązań, potrzebujemy zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron. Tylko dzięki współpracy, możemy osiągnąć założenia zielonej transformacji.
Wiecej:
https://www.youtube.com/watch?v=rqNbzjdSoGI&t=6s

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.

Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Infrastruktura

Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem
Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Przemysł
Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne

Stale rosnący w społeczeństwie udział osób w wieku poprodukcyjnym i zmniejszająca się baza osób aktywnych zawodowo sprawiają, że automatyzacja i robotyzacja znacznie przyspieszają. Eksperci uspokajają, że nie oznacza to redukcji zatrudnienia, tylko dostosowywanie działalności, zwłaszcza produkcji, magazynów i centrów logistycznych, do potrzeb zmieniającego się świata i rynku pracy. Dla pracowników może to oznaczać potrzebę wypracowania nowych kompetencji, ale też szansę na rozwój – podkreślają eksperci IKEA.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.