Wymieniasz pasek wielorowkowy? Sprawdź koło pasowe z tłumikiem drgań skrętnych
Nowy pasek wielorowkowy nie będzie spełniał prawidłowo swojego zadania, jeśli przed jego montażem nie sprawdzimy stanu kół pasowych alternatora i wału korbowego. SKF przypomina o tej czynności i wyjaśnia, dlaczego wspomniane elementy są aż tak ważne.
Pasek wielorowkowy zwany także paskiem napędu osprzętu jest najczęściej szeroki i długi. Konstruktorzy dbają o to, aby podczas pracy nie wpadał w drgania i łagodził wpływ gwałtownych zmian prędkości obrotowej silnika (np. przy funkcji start/stop lub w trybie hybrydowym) na osprzęt. Jest to możliwe nie tylko dzięki odpowiedniej budowie samego paska, ale także dzięki odpowiedniej konstrukcji napinacza i kół pasowych przekazujących napęd. Chodzi np. o małe koło napędu alternatora wyposażone w sprzęgło oraz o dwumasowe koło pasowe, które znajduje się na wale korbowym. Oba te elementy należy sprawdzać przed każdą wymianą paska wielorowkowego.
Sprzęgło alternatora
SKF oferuje szeroką gamę różnych typów sprzęgieł alternatora. Najpopularniejsze to sprzęgło jednokierunkowe (OWC). Jak sama nazwa wskazuje przekazuje napęd tylko w jednym kierunku i tym samym niweluje szkodliwy wpływ drgań paska na alternator. Sprzęgło pozwala alternatorowi zwalniać prędkość obrotową niezależnie od obrotów silnika, która zmienia się czasem bardzo gwałtownie podczas zmian biegów lub po zadziałaniu funkcji start/stop. To właśnie sprzęgło alternatora sprawia, że reaguje on z opóźnieniem na spadek prędkości obrotowej silnika i wytraca swoją prędkość obrotową znacznie łagodniej.
Sprzęgło alternatora SKF nie tylko chroni alternator, ale radykalnie zmniejsza przeciążenia, którym poddawany jest sam pasek wielorowkowy i w ten sposób wydłuża jego żywotność. Zużycie sprzęgła alternatora lub jego zatarcie objawia się podwyższoną głośnością pracy układu, a także drganiem paska. Ostatecznym efektem jest zwykle zerwanie paska.
Kontrolę sprzęgła alternatora ze sprzęgłem jednokierunkowym przeprowadza się po zdjęciu paska wielorowkowego. Jeśli sprzęgło jest sprawne, obrót koła pasowego alternatora w jedną stronę umożliwia napęd alternatora, natomiast obrót w stronę przeciwną już nie, a koło nie powinno stawiać oporu. Obracanie się alternatora niezależnie od kierunku obrotu koła pasowego świadczy o zużyciu sprzęgła. Objawem usterki jest oczywiście brak napędu alternatora niezależnie od kierunku obrotu koła pasowego. - Marcin Czajka Vehicle Aftermarket Sales Manager South SKF Polska S.A.
Koło pasowe z tłumikiem drgań skrętnych
Oferowane przez SKF dwumasowe koła napędzające pasek wielorowkowy (koła pasowe z tłumikiem drgań skrętnych) składają się najczęściej z dwóch współosiowych kół połączonych tłumikiem drgań skrętnych – np. w formie elastycznej masy. Taka konstrukcja redukuje drgania przenoszone z wału korbowego na pasek osprzętu. Dwumasowe koła pasowe z czasem zużywają się – dochodzi do rozwarstwienia elastycznego tłumika drgań.
Zużycie jest doskonale widoczne. Po zdjęciu paska wielorowkowego wystarczy chwycić dłonią za koło pasowe. Wyczuwalny luz pomiędzy obiema częściami koła kwalifikuje go do wymiany.
SKF zachęca do okresowej kontroli paska wielorowkowego oraz sprzęgła alternatora i dwumasowego koła pasowego przy każdym przeglądzie – przynajmniej raz w roku. Wczesna diagnostyka usterek wydłuży żywotność innych elementów współpracujących, a także uchroni kierowcę przed ewentualnym ryzykiem uszkodzenia układu rozrządu przez zerwany pasek wielorowkowy. -Marcin Czajka Vehicle Aftermarket Sales Manager South SKF Polska S.A

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Medycyna
Diagnostyka zaburzeń snu może być łatwiejsza. Inteligentna piżama monitoruje bruksizm i bezdech senny

Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge opracowali inteligentną piżamę, której zadaniem jest monitorowanie w warunkach domowych wzorców oddechu podczas snu i wykrywanie jego zaburzeń takich jak bezdech senny, chrapanie czy bruksizm. Jest to możliwe dzięki znajdującym się w materiale zaawansowanym grafenowym czujnikom tensometrycznym. Urządzenie może stać się alternatywą dla często niekomfortowej dla pacjentów diagnostyki w warunkach szpitalnych lub z wykorzystaniem nieporęcznego sprzętu.
Infrastruktura
Energia słoneczna wyprzedziła węgiel jako źródło energii w UE. Tempo dalszego rozwoju zależy od inwestycji w system i sieć

Zgodnie z założeniami strategii planu REPowerEU do 2030 roku na terenie państw członkowskich ma zostać zainstalowanych niemal 600 GW mocy fotowoltaiki słonecznej. Organizacje takie jak SolarPower Europe walczą o to, aby do tego czasu fotowoltaika stała się głównym źródłem energii elektrycznej. O ile w ostatnich latach odnotowano dynamiczne tempo wzrostu produkcji energii słonecznej, o tyle w kolejnych latach na drodze do realizacji planu może stanąć nienadążająca za tempem rozwoju infrastruktura.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.