Wszystkie modele Lexusa z silnikami V8
Lexus wyjątkowo ceni silnik V8 i jest jedną z niewielu marek, które nadal stosują V-ósemki w klasycznej, wolnossącej formie. Aby się o tym przekonać, wystarczy zajrzeć pod maskę wielu samochodów japońskiego producenta. Przedstawiamy wszystkie modele w historii Lexusa, w których marka z Kraju Kwitnącej Wiśni zastosowała widlaste silniki o ośmiu cylindrach.
Lexus LS
Historia Lexusa rozpoczyna się od samochodu z V-ósemką. LS był pierwszym autem japońskiego producenta i od debiutu w 1989 roku dysponował benzynowym motorem V8. Początkowo była to jednostka 1UZ–FE 4.0 l o mocy około 250 KM. Nowa jednostka była wyjątkowo dopracowana, cechowała się bardzo dobrą kulturą pracy, a żeby ją opracować inżynierowie Lexusa stworzyli aż 973 prototypy silnika. V-ósemka 1UZ-FE była dostępna w modelu LS do 2000 roku. W tym czasie jej moc wzrosła do ponad 290 KM.
Wraz z nadejściem trzeciej generacji LS-a Japończycy wprowadzili nowy silnik V8 o oznaczeniu 3UZ-FE. Pojemność skokowa benzynowej jednostki wynosiła 4,3 l, a jej moc dochodziła do 294 KM. Kiedy w 2006 roku zadebiutowała czwarta odsłona modelu, LS otrzymał motor z nowej rodziny UR. 4,6-litrowa jednostka 1UR-FSE dysponowała mocą 380 KM. Lexus LS IV był dostępny również z układem hybrydowym, w którym zastosowano 5-litrową V-ósemkę 2UR-FSE. Łączna moc takiego napędu wynosiła 445 KM. Dzisiaj w swojej flagowej limuzynie Lexus stosuje silniki V6.
Lexus SC
V-ósemka znana z modelu LS trafiła również do sportowego Lexusa SC. Japońskie coupé zadebiutowało w 1991 roku i otrzymało motor 1UZ-FE, czyli benzynową jednostkę V8 4.0 o mocy około 250 KM. W samochodzie dostępny był również słynny silnik R6 2JZ, znany z Toyoty Supry. Kiedy w 2001 roku na rynek trafiła druga odsłona modelu (tym razem w formie kabrioletu z twardym dachem) auto również otrzymało jednostkę V8. Był to ponad 390-konny motor 3UZ-FE 4.3 znany z Lexusa LS III.
Lexus GS
Silniki V8 nierozerwalnie wiążą się również z historią Lexusa GS. Pierwsza generacja modelu - wprowadzona do produkcji w 1993 roku - była dostępna z jednostką 1UZ-FE 4.0, której towarzyszył słynny 2JZ. Druga generacja Lexusa GS również otrzymała silnik 1UZ-FE, którego miejsce z czasem zajął większy o 0,3 l 3UZ-FE. Ten sam motor trafił do oferty, kiedy w 2006 roku Lexus pokazał trzecią odsłonę modelu. Jednostka została jednak później zastąpiona przez 390-konny silnik 1UR-FSE. Kiedy w 2011 roku Lexus zaprezentował najnowszego GS-a, V-ósemka nie była już dostępna w standardowej ofercie. Ale japońska marka szykowała coś specjalnego dla fanów szybkich sedanów.
Lexus GS F
W 2015 roku zadebiutował Lexus GS F. Sportowa limuzyna otrzymała zmodyfikowane zawieszenie i hamulce, ale przede wszystkim mocną V-ósemkę. Pod maską auta znalazł się benzynowy, 5-litrowy motor 2UR-GSE o mocy ponad 470 KM. GS F nie był jednak pierwszym sedanem, który otrzymał taki napęd.
Lexus IS F
Jednostka 2UR-GSE zadebiutowała wcześniej w mniejszym, ale również sportowym Lexusie IS F. Kompaktowy sedan z V-ósemką i napędem na tył był pierwszym autem ze sportowej rodziny F Lexusa. Auto dysponowało mocą około 420 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 503 Nm.
Lexus RC F
Do rodziny F Lexusa należy również model RC F. Tak samo jak IS F i GS F samochód otrzymał motor 2UR-GSE, który wprawia w ruch tylne koła. Auto trafiło na rynek w 2014, czyli jeszcze przed Lexusem GS F i w 2019 roku zostało odświeżone. Wtedy do oferty trafiła odchudzona wersja Track Edition. Auto waży o 80 kg mniej, ale pod jego maską nadal pracuje sprawdzony, wolnossący motor 2UR-GSE, obecnie o mocy 464 KM.
Lexus LC
Sprawdzoną V-ósemkę otrzymał również grand tourer Lexus LC w wersji LC 500, który zadebiutował w 2017 roku. Jednostka 2UR-GSE wytwarza w tym luksusowym i sportowym aucie 464 KM i 540 Nm. Całość trafia na tylne koła za sprawą aż 10-biegowego automatu.
Lexus LC Convertible
Identyczny układ napędowy otrzymał również najnowszy kabriolet Lexusa, model LC Convertible. Auto właśnie trafiło do sprzedaży, a zdejmowany miękki dach ułatwia cieszenie się w nim bulgotem rasowej V-ósemki.
Lexus LX
Lexus stosuje silniki V8 również w swoich luksusowych terenówkach. Pierwszym autem tego typu był model LX. Choć początkowo ten model był sprzedawany z rzędowym silnikiem o sześciu cylindrach, w 1998 roku Lexus zaczął produkować LX-a z motorem V8. W ofercie znalazła się wtedy jednostka 2UZ-FE o pojemności 4,7 l i mocy około 230 KM, którą później stopniowo zwiększano do ponad 270 KM. Benzynowy motor 2UZ-FE był dostępny w Lexusie LX przez całą drugą generację, a więc do 2007 roku.
Kiedy do sprzedaży trafiła trzecia odsłona modelu, na zdecydowanej większości rynków auto zaczęło być sprzedawane z oznaczeniem LX 570 i benzynowym silnikiem 3UR-FE o pojemności 5,7 l oraz mocy ponad 380 KM. Taki wariant do dziś znajdziemy w salonach Lexusa, również w Polsce. Na wybranych rynkach LX jest też dostępny z wysokoprężną V-ósemką 1VD-FTV 4.5 z dwiema turbosprężarkami. Silnik wytwarza 272 KM. Ciekawostką jest ponadto wariant LX 570 Supercharger, czyli odmiana z motorem 3UR-FE i dodatkowym kompresorem. Auto dysponowało mocą aż 450 KM, momentem obrotowym sięgającym 706 Nm i w latach 2014-2015 było dostępne na Środkowym Wschodzie.
Lexus GX
Mniejszy GX to kolejna rasowa terenówka z silnikiem V8 pod maską. Samochód zadebiutował na rynku w 2002 roku i od początku był dostępny z widlastym motorem o ośmiu cylindrach. Pierwsza generacja GX-a była produkowana z silnikiem 2UZ-FE, który trafił też do modelu LX II. Kiedy zaś w 2009 roku zadebiutowała druga, aktualna odsłona Lexusa GX, jej miejsce zajął silnik V8 1UR-FE. Benzynowa jednostka ma pojemność 4,6 l, moc dochodzącą do 306 KM i wytwarza 438 Nm.
PETRONAS i IVECO: Wspólnie na drodze ku przyszłości zrównoważonego transportu
Polska ma na ulicach swój autobus elektryczny
Zwrot kasy od Mio – akcja „Cashback” trwa!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.