Usługa TomTom Maps pomoże ciężarówkom oszczędzić paliwo
TomTom (TOM2), Bosch i Daimler ogłosiły, że wspólnie pracują nad systemem Predictive Powertrain Control (PPC) firmy Daimler, który zapewnia pojazdom użytkowym zaawansowany system wspomagania kierowcy (ADAS) bądź inteligentny tempomat. Ciężarówki obecnie wykorzystują bardzo dokładną Mapę ADAS firmy TomTom oraz elektroniczny horyzont firmy Bosch do automatyzacji funkcji prowadzenia pojazdów na autostradach, a w Europie także na drogach międzymiastowych. System ten prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 5% na pojazd, co przekłada się na zmniejszenie emisji CO2. W nowej generacji Mercedes-Benz Actros dostępna jest najnowsza technologia PPC. Publiczna premiera odbyła się na IAA 2018.
Jako pierwszy inteligentny system tempomatu w pojazdach użytkowych, PPC aktywnie steruje silnikiem, hamulcami i automatyczną skrzynią biegów. Dzięki Mapie ADAS firmy TomTom system zna topografię, krzywiznę, ograniczenie prędkości (w tym ograniczenia prędkości dla samochodów ciężarowych) i znaki drogowe, co oznacza, że może reagować w sposób zapewniający najbardziej efektywne zużycie paliwa.
Elektroniczny horyzont Bosch jest wykorzystywany do zintegrowania wiedzy na temat drogi w strategii jazdy nowym Mercedes-Benz Actros. W nowy i innowacyjny sposób dostarcza wymaganych danych map zgodnie z protokołem ADAS, co pozwala na spokojną, bezpieczną i wydajną jazdę.
Antoine Saucier, Managing Director, TomTom Automotive, powiedział: „Nowa technologia PPC wykorzystuje Mapę TomTom ADAS do wspomagania funkcji jazdy na drogach międzymiastowych - co nie tylko zapewnia bezpieczniejszą, wygodniejszą jazdę, ale także znaczne oszczędności paliwa i redukcję emisji CO2”.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Medycyna

Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć
W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Problemy społeczne
Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań

Trenowanie dużych modeli językowych, takich jak ChatGPT, wymaga ogromnych zasobów obliczeniowych, co przekłada się na znaczące zużycie energii, porównywalne z roczną konsumpcją małych państw. Eksperci podkreślają, że konieczne jest projektowanie bardziej energooszczędnych algorytmów i systemów, które ograniczą ślad węglowy AI. Jednocześnie sztuczna inteligencja może też wspierać działania na rzecz klimatu, pomagając w optymalizacji zużycia energii i efektywniejszym zarządzaniu zasobami.
Medycyna
Polscy naukowcy rozwijają technologię hodowania bionicznej trzustki. Może ona rozwiązać problem cukrzycy insulinozależnej

Zespół polskich naukowców rozwija technologię hodowania bionicznej trzustki, którą będzie można wszczepiać pacjentom kwalifikowanym obecnie do przeszczepu od zmarłego dawcy. Taka procedura jest stosowana w najcięższych przypadkach cukrzycy typu 1, a niekiedy również w cukrzycy typu 2. Badacze, tworząc innowacyjną metodę leczenia dołożyli starań, by rozwiązać ryzyko najgroźniejszego powikłania, jakim jest odrzucenie wszczepianego narządu poprzez wykrzepianie. Do zbudowania narządu będą wykorzystywane komórki pacjenta, więc układ immunologiczny nie powinien odczytywać go jako obcy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.