Toyota inwestuje w wodorowe samochody dostawcze w Chinach
Toyota wraz z pięcioma chińskimi koncernami postanowiła zbudować masowy rynek wodorowych samochodów dostawczych w Państwie Środka i zakłada spółkę joint venture United Fuel Cell System R&D (FCRD). Jej zadaniem będzie opracowanie ogniw paliwowych i układów napędowych do bezemisyjnych, wodorowych samochodów dostawczych na chiński rynek.
Ruszają badania nad wodorowymi samochodami użytkowymi
Nowa spółka R&D skupi się na rozwoju elektrycznych napędów na ogniwa paliwowe do pojazdów użytkowych. Udziałowcami United Fuel Cell System R&D są Toyota, FAW, Dongfeng Motor Corporation (DFM), Guangzhou Automobile Group (GAC GROUP), Beijing Automotive Group (BAIC GROUP) oraz SinoHytec.
Toyota i SinoHytec wniosą do tej współpracy doświadczenie w rozwoju napędów wodorowych oraz technologie ogniw paliwowych. Pozostali udziałowcy to producenci samochodów dostawczych, dysponujący dużą wiedzą w zakresie projektowania i produkcji tych pojazdów oraz znajomością rynku. Wspólnie za pośrednictwem spółki FCRD skupią się na opracowaniu atrakcyjnych dla chińskich klientów i dostosowanych do lokalnych przepisów elektrycznych aut dostawczych zasilanych wodorem.
„FCRD ma ogromne znaczenie dla globalnej strategii wodorowej Toyoty. W żadnym innym kraju motoryzacja wodorowa nie rozwija się tak szybko jak w Chinach. Jestem przekonany, że wspólnie z naszymi partnerami możemy zwiększyć wykorzystanie samochodów na ogniwa paliwowe w tym kraju. Jak już wielokrotnie podkreślałem, w promowaniu zelektryfikowanych samochodów bardzo ważna jest współpraca z partnerami. Dzięki kooperacji z ważnymi producentami pojazdów użytkowych oraz z dysponującą znacznymi możliwościami technologicznymi firmą SinoHytec stworzymy fundamenty masowego rynku FCV w Chinach” – zapewnił Shigeki Terashi, wiceprezydent i COO Toyota Motor Corporation.
Toyota wspiera rozwój wodorowej motoryzacji w Chinach
Współpraca Toyoty i jej partnerów wpisuje się w chińską politykę rozwijania czystego transportu, a także w długofalową strategię Toyota Environmental Challenge 2050, której celem jest wyeliminowanie negatywnego wpływu działalności firmy na środowisko do 2050 roku.
„Na całym świecie rozumiemy już, że wodór to ważny składnik strategii oszczędzania energii, redukcji emisji CO2 i przechodzenia na alternatywne źródła energii. W branży motoryzacyjnej ogniwa paliwowe stanowią kluczowe rozwiązanie dla bezemisyjnego transportu. Chiny mają ogromne zasoby produkcji energii, do których można wprowadzić technologie wodorowe, a chiński rynek jest ogromny. Dlatego rosną oczekiwania względem rozwoju branży wodorowej, stymulowanego odpowiednimi przepisami i strategiami rządowymi. Jestem przekonany, że nowa firma doprowadzi do powstania otwartego, nastawionego na współpracę rynku wodorowego, generującego coraz bardziej zaawansowane technologie oraz łatwo dostępną infrastrukturę” – dodał Zhang Guoqiang, prezes SinoHytec.
United Fuel Cell System R&D skupi się na opracowaniu planów produktowych oraz jednej podstawowej struktury, na której zostanie oparta seria zunifikowanych komponentów, np. modułów ogniw paliwowych czy jednostek sterujących. Takie podejście, które już raz zaowocowało sukcesem w postaci architektury TNGA (Toyota New Global Architecture), skróci czas projektowania i wdrażania do produkcji nowych samochodów na wodór i pozwoli na szybkie wprowadzenie na chiński rynek bogatej, zróżnicowanej gamy bezemisyjnych aut dostawczych. Chodzi o to, by wodorowe samochody użytkowe stały się dla chińskich klientów flotowych przystępną, korzystną alternatywą wobec pojazdów spalinowych. Szerokie stosowanie aut na ogniwa paliwowe pozwoli obniżyć emisję CO2 i ograniczyć zanieczyszczenie powietrza w miastach.
Nowa spółka zostanie zarejestrowana w Pekinie jeszcze w tym roku. Początkowo zatrudni około 50 osób, a do 2023 roku zespół zostanie zwiększony do 100 pracowników. Toyota będzie miała 65% udziałów, 15% spółki będzie należało do SinoHytec i po 5% do pozostałych partnerów. Koszt inwestycji to ponad 5 miliardów jenów.
Chiny inwestują w motoryzację wodorową
Rynek samochodów wodorowych rośnie w Chinach w tempie niespotykanym gdziekolwiek na świecie. Dotyczy to przede wszystkim pojazdów użytkowych. Jest to efekt rządowej strategii Technology Roadmap for Energy-Saving and New Energy Vehicles ogłoszonej w Chinach w 2016 roku. Toyotę oraz jej partnerów łączy przekonanie, że masowy rynek samochodów wodorowych powstanie dzięki skoordynowanym działaniom całej branży i nie wystarczą tutaj indywidualne działania poszczególnych firm.
„Chiny to jeden z najszybciej rozwijających się rynków FCEV. Nowa firma R&D stanie się platformą dla wspólnych badań i prac rozwojowych, w której zostaną połączone mocne strony każdego z partnerów – zaawansowana technologia ogniw paliwowych Toyoty, ogromny potencjał SinoHytec w integracji systemów oraz gruntowna znajomość chińskiego rynku motoryzacyjnego i doświadczenie w produkcji wszystkich czterech chińskich koncernów motoryzacyjnych. Jesteśmy przekonani, że w nadchodzących latach uda się zbudować gospodarkę opartą na wodorze i przyspieszyć bezemisyjną rewolucję w Chinach i na całym świecie” – powiedział Zhang Xiyong, dyrektor generalny BAIC GROUP.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.