Toyota i Joby Aviation wspólnie stworzą miejski transport powietrzny
Electric Vertical Take-Off and Landing (eVTOL), czyli elektryczne samoloty przypominające drony, to nowa nadzieja na usprawnienie transportu w miastach. Toyota postanowiła wejść na ten rynek, nawiązując współpracę z Joby Aviation, liderem rozwoju samolotów eVTOL. Japoński koncern zainwestował właśnie 394 mln dolarów w kalifornijski start-up, a wiceprezes Toyoty, Shigeki Tomoyama, dołączył do zarządu, by upewnić się, że młody zespół Joby Aviation wdroży seryjną produkcję swojego wynalazku według najwyższych standardów Toyota Production System.
Statki powietrzne eVTOL to zupełnie nowa kategoria pojazdów, które łączą cechy helikopterów i małych samolotów i powstają z myślą o krótkodystansowym transporcie. Z wyglądu przypominają trochę duże drony do przewożenia ludzi. Do długiej listy ich atutów należy łatwość sterowania w trudnych warunkach, zdolność do pionowego startu i lądowania, ale także bezemisyjność, cicha praca i szybkość, niskie koszty użytkowania i utrzymania oraz zaawansowane technologie bezpieczeństwa.
Toyota dostawcą mobilności
Toyota od dłuższego czasu deklaruje, że jest na drodze do przekształcenia się z tradycyjnego producenta samochodów w dostawcę szeroko rozumianej mobilności. Za tymi deklaracjami idą konkretne działania na wielu polach. Toyota równolegle inwestuje w systemy autonomicznego prowadzenia i usługi internetowe dla samochodów, oparte na dużych zbiorach danych i wymianie informacji w sieci, a także w roboty wspomagające osoby o ograniczeniach ruchowych w ich codziennym życiu i zaawansowane maszyny do rehabilitacji oparte na sztucznej inteligencji. Koncern rozwija również usługi car-sharingu, pojazdy osobistego transportu, czyli m.in. elektryczne hulajnogi ze sztuczną inteligencją lub oparte na tej samej technologii skutery do jazdy na siedząco i do napędzania wózków inwalidzkich. To wszystko oczywiście równolegle z rozwojem elektrycznych napędów na baterie i na wodór, implementowanych w samochodach, autobusach i ciężarówkach.
Toyota w powietrzu
Teraz Toyota postanowiła pójść o krok dalej i zainwestować w latające taksówki – czyli elektryczne samoloty eVTOL. Japoński koncern zainwestował w kalifornijską spółkę Joby Aviation, która po dekadzie funkcjonowania jest na dobrej drodze do wprowadzenia na rynek przystępnej cenowo usługi transportu powietrznego w miastach, opartej na szybkim i cichym samolocie elektrycznym.
„Transport powietrzny od dawna jest naszym celem. Choć nieustannie rozwijamy się w branży motoryzacyjnej, inwestycja w Joby Aviation pozwala nam sięgać wzrokiem wysoko w niebo” – powiedział Akio Toyoda, prezydent i CEO Toyota Motor Corporation. – „Wspólnie z Joby, innowacyjnym twórcą samolotu eVTOL, podejmujemy wyzwanie stworzenia krótkodystansowego transportu powietrznego, który ma potencjał, by w przyszłości zrewolucjonizować nasze życie. Dzięki temu ekscytującemu przedsięwzięciu chcemy zapewnić naszym klientom swobodę poruszania się zarówno na ziemi, jak i w powietrzu”.
System Produkcyjny Toyoty w branży transportu powietrznego
Toyota jest obecnie głównym inwestorem Joby Aviation. Japończycy przeznaczyli na ten cel 394 mln dolarów, czyli większość z 590 mln dolarów zebranych przez kalifornijski startup w inwestycyjnej serii C. Ale na tym nie koniec. Najważniejszą częścią zaangażowania Toyoty w ten projekt jest wsparcie w zakresie organizacji produkcji, utrzymania jakości i kontroli kosztów podczas niezwykle ważnego etapu wdrażania samolotu eVTOL do masowej produkcji, poprzedzonego opracowaniem wersji seryjnej. Shigeki Tomoyama, wiceprezydent Toyota Motor Corporation, a także prezydent Toyota Gazoo Racing i prezes Toyota Connected Company, zasiądzie w radzie dyrektorów Joby Aviation i będzie w niej odpowiedzialny za ustalanie strategii firmy.
Zaangażowanie koncernu, który stworzył słynny System Produkcyjny Toyoty i lean management, to będzie ogromny atut tego przedsięwzięcia. Dzięki temu rosną szanse powodzenia trudnego zadania, jakim jest stworzenie zupełnie nowego rynku usług transportowych. Współpraca z Toyotą będzie stanowiła także gwarancję jakości, niezawodności i najwyższych standardów bezpieczeństwa nowych miejskich samolotów Joby Aviation.
„Toyota zaangażowała się we współpracę z nami na bezprecedensowym dla naszej branży poziomie zarówno pod względem finansowym, jak i biznesowo-organizacyjnym. Jeszcze nigdy dotąd wiodący producent samochodów nie włączył się w tak dużym stopniu w rozwój transportu powietrznego. Toyota jest znana na całym świecie z jakości i niezawodności swoich produktów, które są efektem niezwykłej koncentracji na szczegółach oraz organizacji produkcji na najwyższym poziomie. Jestem zachwycony, że będziemy mogli skorzystać z niedoścignionej wiedzy i doświadczenia Toyoty przy realizacji naszego marzenia” – skomentował JoeBen Bevirt, założyciel i CEO Joby Aviation.
Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Chatbot AI w kuchni – rewolucyjne narzędzie od Maspex na Uwielbiam.pl
5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
Media i PR
Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.
Ochrona środowiska
Sektor budowlany coraz bardziej skupia się na celach dekarbonizacji. Firmom potrzebne jest jednak wsparcie finansowe i legislacyjne
Sektor budowlany coraz mocniej koncentruje się na realizacji celów dekarbonizacji. Przed polskim budownictwem stoją liczne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, redukcją emisji CO2 oraz dostosowaniem się do unijnych regulacji wspierających te działania. Cała branża już inwestuje w zielone technologie i innowacje, ale by skutecznie realizować założenia dekarbonizacji, konieczne jest wsparcie – zarówno finansowe, jak i legislacyjne.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.