Toyota i Joby Aviation wspólnie stworzą miejski transport powietrzny
Electric Vertical Take-Off and Landing (eVTOL), czyli elektryczne samoloty przypominające drony, to nowa nadzieja na usprawnienie transportu w miastach. Toyota postanowiła wejść na ten rynek, nawiązując współpracę z Joby Aviation, liderem rozwoju samolotów eVTOL. Japoński koncern zainwestował właśnie 394 mln dolarów w kalifornijski start-up, a wiceprezes Toyoty, Shigeki Tomoyama, dołączył do zarządu, by upewnić się, że młody zespół Joby Aviation wdroży seryjną produkcję swojego wynalazku według najwyższych standardów Toyota Production System.
Statki powietrzne eVTOL to zupełnie nowa kategoria pojazdów, które łączą cechy helikopterów i małych samolotów i powstają z myślą o krótkodystansowym transporcie. Z wyglądu przypominają trochę duże drony do przewożenia ludzi. Do długiej listy ich atutów należy łatwość sterowania w trudnych warunkach, zdolność do pionowego startu i lądowania, ale także bezemisyjność, cicha praca i szybkość, niskie koszty użytkowania i utrzymania oraz zaawansowane technologie bezpieczeństwa.
Toyota dostawcą mobilności
Toyota od dłuższego czasu deklaruje, że jest na drodze do przekształcenia się z tradycyjnego producenta samochodów w dostawcę szeroko rozumianej mobilności. Za tymi deklaracjami idą konkretne działania na wielu polach. Toyota równolegle inwestuje w systemy autonomicznego prowadzenia i usługi internetowe dla samochodów, oparte na dużych zbiorach danych i wymianie informacji w sieci, a także w roboty wspomagające osoby o ograniczeniach ruchowych w ich codziennym życiu i zaawansowane maszyny do rehabilitacji oparte na sztucznej inteligencji. Koncern rozwija również usługi car-sharingu, pojazdy osobistego transportu, czyli m.in. elektryczne hulajnogi ze sztuczną inteligencją lub oparte na tej samej technologii skutery do jazdy na siedząco i do napędzania wózków inwalidzkich. To wszystko oczywiście równolegle z rozwojem elektrycznych napędów na baterie i na wodór, implementowanych w samochodach, autobusach i ciężarówkach.
Toyota w powietrzu
Teraz Toyota postanowiła pójść o krok dalej i zainwestować w latające taksówki – czyli elektryczne samoloty eVTOL. Japoński koncern zainwestował w kalifornijską spółkę Joby Aviation, która po dekadzie funkcjonowania jest na dobrej drodze do wprowadzenia na rynek przystępnej cenowo usługi transportu powietrznego w miastach, opartej na szybkim i cichym samolocie elektrycznym.
„Transport powietrzny od dawna jest naszym celem. Choć nieustannie rozwijamy się w branży motoryzacyjnej, inwestycja w Joby Aviation pozwala nam sięgać wzrokiem wysoko w niebo” – powiedział Akio Toyoda, prezydent i CEO Toyota Motor Corporation. – „Wspólnie z Joby, innowacyjnym twórcą samolotu eVTOL, podejmujemy wyzwanie stworzenia krótkodystansowego transportu powietrznego, który ma potencjał, by w przyszłości zrewolucjonizować nasze życie. Dzięki temu ekscytującemu przedsięwzięciu chcemy zapewnić naszym klientom swobodę poruszania się zarówno na ziemi, jak i w powietrzu”.
System Produkcyjny Toyoty w branży transportu powietrznego
Toyota jest obecnie głównym inwestorem Joby Aviation. Japończycy przeznaczyli na ten cel 394 mln dolarów, czyli większość z 590 mln dolarów zebranych przez kalifornijski startup w inwestycyjnej serii C. Ale na tym nie koniec. Najważniejszą częścią zaangażowania Toyoty w ten projekt jest wsparcie w zakresie organizacji produkcji, utrzymania jakości i kontroli kosztów podczas niezwykle ważnego etapu wdrażania samolotu eVTOL do masowej produkcji, poprzedzonego opracowaniem wersji seryjnej. Shigeki Tomoyama, wiceprezydent Toyota Motor Corporation, a także prezydent Toyota Gazoo Racing i prezes Toyota Connected Company, zasiądzie w radzie dyrektorów Joby Aviation i będzie w niej odpowiedzialny za ustalanie strategii firmy.
Zaangażowanie koncernu, który stworzył słynny System Produkcyjny Toyoty i lean management, to będzie ogromny atut tego przedsięwzięcia. Dzięki temu rosną szanse powodzenia trudnego zadania, jakim jest stworzenie zupełnie nowego rynku usług transportowych. Współpraca z Toyotą będzie stanowiła także gwarancję jakości, niezawodności i najwyższych standardów bezpieczeństwa nowych miejskich samolotów Joby Aviation.
„Toyota zaangażowała się we współpracę z nami na bezprecedensowym dla naszej branży poziomie zarówno pod względem finansowym, jak i biznesowo-organizacyjnym. Jeszcze nigdy dotąd wiodący producent samochodów nie włączył się w tak dużym stopniu w rozwój transportu powietrznego. Toyota jest znana na całym świecie z jakości i niezawodności swoich produktów, które są efektem niezwykłej koncentracji na szczegółach oraz organizacji produkcji na najwyższym poziomie. Jestem zachwycony, że będziemy mogli skorzystać z niedoścignionej wiedzy i doświadczenia Toyoty przy realizacji naszego marzenia” – skomentował JoeBen Bevirt, założyciel i CEO Joby Aviation.
5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
realme prezentuje 14 Pro - smartfon zmieniający kolor pod wpływem zimna
Świąteczna oferta EZVIZ: niezwykłe promocje na urządzenia smart home!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.