Toyota będzie produkować czysty wodór w Australii
Toyota uruchamia w Australii zakład bezemisyjnej produkcji wodoru oraz stację tankowania dla samochodów na ogniwa paliwowe. Będzie to pierwsza stacja wodorowa w Melbourne.
Toyota Australia zaprezentowała pierwszy etap inwestycji w produkcję zielonego, czyli produkowanego bezemisyjnie wodoru. W Melbourne, na terenie zamkniętej fabryki Altona Victoria powstanie Hydrogen Centre, na który będzie się składała instalacja fotowoltaiczna, system bezemisyjnego generowania wodoru, publiczna stacja tankowania oraz centrum edukacyjne.
Zielony wodór dla mieszkańców Melbourne
Przebudowa dawnej fabryki samochodów trwa, a Toyota przeznaczyła na pierwszy etap inwestycji 7,4 miliona dolarów australijskich, z czego 3,1 miliona dolarów to dotacja Australian Renewable Energy Agency (ARENA). Inwestycja obejmuje panele fotowoltaiczne i bateryjny magazyn energii, które pokryją zapotrzebowanie na prąd całego kompleksu oraz będą zasilać instalację produkującą wodór w procesie elektrolizy wody. Gaz ten będzie wykorzystywany do zasilania pojazdów oraz w instalacjach stacjonarnych.
Na terenie zakładu powstanie również pierwsza w stanie Victoria komercyjna stacja tankowania wodoru. Samowystarczalny zakład produkcji energii i wodoru oraz stacja tankowania zostaną ukończone do końca tego roku. Z kolei centrum edukacyjne poświęcone wodorowi jest już gotowe i zostało otwarte 22 kwietnia z okazji Dnia Ziemi Toyota. Na jego wystawach będzie się można dowiedzieć, w jaki sposób wodór może odegrać istotną rolę w przyszłym transporcie, energetyce oraz innych dziedzinach gospodarki.
Wodór konieczny do osiągnięcia zeroemisyjności
Po uruchomieniu zakład będzie produkował przynajmniej 60 kg wodoru dziennie. Jego zadaniem na tym wstępnym etapie będzie pokazanie, że wodór to atrakcyjne paliwo dla transportu oraz efektywny sposób magazynowania energii. Hydrogen Centre przyczyni się do realizacji planu osiągnięcia zeroemisyjności netto w funkcjonowaniu Toyoty do 2050 roku, opisanego w globalnej strategii Toyota Environmental Challenge 2050. Jako etap pośredni do 2030 roku koncern zamierza zredukować wpływ na środowisko swoich fabryk oraz produkowanych samochodów o 35% w porównaniu do 2013 roku.
Toyota redukuje emisje CO2 wielotorowo
Matt MacLeod, manager ds. przyszłych technologii i mobilności Toyota Australia podkreślił, że inwestycje w gospodarkę opartą na wodorze, rosnąca sprzedaż hybryd oraz rozbudowa elektrowni słonecznych zasilających obiekty Toyoty w Australii mają ogromne znaczenie dla realizacji celów redukcji emisji CO2.
„Obecnie auta osobowe i lekkie samochody dostawcze są źródłem 11% emisji CO2 z transportu w Australii. Zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyota Mirai, testowana w naszym kraju w ciągu ostatnich trzech lat przez wiele organizacji, w tym władze samorządowe Melbourne, nie emituje żadnych gazów cieplarnianych ani szkodliwych substancji, a jedynie wodę” – powiedział Matt MacLeod. Toyota obecnie przygotowuje się do premiery rynkowej Mirai drugiej generacji oraz wprowadza elektryczny napęd na wodór do kolejnych typów pojazdów, takich jak autobusy, duże ciężarówki i samochody dostawcze. Ostatnio opracowała także instalację produkcji wodoru z wody morskiej i wykorzystywania go do zasilania eksperymentalnego jachtu morskiego, otwierając drogę do wprowadzania odnawialnych źródeł energii do statków.
W ciągu ostatnich dwóch lat Toyota rozbudowała swoje elektrownie słoneczne do łącznej mocy 1 156 kW. Zasilają one budynki firmy w Sydney, Altonie i Brisbane. Największy system 2200 paneli o łącznej mocy 605kW został zainstalowany na dachu Toyota Parts Centre w Sydney. Może on produkować rocznie do 874 MWh energii.
Hybrydy przyspieszają redukcję CO2 z transportu
Jednocześnie w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku na samochody niskoemisyjne Toyota nieustannie rozbudowuje gamę hybryd, które również przyczyniają się do ograniczenia emisji spalin i CO2. Od 2001 roku, kiedy hybrydy Toyoty zadebiutowały w Australii, koncern sprzedał na tym rynku ponad 130 000 egzemplarzy. Obecnie do gamy hybryd tym kraju zaliczają się Prius, Prius V, Corolla hatchback, Corolla sedan, Camry, Toyota C-HR i RAV4, a w tym roku dołączy do nich nowy Yaris Hybrid. W pierwszych trzech miesiącach 2020 roku hybrydy stanowiły 23,5 procent całkowitej sprzedaży Toyoty w Australii, a w nadchodzących miesiącach i latach koncern przewiduje zwiększenie ich udziału m.in. dzięki nowym modelom.
Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III
Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.