Toyota będzie produkować czysty wodór w Australii
Toyota uruchamia w Australii zakład bezemisyjnej produkcji wodoru oraz stację tankowania dla samochodów na ogniwa paliwowe. Będzie to pierwsza stacja wodorowa w Melbourne.
Toyota Australia zaprezentowała pierwszy etap inwestycji w produkcję zielonego, czyli produkowanego bezemisyjnie wodoru. W Melbourne, na terenie zamkniętej fabryki Altona Victoria powstanie Hydrogen Centre, na który będzie się składała instalacja fotowoltaiczna, system bezemisyjnego generowania wodoru, publiczna stacja tankowania oraz centrum edukacyjne.
Zielony wodór dla mieszkańców Melbourne
Przebudowa dawnej fabryki samochodów trwa, a Toyota przeznaczyła na pierwszy etap inwestycji 7,4 miliona dolarów australijskich, z czego 3,1 miliona dolarów to dotacja Australian Renewable Energy Agency (ARENA). Inwestycja obejmuje panele fotowoltaiczne i bateryjny magazyn energii, które pokryją zapotrzebowanie na prąd całego kompleksu oraz będą zasilać instalację produkującą wodór w procesie elektrolizy wody. Gaz ten będzie wykorzystywany do zasilania pojazdów oraz w instalacjach stacjonarnych.
Na terenie zakładu powstanie również pierwsza w stanie Victoria komercyjna stacja tankowania wodoru. Samowystarczalny zakład produkcji energii i wodoru oraz stacja tankowania zostaną ukończone do końca tego roku. Z kolei centrum edukacyjne poświęcone wodorowi jest już gotowe i zostało otwarte 22 kwietnia z okazji Dnia Ziemi Toyota. Na jego wystawach będzie się można dowiedzieć, w jaki sposób wodór może odegrać istotną rolę w przyszłym transporcie, energetyce oraz innych dziedzinach gospodarki.
Wodór konieczny do osiągnięcia zeroemisyjności
Po uruchomieniu zakład będzie produkował przynajmniej 60 kg wodoru dziennie. Jego zadaniem na tym wstępnym etapie będzie pokazanie, że wodór to atrakcyjne paliwo dla transportu oraz efektywny sposób magazynowania energii. Hydrogen Centre przyczyni się do realizacji planu osiągnięcia zeroemisyjności netto w funkcjonowaniu Toyoty do 2050 roku, opisanego w globalnej strategii Toyota Environmental Challenge 2050. Jako etap pośredni do 2030 roku koncern zamierza zredukować wpływ na środowisko swoich fabryk oraz produkowanych samochodów o 35% w porównaniu do 2013 roku.
Toyota redukuje emisje CO2 wielotorowo
Matt MacLeod, manager ds. przyszłych technologii i mobilności Toyota Australia podkreślił, że inwestycje w gospodarkę opartą na wodorze, rosnąca sprzedaż hybryd oraz rozbudowa elektrowni słonecznych zasilających obiekty Toyoty w Australii mają ogromne znaczenie dla realizacji celów redukcji emisji CO2.
„Obecnie auta osobowe i lekkie samochody dostawcze są źródłem 11% emisji CO2 z transportu w Australii. Zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyota Mirai, testowana w naszym kraju w ciągu ostatnich trzech lat przez wiele organizacji, w tym władze samorządowe Melbourne, nie emituje żadnych gazów cieplarnianych ani szkodliwych substancji, a jedynie wodę” – powiedział Matt MacLeod. Toyota obecnie przygotowuje się do premiery rynkowej Mirai drugiej generacji oraz wprowadza elektryczny napęd na wodór do kolejnych typów pojazdów, takich jak autobusy, duże ciężarówki i samochody dostawcze. Ostatnio opracowała także instalację produkcji wodoru z wody morskiej i wykorzystywania go do zasilania eksperymentalnego jachtu morskiego, otwierając drogę do wprowadzania odnawialnych źródeł energii do statków.
W ciągu ostatnich dwóch lat Toyota rozbudowała swoje elektrownie słoneczne do łącznej mocy 1 156 kW. Zasilają one budynki firmy w Sydney, Altonie i Brisbane. Największy system 2200 paneli o łącznej mocy 605kW został zainstalowany na dachu Toyota Parts Centre w Sydney. Może on produkować rocznie do 874 MWh energii.
Hybrydy przyspieszają redukcję CO2 z transportu
Jednocześnie w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku na samochody niskoemisyjne Toyota nieustannie rozbudowuje gamę hybryd, które również przyczyniają się do ograniczenia emisji spalin i CO2. Od 2001 roku, kiedy hybrydy Toyoty zadebiutowały w Australii, koncern sprzedał na tym rynku ponad 130 000 egzemplarzy. Obecnie do gamy hybryd tym kraju zaliczają się Prius, Prius V, Corolla hatchback, Corolla sedan, Camry, Toyota C-HR i RAV4, a w tym roku dołączy do nich nowy Yaris Hybrid. W pierwszych trzech miesiącach 2020 roku hybrydy stanowiły 23,5 procent całkowitej sprzedaży Toyoty w Australii, a w nadchodzących miesiącach i latach koncern przewiduje zwiększenie ich udziału m.in. dzięki nowym modelom.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Farmacja
Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE

Szacuje się, że w Unii Europejskiej codziennie występuje ok. 3,3 mln przypadków lekkich dolegliwości. Gdyby każdy pacjent zgłaszał się z nimi do lekarza, potrzebnych byłoby dodatkowo 120 tys. lekarzy pierwszego kontaktu lub obecni lekarze musieliby pracować dodatkowe 144 minuty dziennie. Polska pod względem samoleczenia, ze wskaźnikiem na poziomie 55 proc., plasuje się w czołówce UE. – Samodzielne leczenie to nie tylko kwestia wygody pacjenta, ale przede wszystkim realne odciążenie systemu ochrony zdrowia – przekonuje Ewa Królikowska z PASMI.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.