Termoizolacja – kiedy najlepiej ją wykonać?
Best Brands PR
Słomińskiego
00-195 Warszawa
bestbrandspr|bestbrandspr.pl| |bestbrandspr|bestbrandspr.pl
0-22 251 66 86
www.bestbrandspr.pl
Gdy temperatura na zewnątrz spada w okolice zera definitywnie kończy się sezon prac budowlanych. Trzeba jednak pamiętać, że tak naprawdę kończy się on nieco wcześniej, na przykład, gdy chodzi o wykonywanie termoizolacji.
Układanie warstwy izolacyjnej z płyt styropianowych powinno przebiegać w pewnych widełkach temperaturowych. To zakres między +5 stopni Celsjusza a +25 stopni Celsjusza. Nie wskazane są ani temperatury poniżej dolnej granicy, ani powyżej górnej. - Mamy tendencję do ryzykowania, a nuż się uda, przy planowaniu robót, tymczasem, gdy temperatura jest nieprzewidywalna, chociażby jak w tym roku, gdy na przełomie października i listopada mamy po kilkanaście stopniu na plusie, łatwo możemy wpaść w pułapkę i zostać z połową wykonanej izolacji cieplnej - mówi Dariusz Pruszkowski, doradca techniczny w firmie Styropmin.
Dla późniejszej efektywności termoizolacji przerwanie prac i dokończenie ich po kilku miesiącach jest wyjątkowo niewskazane. Układanie płyt styropianowych - niezależnie od tego, czy są to płyty fasadowe, przeznaczone do ocieplania dachów płaskich czy do izolacji fundamentów i piwnicy (np. Fundamin czy Hydromin) powinno przebiegać sprawnie i mniej więcej w tych samych warunkach.
Podłoże musi być równe i oczyszczone, a każda zwłoka czy dłuższa przerwa oznacza konieczność ponownego przygotowania podłoża. Wszystkie użyte materiały budowlane powinny mniej więcej tak samo pracować np. wiązać w przypadku zaprawy klejowej używanej do montowania styropianu, a to jest możliwe, gdy pochodzą z jednej partii i są używane w tych samych warunkach pogodowych. I wreszcie płyty styropianowe nie powinny pozostawać zbyt długo nieosłonięte, niekorzystnie bowiem na nie wpływa oddziaływanie promieni słonecznych.
Czasem zwłoka to korzyść
- Samo określenie przedziału temperatur, w jakich możemy wykonywać termoizolację, ma na celu stworzenie optymalnych warunków, to znaczy takich w których właściwości materiałów budowlanych są w stu procentach wykorzystywane. To jedna strona medalu. Druga - to tempo prac. Przerwa na zimę nie jest dobrym rozwiązaniem, układanie izolacji cieplnej to robota na raz, od początku do końca - podkreśla Dariusz Pruszkowski.
Jeśli zatem istnieje ryzyko, że nie zdążymy z pracami, bo temperatura może spaść poniżej +5 stopni, lepiej w ogóle ich nie zaczynać. I po prostu odłożyć do wiosny. Jeśli mamy już kupiony styropian, warto obejrzeć paczki i sprawdzić, czy fabryczne opakowania nie są uszkodzone oraz przygotować miejsce do przechowywania.
Choć nikt nie lubi przedłużających się budów czy remontów, niektórych prac lepiej nie przyspieszać. W domu będziemy mieszkać przez lata i wszelkie niedoróbki czy błędy wynikające chociażby z pośpiechu odczujemy na własnej skórze i - jak w przypadku termoizolacji - także we własnym portfelu. Prawidłowo wykonana izolacja cieplna sprawia, że więcej ciepła zostaje w domu, a to oznacza, że potrzebujemy mniej energii do jego wyprodukowania. Mniej zużytej energii to niższe rachunki i rzecz jasna korzyść dla środowiska.
Harmonogram i kosztorys
Tempo, w jakim przebiega budowa, w największej mierze zależy od dobrego planu. I to powinna być podstawa - zawsze sprawdźmy, kiedy jakie roboty mogą być wykonywane i na tej podstawie stwórzmy harmonogram. Druga niebagatelna kwestia to pieniądze. Zróbmy kosztorys i zaplanujmy finansowanie, najlepiej z małym buforem na nieprzewidziane wydatki. Warto też zawczasu poszukać sprawdzonej ekipy budowlanej i zarezerwować termin. Ale gdy jakaś nieprzewidziana zmiana, np. pogody, miałaby się odbić na jakości wykonania, lepiej się wstrzymać i poczekać na odpowiedni moment.

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.

Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Wyśrubowane cele polityki klimatycznej krytykowane przez sektor rolnictwa i producentów żywności. Za mało środków i za dużo obciążeń
Rolnictwo może odegrać znaczącą rolę w niwelowaniu skutków zmian klimatu, jednak potrzebuje na to więcej środków i wsparcia – oceniają eksperci i przedstawiciele producentów żywności. Stawiane dzisiaj rolnikom cele związane z polityką klimatyczną pozostają szeroko negowane w różnych krajach UE jako te, które przyczyniają się do wzrostu kosztów i spadku konkurencyjności. Komisja Europejska w ramach trwającego procesu upraszczania prawa proponuje złagodzenie części obciążeń i przejście na elastyczniejsze wdrażanie wspólnej polityki rolnej, ale nie oznacza to rezygnacji z ambitnych celów.
Konsument
Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy

W 2030 roku liczba użytkowników gier mobilnych w Polsce może przekroczyć 7,1 mln, a przychody z rynku będą bliskie 470 mln dol. – wynika z danych Statista. Wraz ze wzrostem liczby graczy rozwija się także rynek urządzeń do gamingu mobilnego. Zdaniem przedstawicieli ZTE Polska, producentów smartfonów nubia, których dwa nowe modele miały właśnie swoją premierę w Polsce, ten segment krajowego rynku wciąż jest słabo zagospodarowany, a do tej pory dominowały na nim głównie urządzenia zaawansowane i drogie. Dużą rolę w udoskonalaniu sprzętu dla graczy odgrywa sztuczna inteligencja.
Infrastruktura
Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów

W najbliższych miesiącach mogą ruszyć duże inwestycje publiczne w drogownictwie, kolei, energetyce i obronności. To efekt aktywizacji KPO i przesunięcia części środków z komponentu klimatyczno-energetycznego do tzw. Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności. Dla branży wyzwaniem będzie nie tylko dostęp do materiałów i ich sprawne dostawy, ale także kwestie kadrowe, które już dziś sprawiają problemy w realizacji zadań.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.