Wpływ Internetu rzeczy na rozwój logistyki i zrównoważonego transportu
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Inteligentne i zaawansowane technologicznie procesy, opierające się na algorytmach oraz infrastrukturze Internetu rzeczy, dostarczającej dane z wielu obszarów, sprawiają, że miasta stają się bardziej ekologiczne i przyjazne dla mieszkańców, a władze zyskują możliwość większej optymalizacji budżetu. Innowacyjne rozwiązania pozwalają zredukować zużycie wody i energii, a także przyczyniają się do poprawy jakości życia mieszkańców. Wszystko to wpisuje się w koncepcję smart city, która bazuje na cyfryzacji przestrzeni miejskiej.
Logistyka oraz transport to branże, które w dużym stopniu korzystają na narzędziach, jakie wnoszą technologie IoT (Internet of Things). Każdy dzień to miliony przechowywanych, monitorowanych oraz transportowanych towarów. Tak złożony proces wymaga bezpośredniego zaangażowania wielu osób, a także umiejętnego korzystania z właściwych narzędzi, pojazdów czy urządzeń. Internet rzeczy pozwala łączyć różne aktywa w ramach łańcucha dostaw, a następnie analizować wygenerowane dane. Wywiera to pozytywny wpływ na efektywność logistyki magazynowej, organizacji i koordynacji dostaw czy zarządzanie flotą.
Inteligentny transport
Co do zasady, Internet rzeczy odpowiada za stworzenie nici urządzeń, pojazdów oraz pozostałych przedmiotów, które są zdolne do gromadzenia, przetwarzania oraz wymiany danych. Ta zaawansowana technologia jest obecnie wykorzystywana między innymi przy monitoringu przesyłek czy inteligentnych systemach transportowych. Urządzenia bezprzewodowe, funkcjonujące w oparciu o hybrydową technologię IoT, są przymocowane do paczek, palet, a także kontenerów w celu śledzenia ich lokalizacji w czasie rzeczywistym. Inteligentny i zaawansowany technologicznie transport bazuje na bieżącej analizie stanu technicznego pojazdów, co pozwala z wyprzedzeniem przewidywać ich awarię lub planować przeglądy techniczne.
Śledzenie przesyłek na każdym etapie realizacji zlecenia ma kluczowe znaczenie dla branży transportu i logistyki. Internet rzeczy często jest nazywany "trzecią rewolucją przemysłową", a dla wielu firm kurierskich stanowi wiodącą, strategiczną inicjatywę technologiczną. Spośród wszystkich technologii, kształtujących IoT, w pierwszej kolejności wyróżniają się łączność bezprzewodowa, sensory oraz chmura. Jego największą zaletą jest natomiast sukcesywna poprawa wyników w obszarze efektywnego czasu pracy i zwiększenie wydajności całego łańcucha dostaw.
Optymalizacja budżetu
W wielu przypadkach w ramach strategii IoT można wykorzystać istniejące technologie – od sieci bezprzewodowych, przez komputery mobilne, po oprogramowanie biurowe. W miarę upowszechniania się bezprzewodowych sieci szerokopasmowych, proces implementacji Internetu rzeczy staje się znacznie szybszy i bardziej zoptymalizowany pod kątem budżetowym.
Transport jest jednak na tyle szerokim pojęciem, że dotyka także innych obszarów, które nie są wprost związane z sektorem KEP. Europejskie oraz polskie miasta mają do dyspozycji coraz więcej inteligentnych i zaawansowanych technologii. Korzystają one z różnorodnych sensorów, algorytmów oraz metod AI, aby skutecznie analizować i przetwarzać informacje usprawniające funkcjonowanie w czasie rzeczywistym. Skuteczne zarządzanie miejskimi ekosystemami w coraz większym stopniu wymaga stosowania narzędzi cyfrowych oraz gromadzenia i analizy wszelkich dostępnych danych. Inteligentne systemy transportowe, jak na przykład komunikacja M2M, czyli Machine to Machine oraz ITS – Intelligent Transportation System, służą optymalizacji ruchu ulicznego. Informują mieszkańców o możliwych utrudnieniach, pozwalając w danej sytuacji na wybór alternatywnej i szybszej trasy. Zarządzający miastem uzyskują informacje, które umożliwiają lepszą organizację koniecznych remontów dróg oraz rozbudowę infrastruktury, bez wywoływania znacznych utrudnień w życiu mieszkańców.
Marek Stawiński
CEO
NaviParking
5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
realme prezentuje 14 Pro - smartfon zmieniający kolor pod wpływem zimna
Świąteczna oferta EZVIZ: niezwykłe promocje na urządzenia smart home!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.