Vinci S.A. inwestuje ponad 33 miliony złotych w polską spółkę MMI
Będąca jednym z liderów w produkcji małych i średnich autobusów, polska firma MMI pozyskała 33,36 mln złotych finansowania od funduszu Vinci S.A. Kapitał zostanie wykorzystany do umocnienia pozycji i rozszerzenia obecnej oferty spółki w Polsce oraz Europie Zachodniej. MMI planuje stworzenie autobusów elektrycznych w trzech wariantach, opartych na opracowywanej przez spółkę technologii napędów zeroemisyjnych, konstrukcji podwozia i nadwozia oraz własnego designu. W planach jest także opracowanie minibusa elektrycznego zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym oraz budowa nowoczesnej hali produkcyjnej.
Według danych Komisji Europejskiej ciężkie pojazdy użytkowe, w tym autobusy miejskie, odpowiadają za ponad 6% emisji gazów cieplarnianych w UE i ponad 25% CO2 emitowanego przez transport drogowy. Przeciwdziałając zanieczyszczeniu klimatu, w lutym 2024 roku KE ogłosiła nowy cel redukcji emisji netto gazów cieplarnianych dla UE, zakładający ich ograniczenie o 90% do 2040 roku w porównaniu z 1990 rokiem i stanowiący etap pośredni planów ujętych w Europejskim Zielonym Ładem. Jednym z założeń proponowanych przez Komisję, jest zmiana w obszarze transportu miejskiego, w ramach której wszystkie nowe autobusy miejskie będą musiały być od 2030 roku bezemisyjne.
Choć, na ulicach miast obserwujemy coraz więcej autobusów z napędem elektrycznym lub hybrydowym, to wyzwaniem wciąż pozostaje obsługa mniej zatłoczonych połączeń nocnych, komunikacji w ścisłych centrach oraz transportu w mniejszych miejscowościach. Rozwiązanie chce zapewnić polski producent małych i średnich autobusów ze Słupska. Firma MMI, zajmująca się do tej pory tworzeniem tradycyjnych minibusów, przygotowuje się do transformacji technologicznej i produkcji własnych pojazdów bezemisyjnych. Realizację tego celu wspomoże kapitał w wysokości 33,36 miliona złotych pozyskany od funduszu Vinci S.A.
Planujemy stworzenie własnej marki małych i średnich autobusów elektrycznych, w tym modeli wodorowych, w trzech wariantach - niskowejściowym, niskopodłogowym i normalnopodłogowym. Pracujemy nad technologią napędów zeroemisyjnych oraz innowacyjną konstrukcją podwozia i nadwozia. Nasze założenie skupia się na stworzeniu autobusów o jak najmniejszej masie własnej, aby maksymalnie zwiększyć ich zasięg. - komentuje Stanisław Zdrojewski, CEO MMI. Chcemy opracować układ napędowy z wykorzystaniem silników synchronicznych umieszonych w piastach kół osi napędowej, co pozwoli uprościć układ przeniesienia napędu i zwiększając jego sprawność i bezawaryjność. Kolejnym krokiem będzie opracowanie autobusu zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym, a także budowa hali produkcyjnej pozwalającej na dwukrotne zwiększenie aktualnego wolumenu produkowanych pojazdów. - dodaje Zdrojewski.
MMI, który tylko w zeszłym roku zanotował 3-krotną poprawę swoich wyników finansowych, przekraczając 70 mln złotych przychodów ze sprzedaży, zakłada, że w ciągu trzech lat będzie posiadać już pełną gamę minibusów, co pozwoli spółce rozszerzyć działalność i aktualną ofertę w Polsce oraz Europie Zachodniej. Przyjęty przez spółkę harmonogram rozwoju oferty autobusów miejskich, międzymiastowych oraz szkolnych świetnie wpisuje się w oczekiwania rynkowe, związane m.in. z regulacjami unijnymi dotyczącymi bezemisyjnego transportu miejskiego. Elektryczne minibusy MMI będą jednymi z niewielu tego typu pojazdów produkowanych w Europie oraz jednymi z dwóch w przypadku minibusów zasilanych wodorowym ogniwem paliwowym. Opracowany przez zespół B+R spółki, we współpracy z zewnętrznymi konsultantami, projekt nadwozia stanowi innowację na skalę europejską, co pozwoli spółce walczyć o silną pozycję na międzynarodowym rynku. – komentuje Piotr Woliński, prezes zarządu Vinci S.A. Nasza inwestycja w projekt MMI wpisuje się w misję i założenia, jakie Bank BGK powierzył Vinci, tj. rozwijanie technologii wspierających zrównoważony rozwój oraz transformację technologiczną w naszym regionie. - dodaje Woliński.

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.