Vinci S.A. inwestuje ponad 33 miliony złotych w polską spółkę MMI
Będąca jednym z liderów w produkcji małych i średnich autobusów, polska firma MMI pozyskała 33,36 mln złotych finansowania od funduszu Vinci S.A. Kapitał zostanie wykorzystany do umocnienia pozycji i rozszerzenia obecnej oferty spółki w Polsce oraz Europie Zachodniej. MMI planuje stworzenie autobusów elektrycznych w trzech wariantach, opartych na opracowywanej przez spółkę technologii napędów zeroemisyjnych, konstrukcji podwozia i nadwozia oraz własnego designu. W planach jest także opracowanie minibusa elektrycznego zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym oraz budowa nowoczesnej hali produkcyjnej.
Według danych Komisji Europejskiej ciężkie pojazdy użytkowe, w tym autobusy miejskie, odpowiadają za ponad 6% emisji gazów cieplarnianych w UE i ponad 25% CO2 emitowanego przez transport drogowy. Przeciwdziałając zanieczyszczeniu klimatu, w lutym 2024 roku KE ogłosiła nowy cel redukcji emisji netto gazów cieplarnianych dla UE, zakładający ich ograniczenie o 90% do 2040 roku w porównaniu z 1990 rokiem i stanowiący etap pośredni planów ujętych w Europejskim Zielonym Ładem. Jednym z założeń proponowanych przez Komisję, jest zmiana w obszarze transportu miejskiego, w ramach której wszystkie nowe autobusy miejskie będą musiały być od 2030 roku bezemisyjne.
Choć, na ulicach miast obserwujemy coraz więcej autobusów z napędem elektrycznym lub hybrydowym, to wyzwaniem wciąż pozostaje obsługa mniej zatłoczonych połączeń nocnych, komunikacji w ścisłych centrach oraz transportu w mniejszych miejscowościach. Rozwiązanie chce zapewnić polski producent małych i średnich autobusów ze Słupska. Firma MMI, zajmująca się do tej pory tworzeniem tradycyjnych minibusów, przygotowuje się do transformacji technologicznej i produkcji własnych pojazdów bezemisyjnych. Realizację tego celu wspomoże kapitał w wysokości 33,36 miliona złotych pozyskany od funduszu Vinci S.A.
Planujemy stworzenie własnej marki małych i średnich autobusów elektrycznych, w tym modeli wodorowych, w trzech wariantach - niskowejściowym, niskopodłogowym i normalnopodłogowym. Pracujemy nad technologią napędów zeroemisyjnych oraz innowacyjną konstrukcją podwozia i nadwozia. Nasze założenie skupia się na stworzeniu autobusów o jak najmniejszej masie własnej, aby maksymalnie zwiększyć ich zasięg. - komentuje Stanisław Zdrojewski, CEO MMI. Chcemy opracować układ napędowy z wykorzystaniem silników synchronicznych umieszonych w piastach kół osi napędowej, co pozwoli uprościć układ przeniesienia napędu i zwiększając jego sprawność i bezawaryjność. Kolejnym krokiem będzie opracowanie autobusu zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym, a także budowa hali produkcyjnej pozwalającej na dwukrotne zwiększenie aktualnego wolumenu produkowanych pojazdów. - dodaje Zdrojewski.
MMI, który tylko w zeszłym roku zanotował 3-krotną poprawę swoich wyników finansowych, przekraczając 70 mln złotych przychodów ze sprzedaży, zakłada, że w ciągu trzech lat będzie posiadać już pełną gamę minibusów, co pozwoli spółce rozszerzyć działalność i aktualną ofertę w Polsce oraz Europie Zachodniej. Przyjęty przez spółkę harmonogram rozwoju oferty autobusów miejskich, międzymiastowych oraz szkolnych świetnie wpisuje się w oczekiwania rynkowe, związane m.in. z regulacjami unijnymi dotyczącymi bezemisyjnego transportu miejskiego. Elektryczne minibusy MMI będą jednymi z niewielu tego typu pojazdów produkowanych w Europie oraz jednymi z dwóch w przypadku minibusów zasilanych wodorowym ogniwem paliwowym. Opracowany przez zespół B+R spółki, we współpracy z zewnętrznymi konsultantami, projekt nadwozia stanowi innowację na skalę europejską, co pozwoli spółce walczyć o silną pozycję na międzynarodowym rynku. – komentuje Piotr Woliński, prezes zarządu Vinci S.A. Nasza inwestycja w projekt MMI wpisuje się w misję i założenia, jakie Bank BGK powierzył Vinci, tj. rozwijanie technologii wspierających zrównoważony rozwój oraz transformację technologiczną w naszym regionie. - dodaje Woliński.

Nowy model myjni przemysłowej NOYEN: Dlaczego warto zainwestować w kompaktowe rozwiązanie mycia detali

5G Broadcast: Emitel testuje nowy standard telewizji mobilnej dla Telewizji Puls

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.