PolCard from Fiserv zainstalował już ponad 100 datkomatów w całej Polsce
Zainteresowanie płatnościami bezgotówkowymi wciąż rośnie. Kwestią czasu było wprowadzenie takiej możliwości również w trzecim sektorze. Kościoły oraz organizacje pozarządowe są coraz bardziej otwarte na nowe technologie płatnicze, które znacznie ułatwiają proces pozyskiwania datków, a ludzie chętnie z nich korzystają. W Polsce jest już ponad 100 datkomatów wdrożonych przez PolCard from Fiserv wspólnie z partnerami. Marka zainstalowała także kilkaset terminali płatniczych w organizacjach pożytku publicznego w ramach Programu Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego.
Polacy coraz częściej angażują się w działania dobroczynne i wspierają organizacje charytatywne. Zbiórki jeszcze do niedawna kojarzyły się przede wszystkim z gotówką. Wraz z rozwojem technologii zmieniła się także forma przekazywania pomocy. Dzieje się tak, ponieważ płatności bezgotówkowe wchodzą w różne dziedziny życia, a karta płatnicza czy smartfon stają się dla ludzi naturalną formą płacenia.
Nowe technologie odpowiedzią na potrzeby organizacji charytatywnych
Pandemia trwale wpłynęła na zachowania płatnicze społeczeństwa. Polacy coraz częściej wybierają wygodne płatności bezgotówkowe. Ograniczenie możliwości zbiórek pieniędzy w czasie covid-19 było jednak dużym utrudnieniem dla fundacji, które zaczęły mieć problemy finansowe. Z badania przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Klon/Jawor „Kondycja organizacji pozarządowych 2021” wynika, że aż 66 proc. instytucji charytatywnych odnotowało pogorszenie się ich sytuacji materialnej w wyniku pandemii. Natomiast 37 proc. z nich wymieniła uniemożliwienie bezpośredniego kontaktu z odbiorcami jako główną przyczynę utrudnienia działalności. Narzędzia takie jak datkomaty czy też terminale płatnicze wspomagają organizacje pożytku publicznego, ponieważ pozwalają na bezpieczne i bezkontaktowe wsparcie finansowe. Darczyńca ma pewność, że kwota trafi na właściwe konto i przede wszystkim nie musi martwić się o gotówkę w portfelu. W ramach Programu Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego PolCard from Fiserv zainstalował już kilkaset terminali płatniczych w organizacjach pożytku publicznego.
PolCard from Fiserv pracuje również nad rozwiązaniem umożliwiającym mikrodonację. Ta funkcjonalność polega na przekazywaniu drobnych wpłat na cele charytatywne np. przy okazji płatności kartą za zakupy. Wszystko odbywa się na terminalu płatniczym. Ważnym aspektem tej formy wsparcia jest zbudowanie nawyku, polegającego na małym, ale częstym przekazywaniu datków na cele dobroczynne. Jest to także duże ułatwienie dla darczyńcy, który nie musi szukać portfela, a możliwość wsparcia ma zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych, przy okazji codziennych zakupów.
- Mikrodatki to bardzo wygodny sposób wsparcia organizacji charytatywnych, ponieważ są one realizowane przy okazji innych transakcji sprzedażowych. Obecnie terminale są instalowane na masową skalę, więc warto wykorzystać ich potencjał w szczytnych celach – mówi Elżbieta Burliga, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Fiserv Polska S.A. właściciela marki PolCard.
Czym jest datkomat?
Datkomaty to urządzenia samoobsługowe, które służą do wpłacania pieniędzy na wybrany cel z wykorzystaniem płatności bezgotówkowych. Coraz częściej można je spotkać również w kościołach, ponieważ są wygodne oraz pozwalają wpłacać datki nie tylko w czasie nabożeństw, ale przez cały czas otwarcia świątyni. Jak to działa? Narzędzie posiada duży, dotykowy ekran zintegrowany z terminalem płatniczym. Użytkownik może wskazać wybraną przez siebie kwotę oraz przekazać ją za pomocą karty płatniczej, zegarka lub telefonu. Darczyńca ma pełną kontrolę nad swoim budżetem i wysokością zrealizowanych wpłat, ponieważ na jego wyciągu bankowym widnieje potwierdzenie każdej transakcji. Nowoczesne datkomaty umożliwiają zbiórki kilku fundacjom z poziomu jednego urządzenia. Darczyńca nie tylko sam wybiera kwotę, ale również bliską jego sercu fundację.
- Płatności bezgotówkowe wkroczyły już praktycznie do każdej dziedziny naszego życia. Datkomat jest urządzeniem na miarę naszych czasów, który usprawnia i ułatwia proces wsparcia kościołów czy też organizacji charytatywnych. Istotną kwestią jest to, że każda wpłata jest rejestrowana, a darczyńca otrzymuje jej potwierdzenie. Transakcja trwa zaledwie kilkanaście sekund, natomiast bezpieczeństwo jest gwarantowane przez bankowy system ochrony płatności z użyciem kart płatniczych. Zainteresowanie datkomatami wciąż rośnie. Można je spotkać nie tylko w kościołach a także np. na dworcach w dużych miastach czy galeriach handlowych – podsumowuje Elżbieta Burliga.

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.