Komunikaty PR

Jak cyfrowa rewolucja wpływa na branżę turystyczną?

2023-03-31  |  13:05
Biuro prasowe

Wraz z rozwojem technologii, takich jak sztuczna inteligencja, wirtualna rzeczywistość, Internet Rzeczy, big data czy ChatGPT, rozwój nowych, zdigitalizowanych rozwiązań i produktów nabrał rozpędu. Również w branży turystycznej są one wyraźnie dostrzegalne - coraz częściej spotykamy się z takimi określeniami, jak “turystyka 4.0” czy “inteligentna turystyka”. Transformacja cyfrowa w turystyce oznacza dostosowywanie nowoczesnych rozwiązań do standardowych zadań związanych z organizacją podróży – od wyboru destynacji i planowania trasy, po rezerwację lotów i innych środków transportu, a także noclegów, lokalnych atrakcji czy restauracji. 

O kierunku rozwoju branży turystycznej w kontekście cyfrowej rewolucji mówi Grzegorz Mikielewicz - założyciel i CEO Getaway, platformy pełniącej funkcję intuicyjnego, inteligentnego i kompletnego kreatora podróży “szytej na miarę”. 

Branża turystyczna jest nieustannie przekształcana przez nowe technologie, w praktycznie każdym jej aspekcie. Według raportu Digital Transformation Initiative (DTI)[1] procesy cyfryzacji w sektorach podróży, turystyki i lotnictwa do 2025 r. osiągną wartość nawet 305 miliardów dolarów. Ten sam raport wskazuje, że spowodują one migrację wartości około 100 miliardów dolarów z tradycyjnych firm turystycznych do ich nowych, cyfrowych konkurentów. 

Podróżowanie = mobilność

Według danych opublikowanych przez Statista Digital Market Outlook[2], łączne przychody generowane poprzez aplikacje mobilne wykorzystywane w segmencie podróżniczym wzrosły w 2021 roku o 38 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając poziom 296 milionów dolarów. Aplikacje dedykowane branży turystycznej umożliwiają zdalną obsługę praktycznie każdej sprawy związanej z podróżą na każdym etapie procesu przed- i posprzedażowego, co stanowi bardzo pożądane udogodnienie dla podróżujących. Ponadto aplikacje mobilne stają się coraz ważniejsze na etapie samej podróży. Służą np. jako mapa i alternatywa dla papierowego przewodnika, wyszukiwarka restauracji, w których serwowane są dania dla osób z różnymi nietolerancjami pokarmowymi czy też nadchodzących wydarzeń kulturalnych w danym regionie. Mogą też pełnić funkcję nawigatora do najbliższych sklepów czy punktów usługowych, przydają się również przy meldowaniu w hotelach, płatności za parkingi czy jako przewodnik w muzeach. Z uwagi na mnogość tych aplikacji, klienci coraz częściej doceniają platformy, które łączą w sobie różne funkcjonalności, tj. opcje sprzedażowe, komunikacyjne i informacyjne, co pozwala zaoszczędzić czas i wzmocnić poczucie kontroli nad wszystkimi elementami podróży. 

Jaka jest rola technologii cyfrowej w branży turystycznej?

Cyfryzacja branży turystycznej zmierza w kierunku dostarczenia klientowi bardziej spersonalizowanej oferty i to właśnie na tym obszarze sektor ten koncentruje swoje działania. Współcześni podróżnicy oczekują wygodnej i przejrzystej prezentacji różnych opcji podróży oraz dostępu do nich w dowolnym miejscu i czasie. Możliwości lepszego dopasowania ofert do indywidualnych potrzeb potencjalnych podróżnych wzrastają np. dzięki wspomnianym aplikacjom mobilnym czy też urządzeniom opartym na technologii Internet Rzeczy, wykorzystywanym np. przez hotele do głosowego sterowania klimatyzacją czy przez linie lotnicze do znakowania bagażu podróżnych. Nie można nie wspomnieć również o potencjale drzemiącym w tak popularnym narzędziu, jakim jest ChatGPT, który już teraz potrafi porównać kilka różnych destynacji pod kątem różnorodnych, wskazanych mu aspektów.

Nowe technologie w turystyce to nie tylko wygoda dla klienta, ale także sposób na obniżenie kosztów dla organizatorów wyjazdów, który możliwy jest m.in. dzięki coraz bardziej rozwiniętym silnikom cenowym, optymalizującym obłożenie miejsc przy zachowaniu odpowiednich relacji kosztu do jakości. Dodatkowo, cyfryzacja pozwala na zwiększenie skali oddziaływania informacji i daje szansę na dotarcie do nowych odbiorców. Już dziś firmy z branży turystycznej, hotelarskiej czy lotniczej konsekwentnie wykorzystują sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe czy analitykę przyszłości, np. w kampaniach marketingowych czy wydarzeniach i warsztatach online dla branży turystycznej. To wszystko przekłada się na wzrost widoczności ich marek, dzięki czemu pozyskiwanie klientów staje się dużo prostsze i - co najważniejsze - opłacalne. Gracze w branży turystycznej, którzy chcą zwiększyć swoją konkurencyjność, muszą pozostać otwarci na innowacje technologiczne, które odpowiadają potrzebom i trendom społecznym oraz pomagają poprawić efektywność finansową.

Technologie a trendy podróżnicze

Rewolucja cyfrowa w turystyce wyznacza również już widoczne implikacje w postaci nowych trendów rynkowych. Dzięki nieograniczonemu przepływowi informacji wzrasta świadomość konsumentów na całym świecie, którzy planując podróże, podejmują coraz bardziej świadome decyzje i szukają ofert od zaufanych dostawców. Dodatkowo wśród użytkowników mediów społecznościowych wzrasta “efekt podążania”. Analiza zachowań podróżnych “Influencing Travel: How to Turn Lookers into Bookers”[3] wykazała, że aż 86 procent z nich zainteresowało się konkretną wycieczką po obejrzeniu zdjęć innych osób w sieci. Efekt ten jest jeszcze wyraźniejszy w przypadku pokolenia Z, aż 92 procent przedstawicieli tej grupy wiekowej udzieliło takiej odpowiedzi. Zjawisko to ma również inny aspekt: dane dostarczane przez podróżnych w sieci mogą być agregowane i analizowane w celu personalizacji ofert czy cyklicznego monitorowania trendów. 

Transformacja cyfrowa w sektorze turystycznym pełni rolę łącznika między różnego rodzaju organizatorami wyjazdów a usługodawcami, dla których umiejętność korzystania z nowoczesnych rozwiązań jest szansą na wyróżnienie się i zdobycie przewagi konkurencyjnej. Nowe technologie poprawiają również doświadczenia podróżnych i mają pozytywny wpływ na cały wymiar podróży. Z pewnością dalsza cyfryzacja sektora turystycznego przyniesie jeszcze więcej korzyści i usprawni odkrywanie każdego zakątka świata.

[1]https://www3.weforum.org/docs/IP/2017/MO/WEF_ATT_Digital Transformation_WhitePaper.pdf 

[2]https://www.statista.com/topics/7589/digitalization-of-the-travel-industry/#topicOverview 

[3]https://www.nosto.com/blog/ebook-influencing-travel-how-to-turn-lookers-into-bookers/

O Getaway             

Getaway to platforma, która pełni funkcję intuicyjnego, inteligentnego i kompletnego kreatora podróży “szytej na miarę”. Dzięki dostępowi do preferencyjnych stawek oferowanych przez bazę hotelową i usługową na całym świecie oraz integracji wielu rozwiązań w jednym, narzędzie oszczędza klientowi zarówno czas, jak i pieniądze, dostarczając klientom najlepszą możliwą konfigurację wyjazdu. Uzupełnieniem usługi planowania podróży jest pełna opieka 24/7 oraz organizacja wszelkich formalności, takich jak odprawy online, gromadzenie potwierdzeń i udostępnienie klientowi interaktywnego przewodnika na wyjazd. Misją twórców Getaway jest rozwój platformy w kierunku kompleksowego, zaawansowanego technologicznie narzędzia do komponowania dowolnych podróży i ich obsługi w czasie rzeczywistym, co może przyczynić się do rewolucji w nowoczesnym podróżowaniu. Spółka powstała w 2018 roku i od tego czasu intensywnie się rozwija - w 2021 roku zrealizowała rundę inwestycyjną “pre-seed”, dzięki której pozyskała finansowanie na poziomie 1,5 mln złotych od funduszu Aban Fund oraz dwóch aniołów biznesu – Łukasza Halucha i Krzysztofa Domagały. Jesienią 2023 r. Getaway planuje przeprowadzenie kolejnej rundy, której celem jest m.in. osiągnięcie pełnej skalowalności w Polsce, a docelowo również na rynkach zagranicznych, poprzez technologiczny rozwój produktu. Marka Getaway jest tworzona przez zespół zaangażowanych ekspertów z pasją do podróżowania i nowoczesnych technologii. Założycielem i CEO marki jest Grzegorz Mikielewicz, posiadający szerokie doświadczenie w podróżach na własną rękę, które zdobywał pełniąc przez kilkanaście lat funkcję ambasadora największych na świecie marek z segmentu operatorów pokera online (w tym 7 lat jako członek PokerStars Team Online Pro).Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.getaway.pl. 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie Nowy model myjni przemysłowej NOYEN: Dlaczego warto zainwestować w kompaktowe rozwiązanie mycia detali Biuro prasowe
2025-07-18 | 09:00

Nowy model myjni przemysłowej NOYEN: Dlaczego warto zainwestować w kompaktowe rozwiązanie mycia detali

Nowoczesna myjnia przemysłowa NOYEN Compact 600 – wysoka wydajność i elastyczność w jednym urządzeniu Firma NOYEN wprowadza nowoczesne systemy myjące do cenionej
Technologie 5G Broadcast: Emitel testuje nowy standard telewizji mobilnej dla Telewizji Puls
2025-07-07 | 06:00

5G Broadcast: Emitel testuje nowy standard telewizji mobilnej dla Telewizji Puls

Emitel - operator infrastruktury nadawczej - we współpracy z Telewizją Puls rozpoczął w Warszawie testową emisję sygnału w technologii 5G Broadcast. To pierwszy tego
Technologie MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji

Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.

Ochrona środowiska

KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa

Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.