Komunikaty PR

Tak zmieniały się systemy bezpieczeństwa w samochodach Toyoty i Lexusa

2020-07-08  |  16:00
Biuro prasowe

Toyota i Lexus kojarzą się nie tylko z niezawodnością, ale również z bezpieczeństwem. Obie marki przez lata wypracowały szereg innowacyjnych rozwiązań, które zapewniły im taką renomę. Przyglądamy się najważniejszym z nich.

 

Pasy bezpieczeństwa

Jednym z pierwszych – i najważniejszych – systemów bezpieczeństwa wprowadzonych w samochodach były pasy bezpieczeństwa. Historia tego wynalazku sięga jeszcze XIX w., ale minęło wiele dekad, zanim pasy na dobre zagościły w autach osobowych. W Stanach Zjednoczonych dopiero od 1966 roku były obowiązkowym elementem wyposażenia samochodu. Toyota zaczęła wprowadzać je w swoich autach dużo wcześniej. Pierwszym modelem z tym rozwiązaniem była Toyota Publica Convertible z 1963 roku.

System ABS

Pasy bezpieczeństwa mają zadanie chronić kierowcę i pasażerów w czasie wypadku. Rolą systemu ABS (ang. anti-lock braking system) jest zapobieganie wypadkom lub łagodzenie ich skutków. Układ dotarł do świata motoryzacji z przemysłu lotniczego. Jego rolą było ograniczenie poślizgu opon w czasie lądowania. W samochodach znalazł bardzo podobne zastosowanie. Dzięki niemu można było skrócić drogę hamowania auta, a także poprawić jego sterowność w czasie awaryjnego wytracania prędkości.

Toyota była jednym z pierwszych producentów, który zaczął używać podobnego systemu w zwykłych samochodach drogowych. Po raz pierwszy japońska marka wprowadziła układ elektronicznie sterowanego systemu zapobiegającego blokowaniu się kół w modelu Crown w 1971 roku. Oficjalnie nazwa ABS weszła do powszechnego użytku pod koniec lat 70. za sprawą Mercedesa i firmy Bosch. Co ciekawe, w Polsce taki system jest wymaganym prawnie standardem w nowych samochodach dopiero od 2006 roku.

Poduszki powietrzne

Kolejnym systemem bezpieczeństwa biernego – czyli takiego, które chroni dopiero w momencie wypadku – są poduszki powietrzne. W świecie motoryzacji to rozwiązanie opatentował już w 1953 roku Amerykanin John W. Hetrick. Odpowiednie dopracowanie jego wynalazku zabrało jednak wiele lat.

Toyota i Lexus po raz pierwszy zastosowały poduszki powietrzne w swoich samochodach w 1989 roku. Wtedy równocześnie otrzymały je Lexus LS 400 oraz Toyota Crown. Japońskie marki ponownie wyznaczały kierunek, bowiem rozwiązanie stało się standardem w motoryzacji dopiero pod koniec XX w. Toyota i Lexus cały czas udoskonalają poduszki stosowane w ich autach. Dla przykładu najnowszy Yaris jest pierwszym samochodem miejskim z centralnymi poduszkami powietrznymi.

Stabilizacja toru jazdy

Bezpieczeństwo samochodów osobowych podniosła również popularyzacja systemów stabilizujących jazdę. Ich zadaniem jest ochrona przed wpadnięciem w niekontrolowany poślizg poprzez dynamiczne przyhamowanie odpowiednich kół lub chwilowe zmniejszenie mocy silnika. W przypadku samochodów Toyoty i Lexusa taki system nosi nazwę Vehicle Stability Control – w skrócie VSC. Pierwszym modelem Toyoty wyposażonym w system VSC był model Crown Majesta z 1995 roku. Później Toyota i Lexus rozszerzały wyposażanie swoich samochodów o inne rozwiązania, np. system Brake Assist (BA), który automatycznie maksymalizuje siłę hamowania awaryjnego.

VDIM, czyli system zintegrowanego zarządzania dynamiką pojazdu

W 2004 roku Toyota pokazała kolejną nowość. To system Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Układ integruje działanie systemów takich jak ABS czy VSC i bazuje na danych z wielu czujników – kąta skrętu kierownicy, prędkości obrotowej kół, stopnia otwarcia przepustnicy czy ciśnienia płynu hamulcowego. Wszystko po to, by zapewnić jak najlepsze panowanie nad autem w ekstremalnych sytuacjach. Na początku nowy system otrzymała Toyota Crown Majesta, a w 2005 roku taki układ zadebiutował również w Lexusach GS i IS.

Czasy Toyota Safety Sense i Lexus Safety System +

Rok 2004 był również czasem debiutu układu ostrzegającego o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu. Pierwszym samochodem Toyoty z takim rozwiązaniem również była Crown Majesta. W 2015 roku Japończycy wyraźnie udoskonalili system, wzbogacając go o układ automatycznie korygujący kierunek jazdy. W tym samym roku japońskie marki zaczęły wprowadzać do swoich aut szerokie pakiety Toyota Safety Sense i Lexus Safety System+. Pierwszymi samochodami wyposażonymi we wspomniane zestawy systemów bezpieczeństwa czynnego stały się wtedy Lexus RX oraz Toyota Avensis.

Dzisiaj zaawansowane systemy wspomagające kierowcę są standardem w zdecydowanej większości nowych modeli Toyoty i Lexusa. A japońskie marki wprowadziły już drugie generacje swoich pakietów. Znajdziemy w nich układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, asystenta pasa ruchu czy inteligentny tempomat adaptacyjny. Co nie mniej ważne, takie rozwiązania trafiają nawet do popularnych aut miejskich.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III Biuro prasowe
2024-12-23 | 18:00

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Dacia Duster III od momentu swojej premiery zyskała opinię jednego z najciekawszych SUV-ów segmentu. Teraz miłośnicy tego modelu otrzymują kolejną, niezwykle wartościową propozycję
Motoryzacja Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
2024-12-23 | 08:00

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę

To już pewne - międzynarodowy koncern branży motoryzacyjnej zainwestuje w Żagańskiej Strefie Gospodarczej. Mowa o firmie CEFA Poland, będącej częścią grupy Samvardhana
Motoryzacja Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik
2024-12-19 | 18:00

Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik

Prawidłowa obsługa kuli haka holowniczego wymaga podstawowej wiedzy technicznej. W zależności od tego, jaki rodzaj głowicy zaczepowej wybierzemy, ma ona wpływ na sposób eksploatacji

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Ochrona środowiska

Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania

Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.