Sztuczna inteligencja wspiera mobilną aplikację dla osób z niepełnosprawnością
,,E-niezbędnik – Niepełnosprawni w czasie pandemii’’ to praktyczne kompendium wiedzy na temat koronawirusa dla osób z niepełnosprawnością, stworzone w formie mobilnej aplikacji. Rozwiązanie posiada wirtualnego asystenta ułatwiającego znalezienie poszukiwanych treści przez użytkownika, co stanowi pierwsze tego typu zastosowanie sztucznej inteligencji w Polsce dla tej grupy docelowej. Partnerem strategicznym projektu jest PKO Bank Polski.
Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji i jej udział w wielu obszarach naszego życia - komunikacji, zdrowiu, bezpieczeństwie czy edukacji. Jak podaje raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - ,,Monitoring trendów w innowacyjności’’, prognozuje się, że do 2025 roku wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji osiągnie poziom 190 mld dolarów. A prawie wszystkie największe międzynarodowe firmy wdrożą rozwiązania oparte na AI. Tą drogą podąża również Fundacja Neuron+, wykorzystując nowoczesne technologie na rzecz poprawy sytuacji osób z niepełnosprawnością.
W ramach II edycji ogólnopolskiej kampanii STOP Barierom stworzono aplikację ,,E-niezbędnik – Niepełnosprawni w czasie pandemii’’. Nowe narzędzie przybrało charakter poradnika zawierającego przydatne oraz na bieżąco aktualizowane informacje dotyczące koronawirusa i choroby COVID-19. Osoby z niepełnosprawnością mogą się z niego dowiedzieć więcej chociażby na temat pomocy i wsparcia ze strony państwa, jakie przysługują im w trakcie epidemii. Natomiast dzięki sztucznej inteligencji – chat bot, mają możliwość znalezienia interesujących ich zagadnień w prosty sposób. Początkowo wirtualny doradca został wdrożony na stronie internetowej projektu www.stopbarierom.pl, a kolejnym krokiem było uruchomienie go w telefonicznej aplikacji.
Jak podkreśla prof. dr hab. n. med. Janusz Kocki, Przewodniczący Rady Naukowej Fundacji Neuron Plus, organizatora kampanii STOP Barierom – Wspierana przez PKO Bank Polski aplikacja to bardzo przydatne rozwiązanie dla wielu osób z niepełnosprawnością. Szczególnie dla tych, które mają utrudniony dostęp do informacji o koronawirusie i pandemii lub zwyczajnie nie mają wiedzy, gdzie ich szukać. Warto też pamiętać, że nadchodzi jesień a wraz z nią możliwość ponownego wprowadzenia obostrzeń w związku z pandemią. Sytuacji nie polepsza też wirus grypy, który podobnie jak koronawirus może być niebezpieczny dla osób z niepełnosprawnością. W takiej sytuacji aplikacja może okazać się tym bardziej użyteczna – wskazuje profesor.
Aplikacja ,,E-niezbędnik – Niepełnosprawni w czasie pandemii’’ porusza szereg zagadnień związanych z koronawirusem. Od momentu uruchomienia wirtualnego doradcy, największym zainteresowaniem użytkowników cieszyły się informacje dotyczące Polskiego Bonu Turystycznego, dodatkowego zasiłku opiekuńczego oraz dofinansowania do wynagrodzeń dla osób niepełnosprawnych. Obok chat-bota bardzo ważną kwestią jest również możliwość zadania pytania ekspertowi Fundacji. Jeśli zdarzy się sytuacja, w której użytkownik nie znajdzie w aplikacji satysfakcjonującej go odpowiedzi, chat bot może przekazać jego pytanie ekspertowi, który w niedługim czasie udzieli wszelkich informacji.
Aplikacja ,,E-niezbędnik – Niepełnosprawni w czasie pandemii’’ znajduje się na stronie projektu, pod adresem https://stopbarierom.pl/warto-wiedziec/aplikacja-e-niezbednik/. Narzędzie to jedyne tego typu rozwiązanie na rynku, które powstało jako odpowiedź na potrzeby osób z niepełnosprawnością. Aplikacja umożliwia wybór wielkości czcionki i kontrastu, a dodatkowo dodanie wybranych treści do zakładki ,,ulubione’’, dzięki czemu użytkownik może w każdej chwili do nich szybko powrócić.
Kampania STOP Barierom porusza problem dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością w przestrzeni komercyjnej i publicznej. Projekt promuje ideę likwidacji barier przez przedsiębiorstwa i instytucje oraz wspiera aktywizację zawodową niepełnosprawnych. Dodatkowe informacje o projekcie można znaleźć na stronie www.stopbarierom.pl, na Facebook Fundacji oraz kanale YouTube.
Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Chatbot AI w kuchni – rewolucyjne narzędzie od Maspex na Uwielbiam.pl
5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.