Sztuczna inteligencja wspiera mobilną aplikację dla osób z niepełnosprawnością
,,E-niezbędnik – Niepełnosprawni w czasie pandemii’’ to praktyczne kompendium wiedzy na temat koronawirusa dla osób z niepełnosprawnością, stworzone w formie mobilnej aplikacji. Rozwiązanie posiada wirtualnego asystenta ułatwiającego znalezienie poszukiwanych treści przez użytkownika, co stanowi pierwsze tego typu zastosowanie sztucznej inteligencji w Polsce dla tej grupy docelowej. Partnerem strategicznym projektu jest PKO Bank Polski.
Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji i jej udział w wielu obszarach naszego życia - komunikacji, zdrowiu, bezpieczeństwie czy edukacji. Jak podaje raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - ,,Monitoring trendów w innowacyjności’’, prognozuje się, że do 2025 roku wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji osiągnie poziom 190 mld dolarów. A prawie wszystkie największe międzynarodowe firmy wdrożą rozwiązania oparte na AI. Tą drogą podąża również Fundacja Neuron+, wykorzystując nowoczesne technologie na rzecz poprawy sytuacji osób z niepełnosprawnością.
W ramach II edycji ogólnopolskiej kampanii STOP Barierom stworzono aplikację ,,E-niezbędnik – Niepełnosprawni w czasie pandemii’’. Nowe narzędzie przybrało charakter poradnika zawierającego przydatne oraz na bieżąco aktualizowane informacje dotyczące koronawirusa i choroby COVID-19. Osoby z niepełnosprawnością mogą się z niego dowiedzieć więcej chociażby na temat pomocy i wsparcia ze strony państwa, jakie przysługują im w trakcie epidemii. Natomiast dzięki sztucznej inteligencji – chat bot, mają możliwość znalezienia interesujących ich zagadnień w prosty sposób. Początkowo wirtualny doradca został wdrożony na stronie internetowej projektu www.stopbarierom.pl, a kolejnym krokiem było uruchomienie go w telefonicznej aplikacji.
Jak podkreśla prof. dr hab. n. med. Janusz Kocki, Przewodniczący Rady Naukowej Fundacji Neuron Plus, organizatora kampanii STOP Barierom – Wspierana przez PKO Bank Polski aplikacja to bardzo przydatne rozwiązanie dla wielu osób z niepełnosprawnością. Szczególnie dla tych, które mają utrudniony dostęp do informacji o koronawirusie i pandemii lub zwyczajnie nie mają wiedzy, gdzie ich szukać. Warto też pamiętać, że nadchodzi jesień a wraz z nią możliwość ponownego wprowadzenia obostrzeń w związku z pandemią. Sytuacji nie polepsza też wirus grypy, który podobnie jak koronawirus może być niebezpieczny dla osób z niepełnosprawnością. W takiej sytuacji aplikacja może okazać się tym bardziej użyteczna – wskazuje profesor.
Aplikacja ,,E-niezbędnik – Niepełnosprawni w czasie pandemii’’ porusza szereg zagadnień związanych z koronawirusem. Od momentu uruchomienia wirtualnego doradcy, największym zainteresowaniem użytkowników cieszyły się informacje dotyczące Polskiego Bonu Turystycznego, dodatkowego zasiłku opiekuńczego oraz dofinansowania do wynagrodzeń dla osób niepełnosprawnych. Obok chat-bota bardzo ważną kwestią jest również możliwość zadania pytania ekspertowi Fundacji. Jeśli zdarzy się sytuacja, w której użytkownik nie znajdzie w aplikacji satysfakcjonującej go odpowiedzi, chat bot może przekazać jego pytanie ekspertowi, który w niedługim czasie udzieli wszelkich informacji.
Aplikacja ,,E-niezbędnik – Niepełnosprawni w czasie pandemii’’ znajduje się na stronie projektu, pod adresem https://stopbarierom.pl/warto-wiedziec/aplikacja-e-niezbednik/. Narzędzie to jedyne tego typu rozwiązanie na rynku, które powstało jako odpowiedź na potrzeby osób z niepełnosprawnością. Aplikacja umożliwia wybór wielkości czcionki i kontrastu, a dodatkowo dodanie wybranych treści do zakładki ,,ulubione’’, dzięki czemu użytkownik może w każdej chwili do nich szybko powrócić.
Kampania STOP Barierom porusza problem dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością w przestrzeni komercyjnej i publicznej. Projekt promuje ideę likwidacji barier przez przedsiębiorstwa i instytucje oraz wspiera aktywizację zawodową niepełnosprawnych. Dodatkowe informacje o projekcie można znaleźć na stronie www.stopbarierom.pl, na Facebook Fundacji oraz kanale YouTube.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Infrastruktura

Energia słoneczna wyprzedziła węgiel jako źródło energii w UE. Tempo dalszego rozwoju zależy od inwestycji w system i sieć
Zgodnie z założeniami strategii planu REPowerEU do 2030 roku na terenie państw członkowskich ma zostać zainstalowanych niemal 600 GW mocy fotowoltaiki słonecznej. Organizacje takie jak SolarPower Europe walczą o to, aby do tego czasu fotowoltaika stała się głównym źródłem energii elektrycznej. O ile w ostatnich latach odnotowano dynamiczne tempo wzrostu produkcji energii słonecznej, o tyle w kolejnych latach na drodze do realizacji planu może stanąć nienadążająca za tempem rozwoju infrastruktura.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.