System kontroli klimatu w Lexusie LC Convertible
Choć sezon na kabriolety w polskim klimacie trwa przez kilka miesięcy w roku, są samochody, które zapewniają komfortową jazdę pod gołym niebem niemal przez cały rok. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje Lexus LC 500 Convertible z systemem Lexus Climate Concierge. To zaawansowany i jedyny w swoim rodzaju układ, którego rolą jest zapewnienie komfortu termicznego w każdych warunkach. Jak to działa?
Sposobów na jazdę pod gołym niebem jest wiele. Można wybrać kompaktowe cabrio bazujące na sedanie czy coupe, ale jest to segment, który powoli znika z rynku. Są również roadstery, ale ten typ samochodu jest raczej mało uniwersalny – w dwuosobowych, sportowych kabrioletach chodzi bowiem o emocje i zadziorne prowadzenie. Są również kabriolety zaprojektowane niemal od zera jako pojazdy ze składanym dachem lub takie, które bazują na modelach coupe i grand tourerach. Właśnie do nich można zaliczyć Lexusa LC 500 Convertible.
Pierwszy taki system na świecie
O wyjątkowości tego modelu można by długo pisać, jednak skupmy się na podróży w odpowiednim klimacie. To zasługa systemu Lexus Climate Concierge – pierwszego tak zaawansowanego układu, który koordynuje działanie nawiewów, wentylacji i podgrzewania foteli oraz kierownicy, by zapewnić komfort termiczny przez cały rok, niezależnie od tego, czy podróżujemy z zamkniętym czy otwartym dachem.
By system taki jak Lexus Climate Concierge mógł skutecznie działać, potrzebny jest samochód, który da mu do tego odpowiednie warunki. W przypadku LC 500 Convertible chodzi przede wszystkim o nadwozie dopracowane pod kątem odpowiedniej aerodynamiki. Projektanci Lexusa LC 500 Convertible zrobili wszystko, by powietrze opływające karoserię podczas jazdy nie mąciło spokoju w kokpicie. To nie tylko bryła samochodu, ale i szczegóły takie, jak osłona przeciwwiatrowa znajdująca się za tylnymi siedzeniami. Lekki wiatr we włosach? Jak najbardziej. Turbulentny tajfun i zawierucha? Zdecydowanie nie.
Popisowy repertuar
Dzięki liniom nadwozia i detalom, którym poświęcono wiele uwagi, wnętrze Lexusa LC 500 Convertible jest przestrzenią, w której Lexus Climate Concierge może dać prawdziwy popis, koordynując działanie nawiewów, podgrzewanej kierownicy i foteli, a także ich wentylacji, która w aucie ze składanym dachem przydaje się szczególnie. Ponadto do dyspozycji osób podróżujących Lexusem oddano również nawiew ciepłego powietrza na kark, który automatycznie bądź na życzenie otula szyję ciepłym powietrzem nawet w środku zimy. Wbudowane w zagłówki nawiewy są zaprojektowane tak, by mogły z nich korzystać osoby o różnym wzroście.
Wyżej wymieniony komplet systemów i udogodnień jest sterowany przez elektronikę, która dobiera parametry tak, by jak najszybciej zapewnić komfort kierowcy i pasażerowi. W upalny dzień możliwe jest błyskawiczne schłodzenie nagrzanego fotela, a w zimny poranek, podgrzewany fotel tuż po rozruchu silnika przywita nas przyjemnym ciepłem. Omawiany system rozpoznaje również, czy siedzenie pasażera jest zajęte, po to, by nie zużywać energii na marne, ogrzewając pusty fotel.
Błyskawiczna reakcja na warunki pogodowe
System Climate Concierge bierze pod uwagę również szereg innych czynników. Mnogość czujników pozwala reagować na bieżąco na nasłonecznienie, temperaturę zewnętrzną, a nawet prędkość z jaką jedziemy. W zależności od szybkości, zmienia się charakterystyka działania nawiewów, a wszystko jest zgrane jak orkiestra symfoniczna wykonująca popisowy repertuar.
By posłużyć się konkretnymi przykładami, można powiedzieć o sytuacji, w której np. wjeżdżamy do tunelu. Chłodniejsze powietrze i brak światła słonecznego dają sygnał do chwilowego podniesienia temperatury nawiewu. Z drugiej zaś strony, gdy wyjedziemy z drogi biegnącej przez las na otwartą przestrzeń, Lexus Climate Concierge od razu wprowadzi korekty, które nie dopuszczą do zbyt mocnego nagrzania wnętrza na pełnym słońcu.
Lexus Climate Concierge jest obecny również w innych modelach Lexusa, a po raz pierwszy pojawił się w 2012 roku we flagowym modelu LS. Od tamtego czasu przeszedł wiele udoskonaleń, a przede wszystkim został dostosowany do potrzeb samochodu z otwartym nadwoziem. Dzięki niemu można śmiało stwierdzić, że jazda kabrioletem jeszcze nigdy nie była tak przyjemna. I to niezależnie od pogody!

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.