Komunikaty PR

Simpact VC, czyli inwestycje zmieniające świat na lepsze

2020-12-31  |  14:00
Kontakt
Kateryna Matsuta
Fundacja Fundusz Współpracy

Gornoslaska St. 4a
00-444 Warszawa
kmatsuta|cofund.org.pl| |kmatsuta|cofund.org.pl
+48 724 359 324
https://cofund.org.pl/

 

Ekologia czy problemy demograficzne to tylko niektóre z wyzwań, jakim dziś próbuje sprostać cały świat. Simpact to pierwszy z polskich funduszy Venture inwestujący w przedsięwzięcia mające pozytywny wpływ na środowisko lub społeczeństwo. Aktualnie w swoim portfelu posiada już 19 takich spółek. W ciągu trzech lat działalności na ich rozwój przeznaczył ponad 17 mln złotych.

Impact investing, czyli połączenie zysku finansowego z korzyściami społecznymi to dość nowy trend, skala którego z roku na rok stale rośnie. Według najnowszego raportu Global Impact Investing Network w 2019 roku inwestorzy, którzy wzięli udział w badaniu, na tego typu inwestycje przeznaczyli 47 mld dolarów. Co więcej, w 2020 roku respondenci planują przeznaczyć na ten cel już 48 mld dolarów, co by oznaczało wzrost o 2 proc., jeśli chodzi o zainwestowany kapitał.

Impact investing w Polsce

Choć na świecie coraz więcej mówi się o inwestowaniu zaangażowanym społecznie, impact investing wciąż jest w fazie wczesnego rozwoju w przypadku większości państw Europy, w tym też w Polsce. Jednym z pierwszych funduszy, które przyjęły tę filozofię działania na rodzimym rynku, jest Simpact VC.
W pierwszym roku swojej działalności fundusz dokonał 5 inwestycji, angażując w innowacyjne startupy prawie 4 mln złotych. Z kolei rok 2019 okazał się rekordowym w historii funduszu pod względem liczby nowych spółek, które dołączyły do portfela Simpact. Inwestycje o łącznej wysokości 9,2 mln złotych otrzymało aż 10 projektów. Dofinansowanie otrzymały wtedy takie startupy jak: Pergamin, platforma do zarządzania umowami w modelu SaaS, Future Colars, szkoła programowania i kompetencji cyfrowych online czy też Deko Eko, marketplace zajmujący się przetwarzaniem odpadów pochodzących od firm i ich ponownym wykorzystaniem w niestandardowy sposób. Ze względu na epidemię COVID-19 bieżący rok okazał się mniej obfity w inwestycje niż ubiegły. Dofinansowanie na łączną kwotę 4 mln zł otrzymały cztery startupy z Polski, w tym z jednym z nich – ze spółką 4Nature, tworzącą modułowy system ogrodów wertykalnych dla przestrzeni biurowych poprawiających warunki pracy, fundusz podpisał umowę inwestycyjną na 1 mln zł kilka dni temu.
– Inwestowanie w projekty, które zmieniają świat na lepsze to nie tylko zapis w statucie funduszu, lecz jeden z najważniejszych kryteriów procesu inwestycyjnego. Nie ograniczamy się do konkretnego sektora czy gałęzi przemysłu, ale szukamy projektów, których fundamentem modelu biznesowego jest właśnie ta filozofia mówi Krzysztof Grochowski, dyrektor zarządzający funduszem Simpact VC i dodaje: Obecnie w naszym portfelu znajduje się już 19 spółek, z czego najbardziej reprezentowane są takie branże jak EdTech i MedTech, czyli te szczególnie odporne na dzisiejsze zawirowania. Planujemy kolejnych 8 inwestycji, które chcemy zrealizować w pierwszej połowie przyszłego roku.

Inwestycje Simpactu

Jedną z pierwszych inwestycji funduszu opartej na idei tzw. impact investing był polski startup Glaze Prosthetics. Jego założyciele wykorzystują technologię druku 3D, by tworzyć protezy rąk dopasowane do indywidualnych potrzeb wizualnych i funkcjonalnych użytkowników. Rozwiązanie to oferuje szerokie możliwości jej personalizacji, m.in. takie jak wybór koloru czy też elementów wykończenia.
– Pozyskane środki przeznaczyliśmy na rozwój nowej linii produktów, którą obecnie właśnie testujemy. Opracowany przez nas mechanizm pozwoli użytkownikom na szybką i wygodną zmianę końcówki w protezie, tym samym zwiększając jej funkcjonalność oraz możliwość customizacji. Wkrótce zaoferujemy również wersję 2.0. protez dla najmłodszych oraz nowy model Whizzlink, który umożliwia poruszanie dłonią i palcami mówi Grzegorz Kosch, CEO Glaze Prosthetics.

Przykładem udanej inwestycji z 2019 roku jest firma E-Contenta – platforma zajmująca się dystrybucją treści reklamowych z wykorzystaniem technologii AI. Narzędzie zostało stworzone w taki sposób, by wyświetlać reklamę tylko tym użytkownikom, których profil odpowiada przynajmniej w 75 proc. grupie docelowej danej firmy.
– Inwestycja Simpactu dostarczyła nam środki potrzebne między innymi na stworzenie systemu CRM, co znacznie ułatwiło budowanie dobrych relacji z klientami czy też dalszy rozwój projektu. Pod tym drugim kryje się chociażby otwarcie siedziby w Warszawie, dzięki czemu dotarliśmy do jeszcze większego grona odbiorców naszych usług – mówi Zoia Andreeva, CEO i założycielka E-Contenta.

Plany na przyszłość

Jak informują przedstawiciele funduszu, przyszły rok to dla nich nie tylko czas kolejnych inwestycji, lecz też rozwoju nowych inicjatyw biznesowych.
– W kolejnych latach będziemy nadal konsekwentnie wspierać rozwój startupów, które przyczynią się do rozwiązywania najważniejszych wyzwań przed jakimi stoimy lokalnie i globalnie. Poza planowanymi inwestycjami, poczyniliśmy już pierwsze przygotowania do utworzenia nowego, znacznie większego funduszu. Na razie nie chcemy zdradzać szczegółów, możemy jednak powiedzieć, że perspektywa dla „impactu” wygląda naprawdę obiecująco mówi Krzysztof Grochowski.

 

***

Simpact - pierwszy w Polsce fundusz inwestycyjny oparty na idei tzw. impact investing, w którym kluczowym kryterium inwestowania i zaangażowania w projekty technologiczne będzie ich pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko naturalne. Powstały w ramach koordynowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju programu Bridge Alfa. Więcej informacji o funduszu Simpact – www.simpact.vc.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Fundacja Fundusz Współpracy
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Startupy Helping Hand laureatem Prix Galien Polska Biuro prasowe
2024-11-20 | 08:30

Helping Hand laureatem Prix Galien Polska

HH24 - spółka będąca twórcą Helping Hand - pierwszej w Polsce platformy oraz aplikacji mobilnej wellbeing i kompleksowego wsparcia psychologicznego dla pracowników firm i
Startupy Sztuczna inteligencja z ludzką twarzą pomoże działom sprzedaży
2024-11-04 | 15:00

Sztuczna inteligencja z ludzką twarzą pomoże działom sprzedaży

Kolejne narzędzia AI zaprojektowane do automatyzacji zadań rosną jak grzyby po deszczu, ale tylko niektóre poza innowacyjnością zaskakują też formą. Start-up Artisan stawia na
Startupy Ukraiński startup zmienia rynek dostaw miejskich. Ekspansja Yard Delivery.
2024-10-24 | 12:00

Ukraiński startup zmienia rynek dostaw miejskich. Ekspansja Yard Delivery.

Wraz z dynamicznym rozwojem rynku e-commerce pojawiają się nowe wyzwania w obszarze dostaw. Dotyczą one szczególnie kluczowego etapu doręczeń w obrębie miasta, jakim jest tzw.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.