Nowy sposób na problemy z najemcą?
Ustawa o ochronie praw lokatorów, która ma na celu zapewnić każdemu obywatelowi dach nad głową narusza interesy właścicieli mieszkań, którzy nie mogą swobodnie dysponować swoją nieruchomością. Zapis prawny stawia najemców w bardziej uprzywilejowanym położeniu i daje im ochronę niezależnie od wywiązywania się z postanowień zawartych w umowie. Właściciel musi przez to dochodzić swoich roszczeń od wynajmującego i innych podmiotów bez pomocy państwa. Dlatego powstają na rynku najmu nowe rozwiązania gwarantujące regularną wypłatę czynszu właścicielowi. Czy to rozwiąże problemy związane z najmem?
Równe prawa nieodłączną częścią rozwoju rynku
W ostatnich latach inwestowanie w mieszkania na wynajem stało się w Polsce popularną formą lokowania kapitału. Ministerstwo Finansów podaje, że w 2021 roku podatek ryczałtowy od dochodów z najmu płaciło prawie 790 tys. podatników, a z każdym kolejnym rokiem, liczba ta powiększa się. Aktualnie w Polsce ok. 1,1 mln. mieszkań oferowanych jest na wynajem przez osoby prywatne[1].
Pokazuje to, jak duży potencjał ma rynek najmu, jednak do swojego rozwoju potrzebuje odpowiednich warunków prawnych, które będą sprawiedliwe dla obu stron: wynajmujących i najemców.
Alternatywa dla właścicieli
Problem uwarunkowań prawnych jest regularnie poruszany w przestrzeni społecznej. Właściciele potrzebują zmian ustawowych dającym im bezpieczeństwo i spokój. Z tego powodu powstają Ruchy Obywatelskie takie jak Zjednoczeni Wynajmujący, których celem są zmiany na polskim rynku najmu. Grupa reprezentuje interesy wszystkich właścicieli nieruchomości, wspiera ich w problemach z lokatorami, a także proponuje zmiany legislacyjne.
Skoro Państwo nie chroni prawnie właścicieli mieszkań, to szukają oni alternatywnych sposobów na ochronę majątku. Jednym z nich jest współpraca z Milluu – startupem z sektora prop-tech oferującym gwarancje finansowe dla właścicieli mieszkań. Dzięki nim mogą zyskać poczucie bezpieczeństwa dla swoich nieruchomości, ponieważ proponowane przez Milluu rozwiązania wypełniają luki w polskim prawie.
Zdajemy sobie sprawę z tego jakie obawy mają wynajmujący, a także z jakimi problemami mogą spotkać się w przypadku nieodpowiedzialnych najemców. Z tego względu nasza oferta obejmuje analizę lokatorów i ich ryzyka finansowego, a dla właścicieli mieszkań gwarancję czynszu wypłacanego przez cały okres obowiązywania umowy - mówi Patrycja Mudryk Garcia, Sales Manager Milluu.
Szansa dla właścicieli mieszkań
Startupy takie jak Milluu, zapewniają ochronę prawną i finansową właścicieli mieszkań. Rozwiązania te mogą zmniejszyć problemy związane z najmem, jednak nie wyeliminują ich całkowicie, dlatego zamiany w polskim prawie są potrzebne. We wrześniu b.r. pojawiła się nadzieja, że coś może się zmienić. Po 5 latach rozpraw sądowych, właściciel wygrał z lokatorem niepłacącym czynszu. Ten precedens może wpłynąć na kolejne werdykty sądów, mogące odwoływać się do zakończonego postępowania.
[1] Dane z raportu „Dekada polskiego rynku najmu”, opracowanego przez PFR Nieruchomości i Polityka Insight.
Helping Hand laureatem Prix Galien Polska
Sztuczna inteligencja z ludzką twarzą pomoże działom sprzedaży
Ukraiński startup zmienia rynek dostaw miejskich. Ekspansja Yard Delivery.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.