Kolejne startupy garną się do gamingu
Autorem komentarza jest Łukasz Marczuk, zarządzający Evig Alfa (fundusz venture capital, powołany w celu wspierania inwestycji w projekty technologiczne we wczesnej fazie rozwoju, o charakterze badawczo-rozwojowym i globalnym potencjale innowacyjności)
Kolejne startupy garną się do gamingu, a branża stała się niezwykle popularna wśród inwestorów – zarówno indywidualnych, jak i instytucjonalnych. Taki klimat jeszcze napędza jej organiczną dynamikę, sprzyjając pozyskiwaniu funduszy na rozwój nowych projektów.
Z naszych obserwacji wynika, że pomysłodawcy startupów często wzorują się na sukcesach wiodących firm na polskim rynku. Przywołując głośną w ostatnim czasie premierę gry Cyberpunk 2077 na uwagę zasługuje fakt, że szereg rozwiązań badawczych realizowany był przez CD Projekt w ramach 4 projektów dofinansowanych przez NCBR. Wartość tych projektów oscylowała w granicach ponad 50 milionów złotych. Najprawdopodobniej wszystkie z nich posłużyły właśnie do stworzenia gry Cyberpunk 2077. Opracowane projekty obejmują takie technologie jak tworzenie "żywego" miasta w wielkiej skali z użyciem np. algorytmów sztucznej inteligencji; dostarczanie unikalnej, filmowej jakości w grach RPG z otwartym światem; tworzenia zaawansowanej animacji ciała i twarzy czy rozwiązań obsługi trybu multi-player (dla bardzo dużej liczby graczy). My jako fundusz venture capital finansujący projekty we wczesnej fazie rozwoju w ramach programu Alfa Narodowego Centrum Badań i Rozwoju wiemy jak wielki impet rozwojowy dają te środki.
Od kilku lat spółki gamingowe napędzają polską GPW i są głównym motorem wzrostu rynku oraz wzrostu liczby spółek giełdowych, a dynamicznemu rozwojowi nie zaszkodziła nawet pandemia. Po marcowych spadkach wycen spółek gamingowych nie pozostał nawet ślad, a obecne wyceny osiągają najwyższe w historii wartości. Wejścia dużych producentów gier na rynek główny GPW powodują, że ta ścieżka finansowania staje się coraz bardziej popularna dla innych, w tym również mniejszych firm. Na najbliższy rok przewidywane są kolejne kilka debiutów spółek na rynku głównym oraz kilkadziesiąt na NC. Można powiedzieć, że ze względu na obiecujące stopy zwrotów to właśnie ten sektor przyczynił się do powrotu inwestorów na rynek GPW. Patrząc z perspektywy polskiej gospodarki producenci gier, mimo że zatrudniają raptem poniżej 10 tys. osób są jej ważną gałęzią z udziałem exportu w przychodach ze sprzedaży przekraczającym 95%. Polscy producenci są coraz bardziej rozpoznawalni na świecie, co powinno się również przyczynić do przyciągnięcia inwestorów zagranicznych gotowych inwestować w ten sektor.
Wraz z kolejnymi sukcesami polskich spółek gamingowych oczekujemy znaczącego przyrostu nowych projektów w tym sektorze – tym bardziej że pozyskanie finansowania jest tu ułatwione ze względu na skłonność graczy giełdowych do inwestowania w ten sektor. Z całą pewnością inwestorów przyciąga w tej branży nieograniczony terytorialnie potencjał przychodowy, osiągane poziomy rentowności oraz wiara w doświadczenie i znajomość potrzeb klientów przez management naszych rodzimych producentów.

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami

Helping Hand laureatem Prix Galien Polska

Sztuczna inteligencja z ludzką twarzą pomoże działom sprzedaży
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.