Innowatorzy zrównoważonego rozwoju - Polski Greenbin.app z tytułem Startupu Roku
Aplikacja Greenbin.app, ułatwiająca zbiórkę zużytych opakowań, zwyciężyła w polskim finale międzynarodowego konkursu PowerUp! Challenge organizowanego przez fundusz EIT InnoEnergy. Laureat otrzymał tytuł Startupu Roku i zmierzy się ze zwycięzcami pozostałych konkursów krajowych w międzynarodowym Wielkim Finale zaplanowanym na październik. Nagrodę publiczności Amazon Web Services oraz nagrodę specjalną SpeedUp! otrzymała firma Swapp!, która stworzyła rozwiązanie pomagające zmniejszyć zużycie jednorazowych opakowań.
Aplikacja Greenbin.app zdobyła tytuł polskiego Startupu Roku w czasie zrealizowanego online krajowego finału konkursu PowerUp! Challenge. W jury polskiej edycji zasiedli Konrad Sitnik z EEC Ventures, Tomasz Czapliński ze SpeedUp Venture Capital Group, Paula Pul z LAWMORE, a także Łukasz Skarka, zarządzający portfelem inwestycyjnym w EIT InnoEnergy Central Europe.
Organizatorem przedsięwzięcia jest fundusz EIT InnoEnergy, inwestujący w rozwiązania z obszaru energii, cleantech, mobilności oraz szeroko pojętych technologii smart. Poszukiwania najbardziej innowacyjnych startupów, scaleupów oraz małych i średnich firm z regionu Europy Środkowo-Wschodniej rozpoczęły się na początku roku. Do tegorocznej edycji zakwalifikowało się łącznie 425 firm wywodzących się z 24 państw Europy Środkowo-Wschodniej. Spośród wszystkich uczestników, którzy pomyślnie przeszli proces aplikacji, aż 360 stanowiły startupy.
Zwycięski pomysł, aplikacja Greenbin.app, to przykład realizacji założeń gospodarki obiegu zamkniętego. Firma stworzona przez Olenę Sydorenko umożliwia konsumentom pozbywanie się opakowań po zużytych produktach dając gwarancję, że zostaną one poddane recyklingowi. Opakowania oznakowane specjalnym QR kodem, po zeskanowaniu przez konsumenta za pośrednictwem aplikacji, trafiają do punków zbiórki oraz do systemu, który ułatwia śledzenie ich dalszych losów. Producenci towarów otrzymują możliwość monitorowania zużytych opakowań, a konsumenci mogą liczyć na specjalne rabaty.
„Nawet największe firmy nie zbudują za nas zrównoważonego świata. Konieczna jest także zmiana naszych nawyków jako konsumentów. Wierzymy, że stworzona przez naszą firmę aplikacja Greenbin.app pomoże przekonać konsumentów do bardziej odpowiedzialnego podejścia do zużytych opakowań, a producentom znacznie ułatwi monitorowanie, co dzieje się z opakowaniami po ich produktach.” – mówi Olena Sydorenko, twórczyni Greenbin.app, polskiego Startupu Roku.
Firma Greenbin.app nie była jedynym wyróżnionym podczas polskiego finału PowerUp! Challenge. Nagrodę publiczności ufundowaną przez Amazon Web Services, a także nagrodę specjalną ufundowaną przez fundusz SpeedUp, otrzymał startup Swapp!. Tworzy on opakowania wielorazowego użytku, które można uzupełniać detergentami i środkami kosmetycznymi znanych marek w specjalnych automatach. Dzięki rozwiązaniu wiele jednorazowych opakowań nigdy nie powstanie.
Następny przestanek: Wielki Finał
Zwycięzcy krajowych finałów wezmą udział w październiku w międzynarodowym Wielkim Finale PowerUp! Challenge, w którym rywalizować będą o nagrody o łącznej wartości 65 tysięcy euro, tytuł Startupu Roku Europy Środkowo-Wschodniej oraz pakiet korzyści sponsorowanych przez partnerów programu, takich jak Amazon Web Services, Revolut i SpeedUp Group.
Uczestnictwo w konkursie to także szansa na dołączenie do sieci partnerów EIT InnoEnergy, reprezentujących najważniejsze branże gospodarki, ośrodki badawcze i uniwersytety w całej Europie. Najbardziej innowacyjne pomysły mogą liczyć na wielomilionowe inwestycje, wsparcie w komercjalizacji produktów i wprowadzeniu ich na rynki międzynarodowe.
„Nagrodzone w tegorocznej edycji PowerUp! polskie startupy to świetne przykłady na to, jak innowacyjne rozwiązania mogą wspierać proces budowy zrównoważonego świata, w którym odpowiedzialni producenci i konsumenci łączą siły w walce o naszą wspólną przyszłość. Obydwa zwycięskie projekty doskonale wpisują się w założenia gospodarki obiegu zamkniętego.” - mówi Jakub Miler, Dyrektor Generalny InnoEnergy Cantral Europe. „Światową gospodarkę dotyka obecnie bezprecedensowy kryzys, ale wierzę, że po nim rozpocznie się okres równie dynamicznego rozwoju. Wielką rolę odegrają wtedy innowacyjne firmy, które w porę zrozumiały, że przyszłość należy do tych, którzy umiejętnie połączą biznes z realizacją idei zrównoważonego rozwoju.”
Wielki Finał konkursu PowerUp! Challenge odbędzie się 27 października, w czasie konferencji Impact’20. Partnerem głównym konkursu jest potentat energetyczny z Ukrainy, firma DTEK.
Strona internetowa konkursu: https://powerup.innoenergy.com
Helping Hand laureatem Prix Galien Polska
Sztuczna inteligencja z ludzką twarzą pomoże działom sprzedaży
Ukraiński startup zmienia rynek dostaw miejskich. Ekspansja Yard Delivery.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.