Finał głosowania „Przyjazny Inwestor”
W czwartek 12 stycznia w przestrzeni Innovation Campus w Warszawie odbyło się ogłoszenie wyników głosowania „Przyjazny Inwestor”, w którym przedstawiciele świata startupowego mogli wybrać inwestora, którego zaangażowanie w największym stopniu przyczynia się do sukcesów spółek portfelowych. Najwięcej głosów otrzymał Aleksander Kłósek, partner zarządzający poznańskiego funduszu YouNick Mint.
Na polskim rynku w ostatniej dekadzie powstały liczne fundusze venture capital, inwestujące w młode spółki technologiczne. Rynek ten zdobywa także coraz większe uznanie indywidualnych inwestorów, angażujących się w przedsięwzięcia startupowe w roli aniołów biznesu.
- Często przedstawiciele startupów na bardzo wczesnym etapie rozwoju pytają, jak powinni podchodzić do tematu wyboru inwestorów. Inwestycje to nie tylko pieniądze, to przede wszystkim ludzie, z którymi spółki wiążą się na długi czas. Na rynku brakuje informacji i rekomendacji w tym zakresie – mówi Tomasz Kowalczyk, partner w butiku doradztwa innowacyjnego Rebels Valley, organizatora wyborów. – Naszym celem było zrobienie pierwszego kroku w kierunku stworzenia mapy kluczowych dla ekosystemu innowacji osób, których osobiste zaangażowanie inwestycyjne przekłada się na największą wartość dla startupów.
Ogłoszona jesienią zeszłego roku inicjatywa „Przyjazny Inwestor” miała na celu promocję osób, które zdaniem samych startupów najbardziej przyczyniają się do budowy wartości spółek – nie tyle poprzez samo dostarczanie kapitału, ale także wsparcie niefinansowe. W listopadzie przedstawiciele ekosystemu nominowali 19 osób, które wchodzą w skład zespołów inwestycyjnych lub inwestują na własny rachunek.
- Polski ekosystem startupowy, z ponad 3000 startupami, 300 przestrzeniami coworkingowymi, ponad setką funduszy venture capital, mnóstwem programów akceleracyjnych i konferencji technologicznych, jest jednym z najbardziej rozwiniętych w regionie CEE. Jako Grupa TenderHut wspieramy inicjatywy, które mają na celu nie tylko łączenie startupów z inwestorami, ale również promowanie budowania jakościowych relacji pomiędzy nimi. Tworząc własne startupy wiemy, jak istotną kwestią dla każdego startupu jest znalezienie właściwego inwestora i jak trudne decyzje do podjęcia stoją przed założycielami szukającymi zewnętrznego finansowania. – mówi Robert Strzelecki, prezes grupy TenderHut, działającej w branży IT i samodzielnie budującej i inwestującej w startupy.
O ostatecznych wynikach wyborów zadecydowało otwarte głosowanie, w którym wzięli udział przedstawiciele środowiska startupów i innowacji. Zwycięzcą okazał się Aleksander Kłósek, partner zarządzający funduszu YouNick Mint, który wyprzedził anioła biznesu Pawła Zylma, dyrektora inwestycyjnego INNOventure Leszka Skowrona oraz Tomasza Łaseckiego zarządzającego funduszem Pomerangels. Wraz z tytułem Przyjaznego Inwestora Aleksander Kłósek został także nagrodzony przez świat startupów możliwością zasłużonego odpoczynku od bieżących wyzwań inwestorskich podczas egzotycznego wyjazdu.
Jakie staranie musi podejmować inwestor, aby zbudować dobrą i korzystną dla obu stron relację ze startupem?
- Pozytywna i zdrowa relacja musi być oparta na wzajemnym zaufaniu, które buduje: efektywna komunikacja i dostępność, transparentne działania i uczciwe intencje, nastawienie na konstruktywne rozwiązywanie problemów - podkreśla Aleksander Kłósek. - Jestem głęboko przekonany, że trudne i złożone tematy - a takich w startupach nie brakuje - można zaadresować w przyjacielskiej i rzeczowej atmosferze. Dobra relacja założycieli firm i funduszu jest kluczowa, dla realizacji wspólnego celu jakim jest rozwój i wzrost wartości spółki. Zdobywać szczyty można tylko ze sprawdzonym kompanem!
Czas trwania relacji i konieczność zrozumienia wspólnoty interesów podkreśla również Paweł Zylm.
- Relację inwestor – startup, choćby dlatego, że jest długoterminowa, można porównać do małżeństwa. Każda strona musi być sobą, ale musi też być otwarta na dialog z partnerem – tłumaczy. - Kluczowe jest zrozumienie, że od chwili inwestycji obie strony mają ten sam cel to znaczy sukces spółki. Poprawne relacje i wsparcie wpływają na dobrą atmosferę zespołu, a tym samym na sukces rynkowy i zwrot z inwestycji.
„Przyjazny Inwestor” to pierwsza inicjatywa, w której nie rywalizowały między sobą fundusze inwestycyjne jako zespoły, tylko osoby bezpośrednio zaangażowane we współpracę ze spółkami portfelowymi. Organizatorzy zapowiadają już kolejne działania służące promowaniu najlepszych praktyk inwestorskich.
Organizatorzy
Organizatorem głosowania „Przyjazny Inwestor” był butik doradztwa innowacyjnego Rebels Valley, współtworzący polskie i międzynarodowe programy wspierające rozwój startupów. Inicjatywę wsparła notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych grupa TenderHut, marki podróżnicze TravelMe i Duma Afryki a także fundacja Venture Cafe wraz z kancelarią Lawmore.
Helping Hand laureatem Prix Galien Polska
Sztuczna inteligencja z ludzką twarzą pomoże działom sprzedaży
Ukraiński startup zmienia rynek dostaw miejskich. Ekspansja Yard Delivery.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.