Czy doradcy zawodowi są jeszcze potrzebni?
Ponad 60 proc. młodych ludzi w wieku 18-25 lat ma utrudniony dostęp do pracy z powodu braku niezbędnych informacji, jak wynika z danych polskiego start-upu Jobbli. Głównie z myślą o nich i osobach ze specjalnymi potrzebami, ale też wypalonych zawodowo i myślących o przebranżowieniu, powstała wykorzystująca zaawansowaną technologię AI platforma, oferująca bezpłatnie możliwość wykonania testu profilującego i udzielająca rekomendacji na temat kierunków kariery. Według danych Jobbli, osoby poniżej 25 lat chętnie wybrałyby pracę wywierającą pozytywny wpływ na środowisko. Aż połowa osób, które dopiero znalazły pierwszą pracę lub właśnie jej szukają obawia się, że w przyszłości w obowiązkach zastąpi ich sztuczna inteligencja.
Na polskim rynku wystartował nowy start-up Jobbli, który zaprezentował najnowocześniejszą, zautomatyzowaną platformę doradztwa zawodowego, która z pomocą technologii AI pomoże użytkownikom wybrać najlepszą ścieżkę kariery i poradzić sobie z poczuciem zagubienia podczas szukania pierwszej pracy czy, wśród osób już pracujących, z poczuciem wypalenia zawodowego.
Na platformie można bezpłatnie wykonać test zawodowy, którego rezultatem jest opracowany z użyciem sztucznej inteligencji szczegółowy raport, określający nie tylko rekomendacje trzech najlepszych kierunków kariery z opracowanej przez twórców Jobbli bazy niemal 300 zawodów przyszłości, ale też profil użytkownika, jego indywidualne predyspozycje, obszary wymagające rozwoju wraz ze wskazaniem, jak nad nimi pracować, a także porady, jak przełożyć te informacje na swoje CV. Wypełnienie testu trwa ok. 7 minut, a wynik otrzymuje się na podanego maila w ciągu 24 godzin. W wersji płatnej można dodatkowo zapoznać się z bardziej szczegółowymi informacjami na temat rekomendowanych zawodów.
Platforma została udostępniona po testach i w najbliższym czasie będzie rozwijana i wzbogacana o kolejne funkcje. Do końca roku znajdą się na niej także rekomendowane do rozpoczęcia pracy w wybranym zawodzie kursy online, oparty na sztucznej inteligencji czatbot służący jako wirtualny doradca oraz forum z udziałem ekspertów dziedzinowych, wspierających członków społeczności Jobbli na ich drodze do nowej kariery. Użytkownicy niepełnosprawni oraz neuroatypowi będą mieli również możliwość filtrowania dopasowanych zawodów pod kątem ich potrzeb w miejscu pracy. W ciągu tylko dwóch miesięcy platforma zyskała już 23,5 tys. użytkowników.
Aż 62 proc. ludzi w wieku 18-25 lat ma utrudniony dostęp do pracy z powodu asymetrii informacyjnej. Często nie są pewni swoich kompetencji i nie do końca wiedzą, czym chcieliby i mogliby się zajmować. Zakładaliśmy Jobbli głównie z myślą o nich, jednak nasze rozwiązania są równie przydatne i skuteczne w przypadku zmagających się z tymi samymi wątpliwościami osób neuroatypowych, wypalonych zawodowo czy rozważających przebranżowienie, niezależnie od wieku i doświadczenia zawodowego - mówi Alicja Marchewka, CEO Jobbli - Stawiamy na personalizację i jak najlepsze dopasowanie rekomendacji do użytkownika - jego stylu, wartości, umiejętności i zainteresowań. Jesteśmy przeciwni szufladkowaniu. Pomagamy znaleźć pracę, która każdemu pozwoli żyć tak, jak chce, na swoich zasadach. Sama pochodzę z małej miejscowości i wiem, jak bardzo trudno jest odnaleźć własną drogę i zrozumieć, jakie kroki na niej stawiać. Obecnie studiuję na jednej z najlepszych uczelni na świecie i jednocześnie prowadzę Jobbli, ale dotarcie do tego miejsca wymagało ode mnie wielu eksperymentów, od pracy w korpo przez prowadzenie fundacji po dwanaście przeprowadzek w ciągu sześciu lat.
Młodzi ludzie chcą swoją pracą wywierać pozytywny wpływ na społeczeństwo
Jak wynika z danych dotychczas zebranych przez Jobbli na podstawie odpowiedzi osób, które w testowej fazie platformy skorzystały z raportu rekomendacji zawodów dopasowanych do ich profilu, osoby szukające stażu, wykonujące swoją pierwszą pracę oraz dopiero jej poszukujące częściej chciałyby zajmować się czymś wywierającym pozytywny wpływ na społeczeństwo - odpowiednio jest to 40 proc., 38 proc. i 25 proc. Wszystkie te osoby są poniżej 25 roku życia. Natomiast do poziomu satysfakcji z wykonywanego zawodu największą wagę przywiązują osoby w wieku pomiędzy 26 a 29 lat.
Przyszłe zarobki przy szukaniu pracy mają duże znaczenie dla większości osób w grupach wiekowych 22-25 lat (93 proc.), poniżej 18 lat (82 proc.) oraz 25-39 lat (60 proc.). Na możliwości pracy zdalnej szczególnie zależy młodym ludziom w wieku od 22 do 29 lat i tym poszukującym stażu.
Obawa, że w przyszłości zastąpi ich w obowiązkach sztuczna inteligencja, najczęściej występuje wśród osób, które dopiero znalazły swoją pierwszą pracę lub jeszcze jej szukają (po 50 proc.). Jeśli chodzi o grupy wiekowe, to taka możliwość najbardziej niepokoi ludzi w wieku 40-49 lat (67 proc.) oraz poniżej 21 lat (50 proc.).
Helping Hand laureatem Prix Galien Polska
Sztuczna inteligencja z ludzką twarzą pomoże działom sprzedaży
Ukraiński startup zmienia rynek dostaw miejskich. Ekspansja Yard Delivery.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.