Cyfrowa rewolucja w handlu zbożem: Commoditrader już w Polsce
Inntu
ul. Traugutta 115C
80-226 Gdańsk
alina.geniusz|inntu.pl| |alina.geniusz|inntu.pl
531 150 022
www.inntu.pl
Do Polski wszedł duński start-up Commoditrader, który współtworzą polscy programiści. To cyfrowa giełda handlu zbożem, dzięki której duńscy producenci rolni uzyskali lepsze ceny o 6-12% niż w handlu tradycyjnym, za sprawą szerszego dostępu do rynku. W Danii ponad 40% producentów rolnych zarejestrowało się na platformie. Twórcy Commoditrader widzą dużą szansę na rozwój giełdy na unijnym rynku rolnym, który w roku 2018 osiągnął wartość 275 mld euro.
Wartość handlu zbożem w Unii Europejskiej w roku 2018 wyniosła 29,6 mld euro. Jest to 10,8% całej wartości handlu produktami rolnymi w UE. Jednocześnie unijny rynek rolny jest bardzo rozdrobniony: 96% unijnych gospodarstw to farmy rodzinne, 4% to przedsiębiorstwa rolne. Dwie trzecie gospodarstw w UE jest mniejszych niż 5 ha. Średnia wielkość gospodarstw wynosi 16,6 ha, ale tylko 15% jest tej wielkości lub większe.
- Taki rynek, rozdrobniony i zróżnicowany, aż się prosi o cyfryzację - komentuje Ida Boesen, założycielka Commoditrader, z doświadczeniem w handlu rolnym.
Cel: lepszy dostęp do rynku
Commoditrader, europejska platforma handlu towarami rolnymi, założona została w 2018 r. przez dwie Dunki: Idę Boesen i Julię Koch Fahler. Ida Boesen pracowała w dużej duńskiej spółdzielni rolniczej, prowadzącej działania w 18 krajach, z kolei Julia Koch Fahler jest związana z branżą technologiczną. Platformę współtworzą również polscy programiści.
Pracując w branży rolniczej, Boesen zauważyła, że nie wszyscy uczestnicy rynku mają do niego równy dostęp, co przekłada się na zróżnicowane warunki transakcji. W 2016 roku kobiety połączyły siły, czego skutkiem było rozpoczęcie prac nad cyfrową platformą, która poprzez demokratyzację dostępu ułatwiła handel zbożem wszystkim podmiotom niezależnie od ich skali działalności.
- Naszym celem było stworzenie otwartego i przejrzystego rynku, na którym ceny, ilości, a także jakość produktów będą dostępne dla każdego, kto ma profil na platformie - wyjaśnia Ida Boesen. – Pracując w sektorze rolnym zauważyłam, że na europejskim rynku brakuje kompleksowej, nowoczesnej giełdy, za pomocą której producenci rolni, a także przedsiębiorcy zainteresowani tymi towarami, mogliby porównać ceny z różnych miejsc i handlować ze sobą. Nasi użytkownicy mają możliwość nawiązania kontaktów również z kontrahentami zagranicznymi.
Tradycyjnie w handlu rolnym, aby kupić lub sprzedać zboże, zainteresowane osoby muszą wykonać kilka telefonów lub napisać kilkanaście maili, żeby uzyskać satysfakcjonującą cenę i zorganizować transport towaru. Commoditrader umożliwia wykonanie tych operacji w kilka kliknięć, jednocześnie skracając łańcuch pośredników.
Do Dunek we wrześniu 2019 r. dołączył Simon Haldrup, były dyrektor MobileLife w Danske Bank, z 15-letnim doświadczeniem w sektorze bankowym. Haldrup zajmował się innowacjami, rozwojem biznesu oraz cyfryzacją. Jego zaangażowanie w Commoditrader ma na celu skalowanie biznesu na inne rynki europejskie.
Startup z nagrodami
Innowacyjność projektu została dostrzeżona przez organizatorów Copenhagen Fintech Week, którzy w roku 2019 wyróżnili Commoditrader nagrodą New Nordic FinTech Award. Rok wcześniej platforma otrzymała nagrodę Agricultural Innovation 2018.
- Commoditrader to produkt już rozwinięty, sprawdzony na dwóch rynkach: duńskim i rumuńskim, - komentuje Julia Koch Fahler. - Polska to duży rynek, z prawie 1,5 mln gospodarstw, dlatego bardzo się cieszymy, że udało nam się uruchomić lokalną wersję platformy. Jest to dla nas ambitne wyzwanie. Mam nadzieję, że polscy producenci rolni dostrzegą korzyści, jakie niesie ze sobą użytkowanie naszej giełdy.
Główną funkcjonalnością platformy jest giełda, na której użytkownicy mogą tworzyć oferty kupna lub sprzedaży, a także licytować dostępne oferty. Do dyspozycji użytkowników jest też szeroki wachlarz innych funkcji: możliwość dodawania certyfikatów, określanie parametrów jakości towarów, tworzenie cen dla różnych segmentów odbiorców, zarządzanie transportem, informacje rynkowe i cenowe, możliwość bezpośredniego dotarcia do wszystkich użytkowników platformy. Jedną z kluczowych funkcji jest możliwość zakupu towaru łącznie z transportem, dzięki platformie możliwy będzie kontakt z niezależnym dostawcą logistycznym. Użytkownicy mogą porównać ostateczną cenę produktu wraz z jego transportem - nie tylko w ofert wystawionych przez polskich producentów rolnych, ale również tych z zagranicy.
Obecnie dostępna jest wersja webowa platformy. Autorzy zakładają w przyszłości stworzenie wersji mobilnej. Przy budowaniu i rozwoju platformy uczestniczą polscy developerzy, którzy odpowiedzialni są za tworzenie oprogramowania oraz zaprojektowanie platformy. W zespole Commoditrader pracuje 5 Polaków. Platforma dostępna jest w języku polskim.
O firmie:
Commoditrader to europejska platforma handlowa dla rolników oraz międzynarodowych firm handlowych, założona w Danii w 2018 r. Dzięki platformie użytkownicy mogą porównywać ceny produktów rolnych z całej Polski i z zagranicy za pomocą kilku kliknięć. Pośrednicy w jednym miejscu znajdą oferty zarówno sprzedających, jak i kupujących zboże. Podstawową funkcjonalnością platformy jest giełda, czyli miejsce, gdzie użytkownicy mogą tworzyć oferty kupna lub sprzedaży.
Platforma dostępna jest w Danii, Rumunii i w Polsce, a wkrótce w kolejnych krajach w Europie. Liczba zarejestrowanych użytkowników wynosi ponad 2000 rolników i firm handlowych. Obrót zbożem za pośrednictwem Commoditrader wynosi 4,9 mln ton. Firma współpracuje z 5 firmami transportowymi, zatrudnia 17 pracowników. W 2019 r. otrzymała nagrodę New Nordic FinTech Award w ramach Copenhagen Fintech Week, a rok wcześniej - nagrodę Agricultural Innovation 2018.
https://commoditrader.com/pl/

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami

Helping Hand laureatem Prix Galien Polska

Sztuczna inteligencja z ludzką twarzą pomoże działom sprzedaży
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.