Komunikaty PR

Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik

2024-12-19  |  18:00
Biuro prasowe

Prawidłowa obsługa kuli haka holowniczego wymaga podstawowej wiedzy technicznej. W zależności od tego, jaki rodzaj głowicy zaczepowej wybierzemy, ma ona wpływ na sposób eksploatacji całego zestawu hak - przyczepa. W dzisiejszym poradniku Steinhof przyglądamy się bliżej temu wątkowi.

Stosowanie zaczepów kulowych i głowic zaczepowych wyposażonych w stabilizatory sprzęgu wymaga przestrzegania kilku istotnych zasad, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i trwałość sprzętu. Jedną z kluczowych kwestii jest zakaz smarowania zaczepów kulowych oraz okładzin ciernych znajdujących się wewnątrz zaczepu. Dlaczego to takie ważne? 

Zasada zwiększonego tarcia

W głowicach zaczepowych ze stabilizatorami sprzęgu smarowanie zaczepów kulowych jest zabronione, ponieważ stabilizatory sprzęgu działają na zasadzie zwiększonego tarcia między zaczepem kulowym a okładzinami ciernymi. Ich zadaniem jest redukcja kołysania i wibracji przyczepy podczas jazdy. Użycie smaru zmniejszyłoby tarcie, co mogłoby prowadzić do nieskutecznej pracy stabilizatora, zwiększenia ryzyka niestabilności zestawu i obniżenia poziomu bezpieczeństwa na drodze.

Postępowanie w przypadku zanieczyszczenia smarem

Jeżeli zaczep kulowy lub okładziny cierne zostaną przypadkowo pokryte smarem, należy je natychmiast odtłuścić. W tym celu można użyć środków chemicznych przeznaczonych do odtłuszczania, takich jak preparaty na bazie alkoholu izopropylowego. Dokładne odtłuszczenie powierzchni zapewni prawidłowe działanie stabilizatora i zapobiegnie problemom w użytkowaniu przyczepy.

Prawidłowy nacisk na kulę haka

Kolejną istotną kwestią w użytkowaniu zaczepu kulowego i głowicy zaczepowej ze stabilizatorem jest kontrola nacisku na kulę haka. Dopuszczalny nacisk oznaczony symbolem "s" znajduje się na zaczepie kulowym, urządzeniu najazdowym lub samym haku. Wartość ta określa maksymalny nacisk statyczny, jaki może być wywierany na kulę haka – najczęściej wynosi od 75 do 100 kg. 

Konsekwencje nieprzestrzegania zasad

Niesmarowanie zaczepu kulowego i dbanie o odpowiedni nacisk na kulę to nie tylko kwestia zgodności z zaleceniami producentów, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. 

Niedostosowanie się do tych zasad może prowadzić do:

  • nieskutecznego działania stabilizatora sprzęgu

  • nadmiernego zużycia okładzin ciernych

  • zmniejszenia stabilności zestawu samochód-przyczepa

  • ryzyka wypadku na drodze

Zaczep kulowy z głowicą zaczepową wyposażoną w stabilizator sprzęgu to zaawansowane rozwiązanie, które znacząco poprawia bezpieczeństwo podróży z przyczepą. Jednak aby działał prawidłowo, należy bezwzględnie unikać smarowania zaczepu kulowego i przestrzegać zalecanych wartości nacisku. Regularna kontrola stanu zaczepu kulowego oraz dokładne odtłuszczanie powierzchni kontaktowych w razie ich zabrudzenia są kluczowe dla zapewnienia bezproblemowej i bezpiecznej eksploatacji

mówi - Mariusz Fornal, Kierownik działu konstrukcyjnego

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Brytyjski lider innowacji motoryzacyjnych otwiera w Polsce nowe centrum AI i Cloud Biuro prasowe
2025-10-10 | 11:10

Brytyjski lider innowacji motoryzacyjnych otwiera w Polsce nowe centrum AI i Cloud

Nextbase, światowy lider w produkcji inteligentnych kamer samochodowych, otworzył nowy oddział w Gdańsku. Ekspansja wzmacnia międzynarodową sieć badawczo-rozwojową firmy,
Motoryzacja HR Contact
2025-09-25 | 06:00

Kto napędzi e-rewolucję? Luka talentów w branży automotive rośnie

Rosnący popyt na pojazdy elektryczne, zaostrzenie regulacji środowiskowych oraz gwałtowny rozwój technologii stawiają sektor motoryzacyjny w obliczu fundamentalnej
Motoryzacja Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Handel

Serwisy sprzedażowe pomagają rosnąć małym firmom w kraju i za granicą. Na Amazon co minutę kupowanych jest 70 produktów od polskich sprzedawców

86 proc. Polaków deklaruje, że ze względów bezpieczeństwa woli kupować na sprawdzonych marketplace’ach – wynika z badań Amazon.pl. Tak wysoki odsetek może oznaczać, że duże serwisy sprzedażowe będą przyciągać coraz większy ruch w sieci, co daje małym i średnim przedsiębiorcom nowe możliwości dotarcia do klientów, bez konieczności inwestowania we własny e-sklep i logistykę. W sklepie Polskie Marki na Amazon.pl jest ich już 1,2 tys. Wielu polskich sprzedawców wykorzystuje tę obecność także do rozpoczęcia eksportu swoich produktów.

Infrastruktura

Polska wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne. Baza PERN w Dębogórzu dzięki rozbudowie stała się największą bazą paliwową w kraju

Polska intensyfikuje działania na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego. Rozwój infrastruktury paliwowej, elektroenergetycznej i gazowej staje się strategicznym filarem budowy odporności państwa. Zakończono właśnie kluczową inwestycję PERN w Bazie Paliw w Dębogórzu, która – poprzez rozbudowę o trzy nowe zbiorniki – stała się największą tego typu bazą paliwową w Polsce. Spółka podpisała także wstępne porozumienie o współpracy z Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w sprawie przyłączenia polskiego systemu rurociągów do sojuszniczej sieci logistycznej.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.