Sieć 5G pozwoli na żywo oglądać drugi koniec świata z domu – mówi ekspert
Ze względu na sprzeczne informacje i mity dotyczące sieci 5G firma Motorola Mobility zorganizowała live na swoim fanpage’u z udziałem prezesa Instytutu Lema – Macieja Kaweckiego, który wyjaśnił, z czym wiąże się wprowadzenie sieci 5G. Podczas rozmowy ekspert obalił popularne mity, przedstawił fakty i korzyści płynące z wykorzystania nowej generacji łączności i wspominał o prawdziwych zagrożeniach, z którymi wiąże się rozwój technologii. Cała rozmowa dostępna jest tutaj i pod linkiem na końcu tekstu.
To nie technologia, a jej nieodpowiednie wykorzystanie może być zagrożeniem
Według eksperta technologia sama w sobie nie jest szkodliwa, natomiast wszystko zależy od jej wykorzystania. Zagrożeń upatruje jednak nie tam, gdzie można by się spodziewać po różnych plotkach. Technologia sieci 5G została co prawda zaklasyfikowana przez Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem w klasie 2B, ale znajdują się w niej także takie produkty jak czerwone mięso lub kolczyki. Nie ma także żadnych badań wykazujących negatywny wpływ pola elektromagnetycznego na człowieka. Gdzie więc można spodziewać się zagrożeń? Przede wszystkim w udostępnianiu danych użytkowników. Dlatego ważne jest to, na co użytkownicy wyrażają zgody, instalując aplikacje na smartfonach i jakimi informacjami o sobie dzielą się w mediach społecznościowych. Według eksperta wartość polskiego sektora zarządzania danymi przekroczyła 37 mln dolarów w 2019 roku. Wiele z tych danych pochodzi właśnie z aplikacji mobilnych i stron internetowych przeglądanych przez użytkowników.
Jakie korzyści przyniesie 5G dla każdego z nas?
Główną cechą sieci 5G obok jej ogromnej prędkości jest przepustowość i brak opóźnień. Szybkość pobierania danych, którą pozwala osiągnąć nowa generacja sieci, a opóźnienia wynoszą zaledwie 1-4 ms, jeden nadajnik może obsłużyć 1 mln podłączonych urządzeń na 1 km2. Co to oznacza w praktyce? Dla przeciętnego użytkownika to stabilność połączeń np. podczas dużych imprez takich jak jak mecze, festiwale, koncerty czy Sylwester. Dzięki temu można będzie przesyłać nagrania z telefonu natychmiastowo czy prowadzić wideorozmowy w świetnej jakości bez rozpikselowanego obrazu czy trzaskającego dźwięku. I co najważniejsze, bez zawieszeń i zerwań połączenia. To oczywiście także bardzo szybkie pobieranie całych sezonów seriali np. tuż przed długim lotem i brak tzw. lagów w grach sieciowych.
Szansa na przyszłość
Kolejne obszary, w których 5G pozwoli na niezwykłe zmiany, to rozwój Internetu Rzeczy, a więc np. autonomicznych samochodów, które będą komunikowały się ze sobą i otoczeniem, by bezpiecznie dojechać do celu. To także rozwój telemedycyny i możliwość zdalnego wykonywania operacji, podczas których precyzja i nieraz szybkość reakcji mają kluczowe znaczenie dla życia pacjenta.
Z 5G można korzystać już teraz
Choć wiele z korzyści, które przyniesie 5G, będzie dostępna dopiero w przyszłości, z wielu można skorzystać już teraz. Dotyczą one przede wszystkim transferu danych i stabilności połączeń. Wystarczy smartfon obsługujący nową technologię. Co więcej nie musi on być droższy od innych telefonów dostępnych na rynku. Motorola ma w ofercie obecnie trzy odpowiednie smartfony – motorolę moto g 5G plus w cenie 1899 zł (to obecnie jeden z najtańszych modeli obsługujących 5G na rynku), motorolę edge z obłędnie zagiętym ekranem w cenie 2999 zł i oszałamiającą motorolę razr 5G ze składanym ekranem w cenie 6499 zł, którą można zamówić w przedsprzedaży do 30 września razem z bluzą Roberta Kupisza w gratisie.
Cała rozmowa oraz sesja pytań widzów i odpowiedzi są dostępne na profilu Motorola Polska na Facebooku: https://www.facebook.com/1015853415111670/videos/336108860837796

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.