Samochodowe dachy przyszłości od Webasto
Znana zmotoryzowanym przede wszystkim z produkcji niezawodnych i wydajnych systemów ogrzewania postojowego, niemiecka firma Webasto jest producentem i dostawcą różnorodnych rozwiązań dla współczesnej motoryzacji - m. in., uznanym na całym świecie wytwórcą samochodowych dachów, począwszy od klasycznych szyberdachów, na wykonanych z materiału dachach do kabrioletów skończywszy. Niedawno wzbogaciła swoją ofertę o rozwiązania dla autonomicznej i elektromobilnej jazdy oraz kolejne elementy, zwiększające komfort podróżowania.
Podczas Salonu Samochodowego IAA 2019 we Frankfurcie, Webasto zaprezentowało swoje najnowsze osiągnięcia w dziedzinie techniki dachów samochodowych. Okazało się, że kreatywne pomysły inżynierów pozwalają osiągnąć w tej dziedzinie znacznie więcej, niż można przypuszczać. Nowoczesny, szklany dach nie tylko doświetla wnętrze samochodu, zwiększając poczucie przestrzeni. Umożliwia również dyskretne zamontowanie czujników i kamer, niezbędnych dla autonomicznej jazdy.
We wnętrzu wielowarstwowej tafli szklanego dachu kryją się rozwiązania, umożliwiające np. jego zaciemnianie, bez użycia rolety. Zmienia się wówczas przejrzystość szkła i jego przepuszczalność dla promieni słonecznych. Najnowsze technologie pozwalają ponadto, by z wnętrza szklanej tafli emitować nastrojowe oświetlenie wnętrza albo prezentować na niej obrazy lub filmy. Kolejnym, innowacyjnym produktem Webasto są szklane dachy, zintegrowanie z panelami słonecznymi, wspomagającymi doładowywanie akumulatorów trakcyjnych w pojazdach elektrycznych.
- Mamy wysokie osiągnięcia, możliwości i kompetencje w obszarach, powiązanych z elektromobilnością, autonomiczną jazdą oraz komfortem podróżowania – podsumowuje Constanze Knupfer, odpowiedzialna w Webasto za komunikację na temat produktów i technologii.
Panoramiczny dach dla autonomicznych pojazdów
Pośród najnowszych osiągnięć technicznych Webasto najbardziej wyróżnia się nowy, panoramiczny dach, przeznaczony do samochodów z możliwością autonomicznej jazdy. - Ponieważ czujniki i kamery widzą więcej, gdy są zamontowane wysoko, rozmieściliśmy je w narożnikach dachu. Aby mogły działać w każdych warunkach atmosferycznych, zaopatrzyliśmy je w spryskiwacze i własne ogrzewanie, zapewniające doskonałą widoczność i działanie systemu w każdych warunkach atmosferycznych - wyjaśnia wiceprezes Webasto, Michael Respondek.
Dach ze zintegrowanymi czujnikami może mieć własny i niezależny, elektrycznie zasilany system chłodzenia i ogrzewania z obiegiem cieczy, zapewniający optymalne warunki pracy czujnikom, a kamerom - stałą widoczność. Ogrzewanie czujników i kamer może być również zasilane cieczą, doprowadzoną przez słupek z układu chłodzenia jednostki napędowej lub - w przypadku elektrycznego samochodu - z akumulatorów trakcyjnych.
Zintegrowany Moduł Czujników Dachowych (tzw. Roof Sensor Module) z dyskretnie wkomponowanymi sensorami to nie tylko optymalnie rozmieszczenie czujników nad drogą - w najwyższym punkcie pojazdu, ale też bardzo dyskretne i estetyczne rozwiązanie. We Frankfurcie pokazano gotowe już cyfrowe dachy z czujnikami, kamerami oraz możliwością wyświetlania informacji, przygotowane dla nowych modeli samochodów marki BMW. Webasto będzie dostarczać te najnowsze rozwiązania bezpośrednio do samochodowych fabryk.
Panoramiczny dach, który nie potrzebuje rolet
Korzystając z wieloletnich doświadczeń i bezpośredniej współpracy z producentami samochodów, inżynierowie Webasto opracowali otwierany panoramiczny dach o zmiennej przejrzystości, zapewniający dzięki konstrukcji opartej o włókna węglowe, wysoką sztywność nadwozia i bezpieczeństwo, a jednocześnie lekki, nie zmniejszający ilości miejsca nad głowami pasażerów w kabinie. Konstrukcję czujników opracowano we współpracy ze znaną w Dolinie Krzemowej i Chinach firmą Pony.ai, która jest światowym pionierem w zakresie systemów autonomicznej jazdy.
W najnowszym, panoramicznym dachu za pomocą przycisku możemy sterować nie tylko jego uchylaniem i zakresem otwarcia, ale również stopniem przepuszczalności światła. Za jednym dotknięciem przycisku dach może się stać w pełni przepuszczalny dla światła lub całkowicie czarny. Jest również możliwość włączenia wewnętrznego oświetlenia lub wyświetlania na jego szklanej powierzchni obrazów lub tapet, a nawet animacji. Dzięki swoim właściwościom, dach może stać się także kolejnym elementem, odpowiedzialnym za regulację temperatury wewnątrz auta.
Do ich produkcji Webasto wykorzystuje najnowocześniejsze i wytrzymałe materiały, jak np. poliwęglan i kompozyty poliuretanowe oraz bezpieczne szkło o nazwie Webasto Glas ProTec, zbrojone warstwą tworzywa sztucznego PET.
Z nowoczesnych rozwiązań Webasto mogą korzystać nie tylko producenci nowych samochodów, ale również właściciele aut używanych. To właśnie dla nich są przeznaczone szklane i materiałowe, w tym również panoramiczne, dachy z linii Hollandia.
Dachy do kabrioletów
Webasto jest także znanym i cenionym na świecie producentem materiałowych dachów do kabrioletów. Swoje produkty dostarcza takim potentatom, jak Grupa Volkswagena, FCA czy Mazda. Największe z produkowanych przez nią, składanych dachów, np. ten montowany w Jeepie Wranglerze, mają powierzchnię około 3 m kw. i ważą - wraz z mechanizmem - zaledwie ok. 40 kg.
Dzięki elektrycznym i elektronicznym modułom sterowania, potrafią otwierać się i zamykać w ciągu kilkunastu sekund. W niektórych przypadkach również podczas jazdy z prędkościami, dochodzącymi do 100 km/h. Produkowane przez Webasto dachy są fabrycznie montowane m. in. w takich samochodach, jak Audi A5 Cabrio czy kultowa Mazda MX-5.
W procesie produkcji zawsze zostają jednak odpady. Na pomysł ich kreatywnego wykorzystania, wpadli pracownicy słowackiej fabryki Webasto w miejscowości Velky Meder. Zaproponowali, aby odpady materiałów na dachy - zamiast na śmietnik, trafiły do produkcji bardzo wytrzymałych i trwałych, podróżnych toreb. Ich pierwszą kolekcję zaprezentowano w 2018 roku na targach IAA w Hanowerze. Ręcznie szyte i wodoodporne kabrio-torby kosztują od 30 do 110 euro.
Czy miasta są gotowe na nowe środki transportu? 55% Europejczyków uważa, że nie.
TomTom i CARIAD uruchamiają nawigację nowej generacji
Hak holowniczy Steinhof do chińskich samochodów BAIC
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Firma
Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
Szanse i zagrożenia związane z nowymi technologiami, w szczególności rozwój sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa oraz zrównoważonego rozwoju i zmienność geopolityczna – to te tematy zyskują na znaczeniu na agendzie zarządów oraz rad nadzorczych działających w Europie spółek giełdowych. Jak wskazuje Raport Board Monitor Europe 2024, rola tych organów w firmach rośnie. Podobnie jak zaangażowanie pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.