Rewolucyjna świeca jodowa stworzona przez polskich naukowców już dostępna!
Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu - niezależne komercyjne centrum badawczo-rozwojowe we współpracy z Gala Group Poland - wiodącym producentem świec w Europie, stworzyło i opatentowało unikatową świecę z jodem. Produkt właśnie trafił do sprzedaży, łącząc oryginalny design z właściwościami zdrowotnymi jodu. Iodium Spa Formula (IOd) to pierwsza na świecie świeca, która uwalnia naturalny jod do powietrza podczas spalania.
Jod - pierwiastek kluczowy dla zdrowia, wspierający pracę tarczycy, wzmacniający odporność i znany z działania przeciwbakteryjnego - dotychczas był trudny do zastosowania w formie użytkowej. Statystyki WHO pokazują, że 35% światowej populacji ma niedobór jodu, co może wywoływać zmęczenie i niepokój. Eksperci z CBRTP i Gala Group Poland opracowali innowacyjną formułę, łączącą jod z olejami naturalnymi. Iodium Spa Formula to świeca nie tylko dekoracyjna, ale i uwalniająca jod do powietrza w trakcie spalania. Wynalazek, który właśnie trafił do sprzedaży, jest chroniony patentem.
- Dotychczas na rynku brakowało takiego rozwiązania, co daje nam ogromne szanse na sukces. Dzięki naszej propozycji uda nam się zagospodarować branżową niszę. Jod zawarty w naszej świecy to wyjątkowy pierwiastek - już od wielu lat naukowcy rekomendują jego regularną suplementację i przypisują mu prozdrowotne właściwości. Działa on także dezynfekująco, bakterio i grzybobójczo - mówi Grzegorz Putynkowski, prezes Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu.
Choć rynek jest nasycony różnorakimi markami świec - tylko IOd oferuje dodatkowe korzyści, które przynosi jod. Opracowany skład świecy stanowi nieosiągalne wcześniej stabilne połączenie jodu z olejami naturalnymi, ograniczające jego aktywność chemiczną. Zastosowanie jodu w świecy jest rewolucyjnym podejściem i może stanowić cenny element w codziennej rutynie dbania o zdrowie i samopoczucie. Pozwala uzupełnić niedobory tego pierwiastka w łatwy sposób, a nawet godziny nieprzerwanego palenia świecy nie spowodują przekroczenia zalecanych dawek jodu, zapewniając bezpieczeństwo jej użytkowania.
- Jodu zawartego w stworzonej przez nas świecy nie można przedawkować. Bezpieczeństwo jej przyszłych użytkowników było dla nas priorytetem. Zapalona świeca stopniowo uwalnia jod, który można wdychać z powietrzem. W tym samym czasie pierwiastek osiada na meblach i płaskich powierzchniach wraz z kurzem, wspomagając zwalczanie bakterii, wirusów i grzybów. Zastosowane przez nas rozwiązanie pozwala nawet 2 m od świecy uzyskać stężenie jodu wyższe niż nad morzem - wyjaśnia dr Robert Socha, Dyrektor Badań i Rozwoju w Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu.
Świeca w dwóch wielkościach: 110 g i 240 g trafiła do sprzedaży w sklepach sieci Leroy Merlin. Czas palenia mniejszej świecy wynosi 20 godzin, a większej - 40. Po jej wykorzystaniu - opakowanie i lampion można poddać recyklingowi. Świece są dostępne również w sklepach Lewiatan na terenie Małopolski. W planach CBRTP jest dalszy rozwój Iodium Spa Formula oraz wejście z produktem na zagraniczne rynki.
CBRTP generuje bieżące przychody z realizacji projektów i sprzedaży usług doradczych i R&D oraz długoterminowe z tytułu licencji lub sprzedaży praw do zaprojektowanych rozwiązań lub wynalazków. W ciągu ponad 10 lat działalności CBRTP zrealizowało lub jest w trakcie realizacji ponad 20 projektów, a wartość bieżącego pipeline’u firmy wynosi 130 mln zł.
Z danych Statista wynika, że wartość polskiego rynku świec wzrośnie z 922 mln EUR w 2022 r. do 1,2 mld EUR w 2027 r. Z kolei globalne przychody w tym segmencie w 2024 r. osiągną kwotę 11,11 mld USD. Prognozuje się, że w do 2029 r. światowy rynek świec będzie odnotowywał roczną stopę wzrostu na poziomie 3,43%.

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.

Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.
Ochrona środowiska
Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska

Firmy wprowadzające na rynek produkty w opakowaniach będą z tego tytułu wnosić opłaty na rzecz państwa, nie mając realnego wpływu na gospodarowanie odpadami, które z tych opakowań powstaną – tak w skrócie branża określa propozycję resortu klimatu i środowiska dotyczącą systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Zdaniem przedstawicieli producentów i organizacji odzysku w zasadzie oznacza to nowy parapodatek dla przedsiębiorców i w żaden sposób nie przełoży się na efektywność zbiórki odpadów i recyklingu, a jedynie na wzrost kosztów.
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.