Remontujący Polacy chcą docieplać ściany i dach
Remontujący Polacy chcą docieplać ściany i dach
Coraz lepiej wiemy, jak remontować domy, by uzyskać odpowiedni komfort i oszczędności. Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego dla ROCKWOOL Polska* wskazują, że priorytetem na liście zadań związanych z remontem staje się dla Polaków docieplenie ścian zewnętrznych i dachu budynków jednorodzinnych.
Rok 2020 jest najlepszym sprawdzianem dla naszych domów. Spędzając w nich większość czasu mamy możliwość realnie ocenić komfort ich użytkowania, a także zweryfikować stan techniczny i jego wpływ na zawartość portfeli. Stan finansów również wnikliwiej weryfikujemy i coraz częściej szukamy… oszczędności. Nic więc dziwnego, że sposoby obniżenia kosztów eksploatacji naszych domów to obecnie temat numer jeden wśród właścicieli nieruchomości, w tym zwłaszcza domów jednorodzinnych. Ale z pustego i Salomon nie naleje. Na szczęście wiemy już, jak zaoszczędzić. Z najnowszych badań wynika, że blisko co trzeci Polak remontując dom dociepliłby najpierw ściany i dach.
Ogrzewanie największym konsumentem energii
Około 70% energii zużywanej przez gospodarstwa domowe przypada na ogrzewanie budynków. W przypadku budynków starszych, jest to jeszcze bardziej widoczne, gdyż generują one największe zużycie ciepła w wyniku jego ogromnych strat przez nieocieplone ściany i dach. Do dzisiaj w wielu z nich nie została przeprowadzona termomodernizacja, poprawiająca ich efektywność energetyczną i komfort użytkowania, jednocześnie zmniejszając koszty utrzymania domu. Liczne źródła pokazują, że poziom efektywności energetycznej budynków jednorodzinnych w Polsce jest wciąż na bardzo niskim poziomie. W połączeniu z mało efektywnym spalaniem paliw stałych, najczęściej używanym w starym budownictwie jednorodzinnym, jest to niestety również główną przyczyną powstawania smogu w Polsce.
Termomodernizacja ze wsparciem
Termomodernizacja starego domu, aby przyniosła odpowiednie efekty, zarówno finansowe jak i te związane z komfortem mieszkania, musi zostać przeprowadzona w odpowiedniej kolejności. Według przeprowadzonego badania, Polacy najefektywniejsze możliwości na ograniczenie strat ciepła i uzyskanie maksymalnego komfortu widzą w pierwszej kolejności w dobrej izolacji ścian i dachu. Wiedzą już, że zanim zdecydują się na wymianę pieca, powinni najpierw ocieplić wszystkie ściany zewnętrzne i dach oraz wymienić okna i drzwi. To pozwoli dobrać im piec o mniejszej mocy, adekwatnej do zmniejszonego, dzięki ociepleniu, zapotrzebowania na energię. Tylko tak przeprowadzone prace mogą przynieść oszczędności do kilku tysięcy złotych rocznie, w zależności od wykorzystywanego paliwa. Co więcej, dzięki temu również znacząco zmniejszamy emisję szkodliwych substancji odpowiedzialnych za powstawanie smogu. Dopiero po wykonaniu docieplenia bierzemy pod uwagę montaż paneli fotowoltaicznych czy solarów oraz wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła - mówią wyniki badania.
Na szczęście właściciele domów jednorodzinnych, pragnący zadbać o ich odpowiednią termoizolację, nie są pozostawieni sami sobie i skazani jedynie na zawartość swoich portfeli. Jedną z możliwości wsparcia tego typu prac termomodernizacyjnych jest program “Czyste Powietrze”, który umożliwia dofinansowanie takich działań jak:
- docieplenie przegród budynku;
- wymiana starych źródeł ciepła (pieców i kotłów na paliwa stałe) oraz zakup i montaż nowych źródeł ciepła;
- wymianę okien i drzwi zewnętrznych;
- montaż lub modernizację instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej;
- instalację odnawialnych źródeł energii (np. kolektorów słonecznych);
- montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.
Chcąc uzyskać najlepsze efekty i zaoszczędzić, należy pamiętać przede wszystkim o właściwej kolejności działań termomodernizacyjnych: najpierw przeprowadzamy termomodernizację przegród zewnętrznych, czyli docieplamy ściany i dach, później wymieniamy system grzewczy. W przeciwnym przypadku uzyskamy nie oszczędności, lecz straty, a koszty utrzymania naszych nieruchomości zamiast zmaleć - wzrosną.
- Najpierw starajmy się ograniczać straty energii poprzez odpowiednie ocieplenie budynku, a dopiero potem możemy planować jak dostarczymy energię i ciepło z alternatywnych, odnawialnych źródeł. Trzeba zerwać z mitem, że pojedyncze decyzje inwestorów indywidualnych nie mają znaczenia dla środowiska. Każdy z nas może w odczuwalny sposób podnieść komfort i bezpieczeństwo zarówno swoich bliskich, jak i mieszkańców z okolicy. To korzyści zarówno dla zdrowia, środowiska, jak i portfeli nas wszystkich. Jest o tyle istotne, że w przypadku nowych budynków budowanych od początku 2021 roku ustawodawca zadbał, aby były one i energooszczędne, czyli tańsze w utrzymaniu i mniej zanieczyszczające środowisko. Tylko, że wciąż pozostaje do zmodernizowania 3,5 miliona domów jednorodzinnych w Polsce - mówi Agnieszka Stawiarska, kierownik Działu Doradztwa Technicznego w ROCKWOOL Polska.
Polacy już wiedzą
Rosnąca świadomość społeczna, ekologiczna i ekonomiczna daje szansę nie tylko na poprawę warunków życia mieszkańców i oszczędności w domowych budżetach, ale przede wszystkim na ograniczenie smogu w Polsce.
- Analizując wyniki badań, ilość beneficjentów programów pomocowych oraz widoczne zainteresowanie termomodernizacją domów jednorodzinnych, możemy być pewni, że nasze społeczeństwo jest gotowe na zmianę myślenia na temat znaczenia termomodernizacji. Liczymy też na to, że ogromny potencjał ograniczenia strat ciepła przez przegrody zewnętrzne budynków jednorodzinnych znajdzie odpowiednie miejsce w działaniach pomocowych i będzie postrzegany jako kluczowy w programach redukcji niskiej emisji - podsumowuje Stawiarska.
* Badanie zrealizowane na próbie N=1011 dorosłych Polaków budujących/remontujących dom jednorodzinny.
Zapraszamy do nowego Centrum Prasowego ROCKWOOL!
Poszukujesz rzetelnych informacji, danych, zdjęć, czy wypowiedzi eksperckich? A może jesteś osobą odpowiedzialną za przygotowywanie contentu? Wszystko, czego potrzebujesz znajdziesz w Centrum Prasowym firmy ROCKWOOL Polska.
Pisząc artykuły czy przygotowując dziś materiały na stronę bardzo często brakuje nam czasu, jak również informacji, gdzie znajdziemy wiarygodne i interesujące nas dane i treści. Nowy portal wychodzi naprzeciw wspomnianym wyzwaniom, dając dostęp do fachowej i rzetelnej informacji, skracając jednocześnie czas jaki poświęcamy na poszukiwanie ich.
Odwiedź stronę Centrum Prasowego firmy ROCKWOOL Polska i zapisz się do newslettera aby być na bieżąco z nowymi newsami!
O ROCKWOOL Polska Sp. z o.o.:
Jako ROCKWOOL Polska Sp. z o.o. jesteśmy częścią Grupy ROCKWOOL. Posiadamy 2 fabryki w Polsce – w Cigacicach i w Małkini. Zatrudniamy ponad 1200 pracowników. W naszej ofercie znajdują się izolacje budowlane, specjalistyczne izolacje i rozwiązania techniczne oraz przemysłowe.
Jako Grupa ROCKWOOL czujemy się zobowiązani do poprawy warunków życia każdego, kto korzysta z naszych rozwiązań i produktów. Nasza wiedza i doświadczenie pozwalają nam rozwiązywać wiele z najistotniejszych dziś wyzwań w zakresie zrównoważonego budownictwa: od redukcji zużycia energii i zanieczyszczenia hałasem, przez podniesienie bezpieczeństwa pożarowego, do skutecznej walki z niedostatkiem wody oraz powodziami. Szeroka gama naszych produktów i rozwiązań odzwierciedla różnorodność potrzeb mieszkańców naszego globu, wspierając jednocześnie naszych partnerów w zmniejszaniu emisji dwutlenku węgla.
Wełna skalna to niezwykle wszechstronny materiał, stanowiący podstawę wszystkich naszych działań.
Z zespołem ponad 11 000 oddanych kolegów i koleżanek z 39 krajów jesteśmy światowym liderem w produkcji rozwiązań z wełny skalnej. Od izolacji budowlanych, akustycznych sufitów oraz zewnętrznych okładzin fasadowych, przez rozwiązania ogrodnicze i zmodyfikowane włókna używane w przemyśle, aż do izolacji dla przemysłu i energetyki oraz przemysłu morskiego i przybrzeżnego.
Tomasz Weber
Dział Komunikacji Marketingowej & PR ROCKWOOL Polska
tel.: 603 051 631
tomasz.weber@rockwool.com
ROCKWOOL Polska Sp. z o.o.
ul. Kwiatowa 14,
66-131 Cigacice, Polska
T (48) 68 385 02 50
E rockwool@rockwool.pl

Torby na wino z nadrukiem – eleganckie opakowanie z potencjałem reklamowym

Premiera najnowszych produktów soundcore w Polsce - słuchawki Liberty 5 oraz Aeroclip zadebiutowały podczas eventu w stylu coffee party

Smart city po czesku. Brno pokazuje, jak mogą wyglądać miasta przyszłości
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.