Komunikaty PR

Raport EFL: rośnie znacznie sztucznej inteligencji w motoryzacji i transporcie

2023-09-28  |  08:00
Biuro prasowe

W ostatnich miesiącach dużo mówi się o sztucznej inteligencji (SI), głównie za sprawą chata GPT oraz premier kolejnych innowacyjnych maszyn i robotów humanoidalnych. Rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję znane są jednak od lat – i to w różnych dziedzinach życia i gałęziach gospodarki. Jak udowadnia najnowszy raport specjalny EFL, nie inaczej jest z motoryzacją i transportem, a znaczenie SI ciągle rośnie.

Sztuczna inteligencja w motoryzacji warta miliardy dolarów

Jak podaje Grand View Research, w 2022 r. na całym świecie wartość technologii opartych na SI w branży moto wyniosła 40 mld dolarów. Dla porównania, cały rynek związany z SI wart jest 207 mld dolarów. To potwierdza, jak duże znaczenie ma dziś w motoryzacji sztuczna inteligencja. Technologie wykorzystywane w tym sektorze to przede wszystkim: uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego, rozpoznawanie obrazu i przetwarzanie kontekstowe.

W motoryzacji obecność sztucznej inteligencji obserwujemy od lat. Inaczej niemożliwe byłoby przeprowadzanie tysięcy testów w wirtualnej rzeczywistości, zanim pojazd trafi do sprzedaży. Byłoby to bardzo kosztowne w tradycyjnych warunkach, a czasami wręcz niemożliwe – uważa Adam Mioduszewski, senior innovation designer w EFL.

Samochody coraz bardziej inteligentne i autonomiczne

W nowoczesnych samochodach wirtualni asystenci zwiększają komfort i bezpieczeństwo podróżowania, a komendy głosowe ułatwiają wiele czynności. Analiza danych pozwala dostosować ustawienia samochodu do indywidualnych potrzeb. W dodatku czujniki sterowane przez SI wykrywają zmęczenie kierowcy i ostrzegają go przed niebezpiecznymi sytuacjami. Przypominają również o konieczności zapięcia pasów, informują o nadchodzących zmianach w pogodzie oraz zachęcają do postoju i odpoczynku od jazdy.

Szerokie wykorzystanie SI sprzyja szybkiemu i efektywnemu projektowaniu systemów, które poprawiają nasze bezpieczeństwo, komfort jazdy czy estetykę nowych modeli pojazdów. Sztuczna inteligencja obecna jest w coraz większej ilości obszarów branży automotive i również coraz częściej będzie dostrzegalna przez ostatecznego użytkownika samochodu – komentuje Aneta Nowak, market product manager w EFL.

Sztuczna inteligencja zastąpi człowieka? Niekoniecznie

W branży motoryzacyjnej ciągle powstają nowe koncepty oparte o SI. Jednym z nich są samochody autonomiczne, które już mogą poruszać się po niektórych drogach w USA – choć tylko testowo i z ograniczeniami. Bez wątpienia sztuczna inteligencja w motoryzacji będzie ewoluować i stawać się coraz bardziej użyteczna. Jednak zdaniem ekspertów nie musimy się obawiać, że z czasem całkowicie nas zastąpi.

Sztuczna inteligencja wciąż pozostanie technologią wspierającą. Nie zastąpi człowieka, który nie da sobie odebrać subiektywnych wrażeń z użytkowania auta. Potrzeba rozwoju technologii dalej będzie punktem inicjującym kolejne zmiany i udoskonalenia – komentuje Aneta Nowak, market product manager w EFL.

SI to także liczne korzyści dla transportu

Sztuczna inteligencja ma też coraz większe znaczenie w branży transportowej. Z raportu firmy Precedence Research wynika, że do 2030 r. globalna wartość SI w tym sektorze osiągnie blisko 14,8 mld dolarów. Zastosowanie SI przynosi wiele korzyści: optymalizuje procesy logistyczne, zmniejsza liczbę powtarzalnych czynności, kompleksowo zbiera i przetwarza dane (np. dotyczące kosztów i terminów dostaw) oraz pomaga zarządzać ryzykiem. W dodatku transport oparty na SI prowadzi do zmniejszenia liczby wypadków drogowych oraz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.

Pełna wersja raportu EFL „Sztuczna inteligencja w transporcie i motoryzacji” dostępna jest na stronie: https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/raporty/raport-efl-sztuczna-inteligencja-w-transporcie-i-motoryzacji

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III Biuro prasowe
2024-12-23 | 18:00

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Dacia Duster III od momentu swojej premiery zyskała opinię jednego z najciekawszych SUV-ów segmentu. Teraz miłośnicy tego modelu otrzymują kolejną, niezwykle wartościową propozycję
Motoryzacja Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
2024-12-23 | 08:00

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę

To już pewne - międzynarodowy koncern branży motoryzacyjnej zainwestuje w Żagańskiej Strefie Gospodarczej. Mowa o firmie CEFA Poland, będącej częścią grupy Samvardhana
Motoryzacja Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik
2024-12-19 | 18:00

Smarować, czy nie smarować? Kierowcy nadal popełniają ten błąd! Poradnik

Prawidłowa obsługa kuli haka holowniczego wymaga podstawowej wiedzy technicznej. W zależności od tego, jaki rodzaj głowicy zaczepowej wybierzemy, ma ona wpływ na sposób eksploatacji

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Ochrona środowiska

Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania

Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.