Komunikaty PR

"Nabicie klimy", czy nabicie w… butelkę?

2023-06-28  |  18:00
Biuro prasowe

Popularne określenie „klima do nabicia” oznacza konieczność uzupełnienia czynnika chłodzącego w klimatyzacji. Wydaje się to prostą i dość przystępną cenowo czynnością, jednak na ogół to tylko pozory.

W sprawnym aucie czynnik się nie ulatnia!

Klimatyzacja samochodowa działa na podobnej zasadzie jak… lodówka. I tak jak lodówka, nie wymaga uzupełniania czynnika. Owszem, w samochodach mamy większą liczbę elastycznych połączeń, ekspozycję na trudne warunki klimatyczne i wibracje, ale jeśli układ jest sprawny, niewielkie ubytki można zaobserwować dopiero po długim czasie, np. po 5-10 latach.

Okresowy serwis klimatyzacji, który jest wpisany w program obsługi większości współczesnych modeli samochodów polega na odsysaniu czynnika z instalacji pojazdu, separacji czynnika i oleju, filtrowaniu i powrotnym napełnieniu. Taka operacja w zasadzie nie wiąże się z uzupełnianiem czynnika, a jeśli już, to są to naprawdę niewielkie ilości.

Uzupełnienie 200, 300 czy 500 gramów czynnika to sytuacja nienormalna, świadcząca o rozszczelnieniu układu. Ze względów ekologicznych serwisom nie wolno nawet wykonywać takiej usługi bez przeprowadzenia diagnostyki i naprawy. Właśnie z tego powodu wiele firm „dobijających klimę” w autach na handel zabezpiecza się prawnie dopisując na fakturze „wymiana uszczelki” lub „dokręcenie połączenia”. W razie kontroli wykazuje się w ten sposób, że jakaś naprawa była wykonywana.  

Mechanik po podłączeniu stacji do instalacji na podstawie pomiaru ciśnień od razu widzi jaka jest skala nieszczelności. Czasem jest ona na tyle duża, że uzupełniony czynnik ulotni się natychmiast lub w ciągu kilku godzin. Czasem „dobicie klimy” wystarcza na kilka tygodni. W obu przypadkach jest to proceder szkodliwy dla środowiska.

Drogi czy tani czynnik?

Nawet jeśli jakimś cudem okaże się, że oferowany samochód przeszedł naprawę i faktycznie ma tylko „klimatyzację do nabicia” (choć na ogół po naprawie natychmiast uzupełnia się czynnik, żeby układ nie pracował na pusto, ponieważ jest to szkodliwe dla kompresora), wydatki mogą być zaskakująco wysokie. Wszystko zależy bowiem od ilości i rodzaju czynnika. Najpopularniejszy na rynku czynnik R134A dość mocno podrożał, a stosowany w samochodach wyprodukowanych po 2017 roku (to taka orientacyjna granica) ekologiczny czynnik R1234yf jest… jeszcze droższy. Oba czynniki nie są współzamienne, wybór zależy od typu instalacji.

Ceny „dobijania” zależą od lokalizacji warsztatu, ale można przyjąć, że za 100 gramów „taniego” R134A trzeba zapłacić ok. 250 zł, a za 100 gramów nowego R1234yf – od 350 do 400 zł. Na szczęście tyle płacimy tylko za pierwsze 100 gramów. Każde kolejne, to koszt ok. 30-50 zł w przypadku czynnika R134A i 60-100 zł w przypadku czynnika R1234yf. Jeśli układ był całkowicie pusty, do jego uzupełnienia potrzeba zwykle od 500 do nawet 1200 gramów. Oznacza to, że minimalny koszt samego „nabicia klimy” to okolice 400-500 zł, a maksymalny… ok. 1500 zł lub więcej! Ceny te obejmują wyłącznie uzupełnienie czynnika bez naprawy układu.

Naprawa klimatyzacji

W większości przypadków konieczność „nabicia klimy” oznacza potrzebę diagnostyki układu pod kątem nieszczelności i wymiany/naprawy uszkodzonych elementów. Klimatyzacja może rozszczelnić się ze starości (zużycie uszczelek lub rozszczelnienie skraplacza czy chłodnicy) ale najczęściej prawdziwym powodem są uszkodzenia powypadkowe. W takiej sytuacji trudno oszacować koszt naprawy. Czasem będzie to przewód za 100 zł, a czasem jakiś podzespół za 1500 zł, do którego wymiany trzeba np. demontować deskę rozdzielczą. Nierzadko okazuje się, że dodatkowe koszty generuje… wymiana kompresora klimatyzacji. Kompresory są wrażliwe na wilgoć i jeśli samochód z rozszczelnionym układem czeka na naprawę kilka miesięcy, kompresor może w tym czasie zwyczajnie zardzewieć.

Nie zapominaj o filtrach

Samochody używane, które przez wiele miesięcy czekały na naprawę powypadkową mają zazwyczaj mocno zagrzybiony układ wentylacji. Jak najszybciej po zakupie i naprawie klimatyzacji należy wymienić filtr kabinowy oraz oczyścić i zdezynfekować kasetę filtra i przewody wentylacyjne.

W ofercie PZL Filters oprócz tradycyjnych filtrów włókninowych i węglowych dostępne są także najwyższej jakości filtry z warstwą koloidalnych roztworów srebra i miedzi. To jeszcze lepsze rozwiązanie niż popularne filtry z węglem aktywnym. Wykazują się zaskakująco wysoką skutecznością w walce z bakteriami, alergenami i pleśnią.
 

Bagatelizowanie usterek przez sprzedających używane auta to zjawisko powszechne na całym świecie. Drobne i tanie naprawy na ogół są usuwane przed sprzedażą. Jeśli coś zostaje do zrobienia dla kupującego, to znak, że wydatki na serwis mogą być większe, niż się wydaje. Warto o tym pamiętać przeglądając oferty z dopiskiem „klima do nabicia”.

Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Polska ma na ulicach swój autobus elektryczny Biuro prasowe
2024-11-26 | 15:00

Polska ma na ulicach swój autobus elektryczny

Zielona Góra, Sieradz, Bełchatów, Mrągowo, Konin – to tylko niektóre miasta, w których pasażerowie komunikacji miejskiej podróżują pierwszym
Motoryzacja Zwrot kasy od Mio – akcja „Cashback” trwa!
2024-11-25 | 14:00

Zwrot kasy od Mio – akcja „Cashback” trwa!

Wideorejestratory zimową porą Kolejna już akcja zwrotu pieniędzy „Cashback” ruszyła 1 listopada i potrwa do 31 grudnia 2024 roku. Tym razem za wybrane urządzenia Mio możemy
Motoryzacja Czy miasta są gotowe na nowe środki transportu? 55% Europejczyków uważa, że nie.
2024-11-20 | 01:00

Czy miasta są gotowe na nowe środki transportu? 55% Europejczyków uważa, że nie.

Hulajnogi, deskorolki, hooverboardy lub monocykle elektryczne, segwaye, samochody autonomiczne – na chodnikach i drogach można znaleźć coraz więcej nowych pojazdów, choć drogi

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

Farmacja

Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Rolnictwo

Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu

Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.