Prawdziwy koszt phishingu
W ostatnich latach ignorowanie rosnącej liczby cyberataków staje się coraz trudniejsze. Nowe środowiska pracy jeszcze bardziej zwiększyły ryzyko, jakie ponoszą małe i średnie firmy ze wszystkich branż i rynków – powiedział Kevin Drinkall, dyrektor ds. strategii GTM na region EMEA, Zyxel Networks.
Im więcej zagrożeń, tym więcej zagrożonych. Relacje w mediach ukazują tylko wierzchołek góry lodowej, odpowiadając na najbardziej podstawowe pytania: kto, co, gdzie, jak. Jednak prawdziwy koszt cyberataków jest mocno odczuwany przez firmy, które poniewczasie zastanawiają się, jakie powinny były wprowadzić środki zaradcze, aby ograniczyć prawdopodobieństwo włamania.
Włamania do sieci domowych
Krajobraz zagrożeń szybko zmienia się i rozszerza, ponieważ coraz więcej osób pracuje zdalnie. W szczególności liczba ataków phishingowych rośnie wykładniczo. Według opublikowanego przez Microsoft raportu New Future of Work, 80 proc. specjalistów ds. bezpieczeństwa dostrzega rosnące zagrożenie od czasu przejścia na pracę zdalną. 62 proc. spośród nich zauważa, że ataki phishingowe nasiliły się bardziej, niż inne rodzaje zagrożeń.
Celem ataków phishingowych jest kradzież informacji, takich jak numery kart kredytowych i poświadczenia logowania. Dochodzi do nich, kiedy cyberprzestępca podstępem skłoni użytkownika do otwarcia maila, wiadomości na czacie albo SMS-a, podszywając się pod godnego zaufania nadawcę. Kradzież takich danych dotyka nie tylko samego użytkownika, ponieważ umożliwia hakerowi dostęp do systemów korporacyjnych z poziomu środowisk domowych.
Nagły wzrost liczb ataków phishingowych wynika z tego, że obecnie więcej pracowników używa niezabezpieczonych systemów domowych. Infiltracja sieci domowych jest łatwiejsza, ponieważ nie korzystają one z zabezpieczeń, które zwykle są dostępne w środowiskach biurowych.
Konsekwencje biznesowe
Czy chodzi o pracowników korzystających z urządzeń bez odpowiedniego oprogramowania zabezpieczającego, czy też o ujawnienie firmowych danych przesyłanych przez otwarte sieci poza biurem, zagrożenia dla małych i średnich firm są coraz większe.
Finansowy koszt takich ataków może mieć katastrofalne konsekwencje dla firm. Według raportu IBM z 2021 poświęconego kosztom włamań, ataki phishingowe są drugim najkosztowniejszym naruszeniem bezpieczeństwa i powodują średnie straty w wysokości 4,65 mln dol.
Co więcej, jeśli firma zostanie zhakowana i dojdzie do wycieku danych jej klientów, może to mieć poważny wpływ na jej reputację. Na przykład w zeszłym roku firma T-Mobile zapłaciła 350 mln dol. za ugodę w pozwie zbiorowym po tym, jak doszło w niej do poważnego naruszenia bezpieczeństwa danych.
Monitorowanie ciemnej sieci
Dane zebrane w wyniku ataki phishingowego są często sprzedawane w „ciemnej sieci” innym przestępcom. Ponadto wiele firm przekonuje się, że w następstwie ataku phishingowego są zasypywane spamem, ponieważ hackerzy często publikują podatne adresy e-mail, żeby inni przestępcy mogli wykorzystać je w przyszłości.
Choć szkolenie personelu w zakresie cyberbezpieczeństwa jest najlepszą pierwszą linią obrony przed takimi atakami, małe i średnie firmy muszą być obecnie przygotowane na sytuację, w której ich dane trafią do ciemnej sieci. Inwestycja w usługi monitorowania ciemnej sieci pozwala stwierdzić, czy dane się tam znalazły.
Ta usługa bezpieczeństwa polega na przeszukiwaniu „rynków” w ciemnej sieci pod kątem danych firmowych lub osobowych. W razie ich wykrycia usługa powiadamia administratorów IT, żeby mogli podjąć odpowiednie działania w celu ograniczenia zagrożenia.
Sposoby atakowania ludzi w sieci radykalnie się zmieniły, a małe i średnie firmy muszą zaadaptować się do tej sytuacji, żeby chronić się przed nową falą zagrożeń cyfrowych. W obliczu nieustannie rosnącego ryzyka firmy zdecydowanie powinny korzystać z usług monitorowania ciemnej sieci, aby zabezpieczyć się przed potencjalnie katastrofalnym atakiem.
Zyxel Networks
Zyxel od ponad 30 lat zapewnia użytkownikom domowym i biznesowym dostęp do Internetu, od samego początku polegając na innowacjach i usługach zorientowanych na potrzeby klientów. W 1989 roku oznaczało to modemy analogowe. Dziś to wykorzystanie sztucznej inteligencji i chmury, by zapewniać szybkie, niezawodne i bezpieczne rozwiązania sieciowe dla domu i firmy.
Jeden przycisk robi różnicę! Zestaw bezprzewodowy Hama WKM-750 z klawiszem AI
Spryt i komfort na topie. Zestaw bezprzewodowy z myszą i klawiaturą Hama WKM-550
WiFi 7 - ultraszybka sieć bezprzewodowa w domu i w biznesie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
Nowy komisarz UE ds. budżetu, zwalczania nadużyć finansowych i administracji publicznej Piotr Serafin wskazuje, że budżet na kolejną perspektywę finansową UE powinien być bardziej elastyczny, by można było reagować w razie wystąpienia nieprzewidywalnych zdarzeń. W najbliższych miesiącach będą trwały konsultacje z państwami członkowskimi i Parlamentem Europejskim na temat priorytetowych obszarów na przyszłą siedmiolatkę.
Ochrona środowiska
Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
Fundacja ClientEarth w imieniu dwóch osób chorych na astmę pozwała właśnie Skarb Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Po raz pierwszy w Polsce sąd będzie musiał zbadać, czy istnieje bezpośredni związek między zanieczyszczeniem powietrza a poważnymi schorzeniami. To przełomowa sprawa, która może zmienić sposób egzekwowania prawa do życia i zdrowia.
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.