Ponad połowa Polek w IT zarabia 3,1-7 tys. zł netto - raport No Fluff Jobs
Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Oczekiwania finansowe specjalistek IT
No Fluff Jobs postanowił sprawdzić, jak przedstawiają się deklarowane oraz pożądane zarobki specjalistek IT. Według badania, ponad połowa z nich zarabia w granicach 3-7 tys. zł netto, ponad 20 proc. zarabia między 7,1 a 11 tys. zł netto zaś nieco ponad 10 proc. otrzymuje wynagrodzenie powyżej 11 tys. zł netto.
W odpowiedzi na pytanie o preferowane zarobki co piąta specjalistka IT wskazywała na wyższe oczekiwania finansowe. Największy odsetek badanych wskazało w tym przypadku przedział 9,1-11 tys. zł netto.
Kandydatki IT a preferowane rodzaje umów
Badanie pokazało, iż kobiety, które chcą pracować w IT, cenią sobie stabilizację. Ponad 80 proc. kandydatek do pracy w sektorze tech chciałaby być zatrudniona w oparciu o umowę o pracę. Jedynie 15 proc. wskazało kontrakt B2B, 3 proc. umowę zlecenie, a zaledwie 0,5 proc. umowę o dzieło. Jak jednak pokazują dane wewnętrzne portalu No Fluff Jobs, w branży IT najczęściej proponowana jest współpraca w oparciu o umowę B2B. W 2021 roku tę formę umowy można było znaleźć w aż ¾ ogłoszeń opublikowanych na stronie.
Kobiety lubią wyzwania. Co pomaga, a co utrudnia kandydatkom wejście do branży IT
Według raportu „Kobiety w IT 2022” ponad połowa specjalistek weszła do IT po procesie przebranżowienia, co pokazuje, że kierunkowe studia, choć pomocne, nie są jedyną drogą do podjęcia pracy w tym sektorze. Zebrane dane tylko potwierdzają determinację kobiet i ich chęć do rozwoju – nieco ponad 43 proc. kandydatek IT deklaruje, że planuje rozpocząć pracę w branży po etapie samodzielnego kształcenia, a 34 proc. po ukończeniu specjalistycznych kursów. Jedynie niecałe 8 proc. wskazało, że studiuje w tym celu kierunek informatyczny.
Co pomaga kobietom w podjęciu decyzji o wejściu do branży IT? Blisko 71 proc. wskazało na zwiększone zapotrzebowanie na specjalistów IT, przekonuje je także duża ilość materiałów edukacyjnych dostępnych w sieci, w tym artykułów i blogów (65 proc.). Co ciekawe, w pierwszej trójce powodów przebranżowienia znalazł się fakt, że kandydatki IT lubią wyzwania (54 proc.). Dużą motywację stanowią dla nich inne osoby, które już podjęły pracę w branży (50 proc.).
A co z kolei sprawia kandydatkom trudność we wkroczeniu na ścieżkę IT? Jak się okazuje, największą przeszkodą jest znalezienie odpowiedniej oferty pracy (42 proc.), 40 proc. nie wie od czego zacząć, a prawie jedna trzecia nie wie, jaką specjalizację wybrać. Tylko jedną piątą blokuje zbyt duża ilość nauki, a 22 proc. zbyt wysokie koszty nauki programowania.
– Dane z najnowszego raportu No Fluff Jobs „Kobiety w IT 2022” cieszą i powinny dodać odwagi wszystkim kandydatkom, które wciąż zastanawiają się, czy warto obrać tę drogę zawodową. Aż 55 proc. badanych specjalistek IT podjęło pracę w IT po procesie przebranżowienia, a ponad 70 proc. czuje spełnienie u obecnego pracodawcy. Kobiety wybierają IT m.in. z uwagi na duże możliwości rozwoju, ciekawe projekty i wyzwania, a prawie połowa naszych respondentek wyznała, że świat technologii jest dla nich ciekawy – mówi Magdalena Gawłowska-Bujok, współzałożycielka i COO w No Fluff Jobs. – Choć czeka nas jeszcze wiele pracy w kwestii zapewnienia kobietom równości szans i płac, wyraźnie widać, że branża IT oferuje im coraz więcej możliwości rozwoju wymarzonej kariery i spełnienia zawodowego.
Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Chatbot AI w kuchni – rewolucyjne narzędzie od Maspex na Uwielbiam.pl
5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.
Prawo
Tak zwana sztuczna twórczość coraz popularniejsza. Wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich
Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować obrazy, a nawet pisać poezję czy scenariusze filmowe. To rodzi szereg wyzwań dotyczących praw autorskich. Są także wątpliwości dotyczące ochrony dzieł, z których AI się uczy. Narzucanie prawnych zakazów i obostrzeń może jednak nie przynieść efektów.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.