Plany poznańskich i wielkopolskich deweloperów na rok 2021
Pandemia wpłynęła na niemalże wszystkie sektory gospodarki, również na rynek nieruchomości. W praktyce deweloperzy nie odnotowali większych spadków, szczególnie w dużych miastach, czego najlepszym przykładem jest Poznań. Nowe mieszkania wciąż cieszą się zainteresowaniem wśród klientów. Wobec tego jakie strategiczne założenia przyjmują deweloperzy na kolejny rok? Na czym się skupią? W którą stronę ukierunkują swoje działania?
Lucyna Jarczyńska - Dyrektor ds sprzedaży i marketingu w spółce Agrobex
- Z optymizmem patrzymy na najbliższe 12 miesięcy. Pomimo trwającej pandemii, popyt na mieszkania wciąż jest relatywnie wysoki. Będziemy kontynuować realizację naszych inwestycji zarówno w Poznaniu, powiecie poznańskim, Wielkopolsce, ale także na terenie Zielonej Góry. Konsekwentnie dbamy również o zwiększanie się naszego banku ziemi, a tym samym planujemy wprowadzanie na rynek kolejnych nowych projektów. W kontekście samych inwestycji dużą uwagę zwracamy na działania służące ochronie środowiska, w tym między innymi rozwiązania energooszczędne. To jeden z naszych priorytetów na najbliższy rok, ale też kolejne lata. Będziemy również konsekwentni w działaniach nakierowanych na lokalną społeczność, w której funkcjonujemy, w której żyją klienci i pracownicy. W końcu odpowiedzialność społeczną należy traktować nie jako filantropię, lecz jako współczesną filozofię prowadzeniu biznesu.
Agnieszka Banaszak, Wiceprezes Zarządu Oddziału Poznańskiego PZFD
Rynek pierwotny to branża, którą kryzys spowodowany pandemią dotknął w mniejszym stopniu i zakresie, niż inne sektory gospodarki. Popyt utrzymuje się na stosunkowo zadowalającym poziomie - nowe nieruchomości od deweloperów nadal cieszą się zainteresowaniem wśród klientów. Z pewnością 2021 rok przyniesie stabilizację, odmrożenie gospodarcze, a co za tym idzie, powrót na rynek Polaków, którzy mają oszczędności i chcą je ulokować w dobrym momencie, w najkorzystniejsze rozwiązania, a więc nieruchomości. Ponadto, jeśli stopy procentowe utrzymają się na aktualnym poziomie lub nieznacznie wzrosną, wśród klientów deweloperów pojawią się osoby, które czasowo odłożyły decyzję o własnym M.
Rok 2021 dla Oddziału Poznańskiego PZFD oznacza kontynuację rozpoczętych działań, ale też i nowe inicjatywy. Planujemy skupić się na dalszym rozwoju współpracy z Miastem. Nie zabraknie też wsparcia w ramach CSR-u. Aktualnie uruchomiliśmy akcję „Deweloperze, podziel się 1m 2 mieszkania”. Oddział Poznański PZFD, praktycznie od początku ogłoszenia stanu pandemii, wspiera finansowo ośrodki dla osób dotkniętych kryzysem bezdomności. Jest to pomoc polegająca na sfinansowaniu kosztów wynajęcia 10 kontenerów mieszkalnych wraz z zapleczem socjalnym. W akcji zwracamy się z apelem do deweloperów należących do PZFD o przyłączenie się do akcji i przekazania symbolicznej kwoty zbliżonej do średniej ceny jednego metra kwadratowego mieszkania w Poznaniu.
Wśród planów Oddziału Poznańskiego PZFD ujęliśmy również inicjatywę „Wpisani w Poznań” (polegającą na odnawianiu tablic pamiątkowych na terenie Poznania), event Deweloperzy Dzieciom (gdzie wsparcie otrzymują poznańskie i wielkopolskie domy dziecka) oraz całe spektrum szkoleń wewnętrznych i otwartych branżowych dostarczających wiedzę, komentujących aktualne sytuacje, jak i zmiany prawne wokół rynku nieruchomości, w szczególności deweloperskiego.
Małgorzata Walczak-Łondka, Manager Rozwoju Biznesu i Sprzedaży w firmie Sky Investments.
- Rynek nieruchomości w 2020 roku musiał zmierzyć się z wyzwaniami, jakie postawiła przed nim pandemia. Mimo tego, że sytuacja nadal nie do końca jest stabilna, należy z optymizmem planować działania na 2021 rok. W Poznaniu nadal dużym zainteresowaniem cieszą się nieruchomości zlokalizowane w granicach miasta, jednocześnie znajdujące się w zacisznej okolicy, dobrze skomunikowane z centrum oraz będące w sąsiedztwie terenów rekreacyjnych. Dlatego też Osiedle Rodzinne Podolany cieszy się tak dużym zainteresowaniem wśród przyszłych właścicieli nieruchomości. Dodatkowo niebawem uruchomiony zostanie IV etap sprzedaży mieszkań. W obecnym roku planujemy nowe inwestycje i to nie tylko w Poznaniu! Na pewno będzie to nie lada gratka dla wszystkich, którzy poszukują nieruchomości w okolicach stolicy Wielkopolski. Zachęcam do śledzenia naszej strony oraz profilu na Facebooku – tam już niedługo pojawią się informacje o nowych inwestycjach.
Patrycja Pilarczyk z biura sprzedaży Nowa Murowana
- Rok 2021 będzie dla deweloperów działających na rynku poznańskim czasem decyzji - działamy według wcześniejszej strategii, czy jednak dokonujemy korekt ze względu na aktualną sytuację? To wszystko zależy od tego, jak będzie się układać funkcjonowanie całego społeczeństwa - "kondycja" wielu branż, które ucierpiały etc. To zawsze ma wpływ bezpośredni na osoby pracujące, które poszukiwały nieruchomości, a także pośredni - na rodziny, przyjaciół, ponieważ zmieniają się nastroje i skłonność do takich zobowiązań, jak zakup nieruchomości. Jesteśmy przekonani, że 2021 rok będzie pozytywny. Realizujemy inwestycję Nowa Murowana 2 zgodnie z wcześniej założonym planem - zarówno budynek A, jak i B są realizowane. Pierwsze odbiory będą w połowie tego roku.
- Mamy swoje plany inwestycyjne. Aktualnie robimy rozeznanie rynku i jego wyniki pozwolą nam zadecydować o nowych projektach, a te z pewnością się pojawią. Jeśli chodzi o poznański rynek nieruchomości, to naszym zdaniem mogą już na stałe zmienić się kryteria klientów poszukujących mieszkania bądź domu. Klienci już dziś stawiają na przestrzeń, to znaczy - nawet jeśli wybierają mieszkanie, to z ogródkiem, chcą, żeby na osiedlu odległości między budynkami mieszkalnymi były większe, a w pobliżu - otoczenie zieleni. Bliskość przyrody też ma znaczenie, dlatego Murowana Goślina, z Puszczą Zielonka tak zyskała na popularności. W tej gminie aż 40 procent tereny stanowią lasy. Takie aspekty nabywcy sprawdzają i czasami jest to warunek sine qua non. Kolejne kryterium to cena nieruchomości. Nabywcy zwracają uwagę na swoją zdolność kredytową, kalkulują, jak wysoka będzie rata kredytu. Dlatego Poznań w tym roku nie musi być pierwszym wyborem - gminy ościenne przyciągają i pozwalają na niższe zobowiązanie.
Tomasz Pietrzyński, członek zarządu firmy More Place
- Branża deweloperska jest branżą stabilną i pomimo sytuacji pandemicznej, wielu klientów będzie w 2021 roku decydować się na zakup własnego domu. Jest to spowodowane możliwością mieszkania w prywatnej przestrzeni, bez kilku sąsiadów "ściana w ścianę" oraz narastającym trendem, który z roku na rok jest coraz bardziej widoczny. Ostatni rok to sygnał, że warto zagwarantować sobie nieco więcej przestrzeni mieszkaniowej. Sytuacja związana z pandemią wielu nabywcom "podpowiedziała", że mieszkanie może być zbyt ciasne. Klienci zapamiętają to na długo. Za podobną cenę apartamentu w centrum Poznania można zakupić dwupoziomowy dom z ogrodem. Potwierdza to, że nasza inwestycja – Osiedle Przy Jeziorach – jest projektem, którego oczekują mieszkańcy Poznania i okolic. Deweloperzy, którzy oferują dom z ogrodem będą mogli w 2021 roku liczyć na zapytania ze strony klientów.
- W związku z powyższym, w 2021 roku przede wszystkim skupiamy się na rozbudowie Osiedla Przy Jeziorach, ponieważ odbiory II etapu są zaplanowane na marzec i kwiecień 2021. W planach mamy też kolejne etapy tej inwestycji.
- Wygląda na to, że klienci będą najczęściej dokonywać wyborów między mieszkaniami kompaktowymi w centrum a domem z ogrodem. Niewykluczone, że spadnie zainteresowanie dużymi mieszkaniami i apartamentami. One gwarantują przestrzeń mieszkalną, ale nie dają dużego wytchnienia w obliczu lockdownu. A naszym zdaniem jest to nowe kryterium, które nabywcy biorą pod uwagę.
Marek Smogór, reprezentujący Quadro Development
- Naszym zdaniem w 2021 roku, podobnie, jak w roku 2020, branża deweloperska będzie reagować na decyzyjność zakupową klientów. Niektórzy wybierają mieszkanie poza miastem, ale duża część klientów pozostaje w obrębie infrastruktury Poznania. Nasze inwestycje – Piątkowska 103 i Rezydencja Winiary – idealnie wpasowują się w zapotrzebowanie, które ciągle jest często spotykane na poznańskim rynku. Dla niezdecydowanych bądź niepewnych wyboru - mieszkanie zawsze jest bezpieczniejszą opcją, ponieważ można je wynająć. Tym bardziej, że rynek najmu powinien wracać w roku 2021, wraz z łagodzonymi obostrzeniami i powrotem studentów do Poznania. W "naszej" lokalizacji, tj. na Winiarach, Piątkowie, ponad 1/3 mieszkań jest przeznaczona "pod wynajem". Skoro mieszkania znikają z naszej oferty, to znaczy, że reakcja klientów jest bardziej optymistyczna.
- Aktualnie realizujemy dwie poznańskie inwestycje - Piątkowska 103 i Rezydencja Winiary. Pierwsza z nich będzie gotowa jeszcze w tym roku, a druga - w 2022. Skupiamy się na tych działaniach.
- Rynek poznański nie zmieni się znacznie w 2021 roku, ale przejdzie pewnego rodzaju weryfikację. Nie wiemy, jak będą reagować banki, odnośnie oceny zdolności kredytowej klientów. Jeśli nabywców będzie na rynku mniej, to n a uznanie będą mogli liczyć deweloperzy z marką, posiadający portfolio udanych inwestycji.
Hanna Brygier, specjalista ds. marketingu i PR Greenbud Development
- Co nas czeka w przyszłym roku? Greenbud planuje inwestycje w co najmniej kilkuletniej perspektywie czasowej. Posiadamy grunty pod rozbudowę już istniejących inwestycji, a także nowych. Rozwijamy się i podwyższamy standardy obsługi klienta, a także jakości oddawanych do użytku nieruchomości. Jeden z naszych priorytetów to być na bieżąco z aktualnymi trendami i reagować na zmieniające się preferencje klientów.
Krystian Cebulski, inwestor osiedla Enklawa Winogrady
- Rok 2021 to czas, w którym ukończyliśmy prace budowlane naszej inwestycji Enklawy Winogrady, a także otoczenie całego osiedla. Do rąk mieszkańców oddaliśmy już większość mieszkań tego projektu. Sprzedaż również dobiega końca, gdyż ostatnie wolne i gotowe do odbioru mieszkania, czekają na swoich właścicieli. Początek roku jest dla nas pozytywny, natomiast późniejszy czas będzie bardzo ekscytujący, za sprawą planów o wprowadzeniu nowej inwestycji. Popyt w branży deweloperskiej jest na dużym poziomie, a sytuacja pandemiczna nie będzie mieć tak olbrzymiego i długofalowego wpływu na rynek, jak mogło się wydawać. Stawiamy kroki ku nowym wyzwaniom w 2021 roku i spodziewamy się jeszcze większego zainteresowania nowymi projektami mieszkaniowymi.
Maciej Bartczak, KM Building
- Nie wiadomo jak potoczy się 2021 r. Wszystko zależeć będzie od decyzyjności klientów, na których wpływ ma panująca obecnie pandemia Covid-19. Z jej powodu oraz przez malejącą dostępność gruntów w dużych miastach, zauważalna jest tendencja do wyboru przez klientów miejsca do zamieszkania poza ich granicami. Deweloperzy w 2021 r. będą dalej dostosowywać swoje inwestycje w miejscowościach satelickich do standardu, który często przekracza standard proponowany przez te położone w atrakcyjnych dzielnicach dużych miast. Nasza firma od dłuższego czasu idzie w tym kierunku, proponując: Zalasewo Park - trzy budynki wielorodzinne z mieszkaniami i apartamentami oraz Rodzinny Zakątek k. Kórnika, czyli projekt domów w zabudowie szeregowej z ogródkami. Aktualnie prowadzimy prace budowlane III etapu Zalasewo Park i V etapu Rodzinnego Zakątka. W planach natomiast są kolejne etapy Rodzinnego Zakątka, które mają być odpowiedzią na niesłabnące zapotrzebowanie na tego typu inwestycje.
Michał Kostrow, Dyrektor Operacyjny, Nexity Polska
- Ten rok zapowiada się dla Nexity bardzo intensywnie – w Poznaniu będziemy kontynuować budowę inwestycji Malta Point, rozpoczniemy także budowę projektu Bliski Marcelin. Aby utrzymać kontakt z naszymi klientami pomimo pandemii, będziemy informować o procesie budowy i postępach w specjalnych raportach ze zdjęciami. Przypominamy, że nasze inwestycje można oglądać za pośrednictwem smartfona oraz aplikacji NexityVR. Wirtualne spacery są także dostępne na stronach internetowych, więc zachęcamy każdego zainteresowanego do korzystania z tej formy w pierwszym etapie wyboru mieszkania – można zobaczyć nie tylko rozkład lokalu, ale także jego położenie w całym budynku. W kolejnych miesiącach będziemy pracować również nad innymi rozwiązaniami, które pomogą klientom przy wyborze mieszkania.
Michał Wawrzyniak, kierownik biura sprzedaży inwestycji Studzienna 7
- 2021 rok przede wszystkim przyniesie nam odpowiedź na pytanie, czy już przychodzi "odwilż" - w branży, w której pracujemy, jak i w całym społeczeństwie. Każdy z nas stara się patrzeć perspektywicznie, z optymizmem w przyszłość, licząc na to, że niektóre obostrzenia być może będą łagodzone. To może mieć wpływ na gospodarkę, nastroje klientów, ich zdolność kredytową. To system naczyń połączonych.
- W 2021 roku planujemy kontynuację budowy apartamentów i mieszkań w ramach projektu Studzienna 7. Możemy być o nią spokojni i z optymizmem patrzymy w przyszłość. Studzienna 7 jest kameralną inwestycją, a nie bardzo dużym przedsięwzięciem deweloperskim. Powstała w oparciu o umiejętną, realną kalkulację, z pełnym zabezpieczeniem finansowym. Z związku z tym, jesteśmy odporni na sytuacje kryzysowe, a z taką wszyscy mieliśmy do czynienia w tym roku.
- W I kwartale przyszłego roku zakończymy realizację przedsięwzięcia i wówczas rozpoczniemy procedurę odbiorów. Pozytywne zakończenie tego projektu z pewnością zachęci do nowych, o czym już myślimy u progu nowego roku.
- W którą stronę poznański rynek nieruchomości będzie się rozwijał? To pytanie, na które można odpowiedzieć różnorako. Po pierwsze, funkcjonowanie biur sprzedaży - organizacyjnie musimy być gotowi na każdy tryb. Po drugie, liczymy na to, że niektóre sprawy urzędowe da się załatwić nieco szybciej. Po trzecie, na popularności w granicach miasta na pewno będą zyskiwać nadal lokale mniejsze - mieszkania i apartamenty do około 40 m kw. Taki lokal łatwiej wynająć, jest nieco tańszy, więc łatwiej o zdolność kredytową klienta. Rodziny zapewne będą szukać nieco więcej przestrzeni, w mieście, jak i poza nim.
Karolina Skrzypek, przedstawiciel Grupy Partner
Sytuacja na rynku pierwotnym jest bardzo dynamiczna, co udowodnił nam miniony rok. Jako deweloper z doświadczeniem uważnie obserwujemy sytuację i elastycznie reagujemy na wszystkie zmiany. W nowej rzeczywistości bardzo ważne jest dostosowanie się do realiów, które się pojawiają. Rok 2020 udowodnił, że mimo trudniejszej sytuacji społecznej zapotrzebowanie na mieszkania jest spore, dlatego w 2021 nadal będziemy powiększać bank gruntów, projektować nowe inwestycje i startować z ciekawymi realizacjami. Jedna z nich jest już na zaawansowanym etapie przygotowania, a oznacza dla Grupy Partner ekspansję poza granice Poznania, do Łodzi. Duży nacisk położymy również na zakończenie aktualnie prowadzonych, poznańskich projektów, tj. Śródki OdNowa 2 oraz Nadolnik Copact Apartments. W odniesieniu do nich zamierzamy zamknąć plan sprzedażowy z wynikiem 100%, by przed przekazywaniem kluczy mieć komplet najemców.
Agata Nowaczyk, przedstawiciel sprzedaży EBF Development
Rok 2021 będzie dla nas równie intensywnym czasem, jak minione dwanaście miesięcy. Popyt na mieszkania nadal jest relatywnie wysoki, szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że niskie stopy procentowe są rzadko wybierane przez klientów, w przeciwieństwie do inwestowania w mieszkania. Lokowanie zgromadzonych środków w nieruchomości to dobry sposób ochrony kapitału przed rosnącą inflacją. Działania EBF Development w pierwszym półroczu skupią się przede wszystkim na zakończeniu obecnie realizowanego budynku nr 9 na osiedlu Reduta Nowe Podolany. Tutaj odbiory zgodnie z harmonogramem odbędą się w III kwartale. Naszym celem jest też utrzymanie dotychczasowego poziomu sprzedaży, co oznacza, że w przygotowaniu mamy kolejne projekty w Poznaniu, które trafią do oferty w drugiej części roku.
Piotr Łopatka, członek zarządu Proxin Investment
W 2021 roku, podobnie jak w minionym, nadal koncentrujemy swoje działania w sferze realizacji projektów mieszkaniowych. Naszym spektrum zainteresowań jest zarówno Poznań, jak i ekspansja na dalsze, nadmorskie tereny. Początek roku to dla nas czas procedur odbiorowych V etapu Nowych Ogrodów, które odbywają się z wyprzedzeniem w stosunku do pierwotnego harmonogramu. Kolejno, z pewnością zamkniemy rozpoczęte budowy i przekażemy klucze nowym mieszkańcom. Mam tu na myśli Nautic Park w Darłówku, którego sprzedaż zapewne zamkniemy w tym roku, bowiem blisko 60% inwestycji znalazło swoich nabywców. Dużym zainteresowaniem cieszy się też inwestycja Nowe Ogrody 6.0 na poznańskich Jeżycach i właśnie dlatego rozpoczęliśmy już przygotowania do wprowadzenia kolejnego etapu inwestycji, również z przestronnymi tarasami. W przygotowaniu znajduje się całkiem nowy projekt w sercu Poznania, o szczegółach którego więcej zdradzimy w II kwartale.
EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.
Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?
Rewolucyjna świeca jodowa stworzona przez polskich naukowców już dostępna!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.