Pierwsze samochody marki OMODA&JAECOO już w Polsce
W ubiegłym tygodniu do Polski dotarły pierwsze samochody pokazowe marki OMODA&JAECOO. Chiński producent samochodów przygotowuje się do wejścia na polski rynek ze swoimi flagowym modelem OMODA 5, co może nastąpić już w czerwcu.
Pojawienie się samochodów marki OMODA&JAECOO na polskim rynku to tylko kwestia czasu. Kilka dni temu do Polski trafiło kilka pokazowych samochodów OMODA 5, w kolorach zielonym, niebieskim i szarym. Jest to kolejny kamień milowy na drodze do oficjalnego wejścia chińskiego producenta na rodzimy rynek. Wydarzenie inaugurujące jest planowane na czerwiec. Zaprezentowane zostaną wówczas co najmniej dwa modele: OMODA 5 z silnikiem benzynowym i OMODA E5 z napędem elektrycznym.
Kluczowa rola Polski
Europa zajmuje ważne miejsce w strategi rozwoju firmy. W lutym marka zadebiutowała w Hiszpanii, a w kwietniu tamtejsza firma motoryzacyjna EV MOTORS i Chery Automobile (spółka macierzysta OMODA&JAECOO) podpisały umowę joint venture w fabryce EBRO w Barcelonie. Obie strony planują wykorzystać swoje mocne strony, będą dzielić się platformami technologicznymi, aby pomóc w odrodzeniu marki EBRO, która zaprzestała produkcji samochodów kilka dekad temu. W ceremonii podpisania wziął udział premier Hiszpanii Pedro Sánchez. Polska w planach OMODA&JAECOO ma znaczenie kluczowe, to właśnie tutaj powstanie jedna ze spółek zależnych firmy i stąd będzie prowadzona jej lokalna działalność biznesowa.
Technologia, ekologia i bezpieczeństwo
OMODA stara się zapewniać użytkownikom zaawansowane technologicznie, bogate w inteligentne rozwiązania wrażenia z jazdy, podczas gdy JAECOO koncentruje się na oferowaniu rozwiązań w zakresie miejskiego podróżowania w terenie.
Model OMODA 5 oznaczony jako „290T” wyposażono w benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra TGDi o maksymalnej mocy 185 KM i momencie obrotowym 290 Nm, który współpracuje z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów. Samochód rozpędza się do 100 km/h w 7,9 sekundy.
OMODA E5 to crossover SUV, który jest uosobieniem wszechstronności i inteligentnych technologii. E5 jest wyposażony w akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy o pojemności 61 kWh, który nie tylko zapewnia maksymalny zasięg 430 km w warunkach WLTP (zajmuje pierwsze miejsce w swojej klasie pod względem zasięgu), ale także wspiera możliwości szybkiego ładowania. Można go naładować od 30% do 80% w ciągu 28 minut. Kombinacja tych cech zapewnia użytkownikom przyjemne korzystanie z zielonej technologii.
Jednym z priorytetów firmy jest bezpieczeństwo. OMODA 5 posiada pięciogwiazdkowy certyfikat EURO NCAP (ENCAP). Model wyposażony jest w 17 zaawansowanych systemów wspomagania jazdy (ADAS) oraz najnowsze inteligentne rozwiązania.

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.