Otovo ogłasza wyniki finansowe za III kwartał 2023 r.
W trzecim kwartale 2023 roku norweska firma Otovo odnotowała 35% wzrost przychodów oraz wzrost liczby instalacji o 33%. Dla Polski ten okres był bardzo dobry pod względem liczby instalacji, polski oddział Otovo po raz drugi uzyskał także dodatni wskaźnik EBITDA.
Przychody Otovo wzrosły do 20,9 miliona euro, co stanowi wzrost o 35% w porównaniu do trzeciego kwartały poprzedniego roku. Firma zanotowała wzrost liczby instalacji o 33%. W trzecim kwartale 2023 roku zainstalowano 2 629 instalacji w porównaniu do 1 970 instalacji w tym samym kwartale w roku poprzednim.
Warto zaznaczyć, że był to rekordowy kwartał dla Otovo pod względem rentowności. Zgłoszone marże zgodne z MSSF wyniosły 21%, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego. Marża brutto, która uwzględnia również segment leasingu konsumenckiego, osiągnęła solidne 26%, co oznacza wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu do trzeciego kwartału 2022 r.
Firma pozostaje optymistyczna co do perspektyw rynkowych i zauważa pozytywne zmiany na rynku energii słonecznej w Europie – Ceny sprzętu są obecnie na niskim poziomie, a koszty instalacji nadal maleją. Dodatkowo, wiele europejskich rządów wprowadza programy dotacyjne, które zachęcają konsumentów do instalowania fotowoltaiki, co sprawia, że perspektywy na przyszłość są obiecujące – powiedział Andreas Thorsheim, założyciel i CEO Otovo.
Perspektywy na zimę są znacznie lepsze niż przez wiele poprzednich kwartałów.
– Od nowego roku, kiedy kolejne podwyżki cen prądu staną się faktem, wiele osób może być zaskoczonych, ponieważ do tej pory rządowe tarcze ochronne zniwelowały te wzrosty. Jednak w nadchodzącym roku spodziewamy się, że te podwyżki będą rzeczywistością na znacznie większą skalę – powiedziała Paulina Ackermann, szefowa polskiego oddziału Otovo – Obecne okresowe spowolnienie zostanie zastąpione dynamicznym wzrostem cen energii elektrycznej, co z kolei skłoni wielu do zainwestowania w fotowoltaikę. Dla tych, którzy planują odliczyć ten wydatek w swoim zeznaniu podatkowym (PIT) w 2023 roku, teraz jest idealny moment na zakup, ponieważ obniżone ceny komponentów i możliwość odliczenia podatkowego sprawią, że popyt na panele słoneczne znacząco wzrośnie – dodała Ackermann.
Wyniki finansowe Otovo za III kwartał 2023 r. w liczbach poniżej. Prezentacja raportu dostępna po kliknięciu w przycisk WIĘCEJ INFORMACJI, znajdujący się pod tekstem.
- Silny roczny wzrost o 2 629 instalacji w porównaniu do 1 970 w tym samym kwartale w poprzednim roku, wzrost o 33%
- Przychody zgodne z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (IFRS) wyniosły 235 milionów koron norweskich, wzrost o 35% w porównaniu do roku poprzedniego
- 2 073 sprzedane jednostki w porównaniu do 2 740 w tym samym kwartale w poprzednim roku, spadek o 24%
- Osiągnięta marża wg IFRS wynosiła 21%, wzrost o 1,5 punktu procentowego w porównaniu do roku poprzedniego
- Wygenerowana marża brutto wyniosła 26%, wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu do roku poprzedniego
Otovo to najprostszy sposób na zakup fotowoltaiki na dachu lub na gruncie i magazynu energii dla domu. Firma zrzesza sieć setek lokalnych, wysokiej jakości i dokładnie sprawdzonych instalatorów energetycznych. Wykorzystuje autorską technologię do analizy potencjału każdego domu i precyzyjnie doradza w zakresie montażu fotowoltaiki, aby w kilka sekund przedstawić klientom ofertę.
Otovo założone zostało w Oslo w 2016 roku. Jest wiodącą firmą na rynku energii słonecznej w Europie. Sprzedała i zrealizowała tysiące projektów fotowoltaicznych na całym kontynencie. Jej zespół tworzą inżynierowie, programiści i konsultanci techniczni z całej Europy.

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.

Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Farmacja
Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.