5 cech, które musi posiadać inteligentny system dostaw
Zakupy w sieci stają się synonimem dostawy just-in-time. Szybka i niezawodna realizacja zamówień na etapie „ostatniej mili” nie jest już przewagą konkurencyjną, ale koniecznością. Wygodna dostawa, zwłaszcza w przypadku towarów łatwo psujących się, jest niezbędna. Jest to również ogromne wyzwanie logistyczne dla detalicznych sklepów spożywczych typu "brick-and-click", piszą eksperci DataArt, globalnej firmy zajmującej się tworzeniem oprogramowania.
Dostawy te muszą dotrzeć do klienta tego samego dnia lub w ciągu kilku godzin od złożenia zamówienia. Nawet w godzinach szczytu, sprzedawcy starają się zmieścić w 30-minutowym oknie dostawy, które klient wybiera na stronie internetowej. To okno również się zawęża, ponieważ konsumenci coraz częściej oczekują 15-minutowych przedziałów czasowych dostawy. Byłoby to niemożliwe bez nowoczesnego oprogramowania do zarządzania transportem (TMS).
Przewiduje się, że rynek dostaw na „ostatniej mili” w branży spożywczej osiągnie wartość 72 miliardów dolarów w 2025 roku, co jest związane z gwałtownym wzrostem rynku w czasie pandemii COVID-19. Coraz więcej sprzedawców inwestuje w niestandardowe systemy TMS zamiast rozwiązań pudełkowych.
Oto pięć najlepszych cech oprogramowania do zarządzania transportem, które mogą pomóc firmom poprawić dokładność dostaw na ostatniej mili i zwiększyć lojalność klientów.
1. Zautomatyzowana ciągła optymalizacja tras
Nowoczesne rozwiązania TMS rozwiązują tzw. problem komiwojażera za pomocą opatentowanych algorytmów, które obliczają optymalne trasy dostaw dla każdego pojazdu. W miarę napływu nowego zamówienia, początkowa trasa jest dynamicznie korygowana i obliczana na nowo, co pozwala na szybkie, dokładne i efektywne zarządzanie potokiem dostaw przy minimalnym zaangażowaniu kierownika logistyki.
System uwzględnia następujące parametry:
- Weryfikacja dostaw.
- Kalkulacja kosztów sprzedaży dla wybranego okna dostawy na wyznaczonej trasie
- Dynamiczne ustalanie cen w celu dostosowania popytu do dostępnych okien dostawy
- Optymalizacja zużycia paliwa, a tym samym zmniejszenie emisji CO2
Wytyczanie trasy w czasie rzeczywistym oznacza, że system zamyka określone okna dostaw dopiero po osiągnięciu maksymalnej pojemności floty. Algorytm optymalizacji pozwala jednak na przyjmowanie dodatkowych zamówień w pobliżu już wytyczonych tras.
2. Optymalizacja na bazie rzeczywistych warunków drogowych
W przypadku dostaw do domu, które muszą dotrzeć w ciągu 30 minut, system TMS musi uwzględniać zatory drogowe (zwłaszcza w godzinach szczytu), zamknięcia dróg i naprawy, a także warunki pogodowe. Dostawcy zewnętrzni nie zawsze oferują szczegółowe i aktualne informacje o ruchu drogowym, ale własny system monitorowania ruchu może zaoferować taką opcję.
Optymalizacja trasy dostawy odbywa się na podstawie rzeczywistych warunków ruchu drogowego. Łącząc te dane z historycznymi wzorcami ruchu, system może dokładnie obliczyć czasy przejazdu dla poszczególnych ulic w określonych godzinach dnia lub dniach tygodnia. Na potrzeby planowania awaryjnego na stronie internetowej klienta mogą być wyświetlane 15-minutowe "przerwy" między dostępnymi okienkami dostaw.
Podejście do obliczania trasy oparte na danych zapewnia również dodatkową wartość dla wirtualnych symulacji dostaw, które mogą być przydatne w zapobieganiu oszustwom lub dochodzeniu w sprawie wypadków samochodowych. Więcej na ten temat można przeczytać poniżej.
3. Finalizacja trasy
Automatyczna optymalizacja tras pozwala uniknąć ręcznej, powtarzalnej i nieefektywnej pracy operatorów logistycznych. Jednak w niektórych przypadkach system wymaga ręcznego dostosowania i finalizacji trasy, jako kopii zapasowej na wypadek ewentualnych przestojów lub w innych nagłych przypadkach, gdy wymagane są zmiany w ostatniej chwili. Operatorzy powinni mieć przyjazny interfejs użytkownika, aby dostosować trasy dostaw, śledzić wpływ tych zmian i eksportować sfinalizowane zatwierdzone trasy do systemu ERP.
4. Monitorowanie floty w czasie rzeczywistym
Wykorzystując Internet rzeczy (IoT), można stworzyć cyfrowego bliźniaka floty i śledzić lokalizację każdego pojazdu w czasie rzeczywistym. Cyfrowy bliźniak to wirtualna replika fizycznego obiektu (takiego jak samochód dostawczy), która cyfrowo reprezentuje dane o obiekcie i procesach, w których bierze udział.
Operatorzy mogą zobaczyć lokalizację każdego pojazdu na mapie, śledzić ich przyjazdy i odjazdy oraz powiadamiać klientów o wszelkich opóźnieniach w harmonogramie dostaw. Pełna widoczność floty i przejrzystość działań logistycznych pozwala operatorom zarządzać wieloma pojazdami jak jednym organizmem, kierując je zamiennie w pełne obszary dostaw, a nie tylko wyizolowane strefy. Dzięki temu dostawy realizowane są szybciej i zgodnie z przepisami ochrony środowiska.
5. Symulacja i optymalizacja oparta o uczenie maszynowe
Wraz z cyfrowym bliźniakiem floty, można zbudować bliźniaka predykcyjnego, czyli analityczny lub statystyczny model do prognozowania przy użyciu technik opartych na uczeniu maszynowym (ML). Bliźniak predykcyjny umożliwia symulacje unikalnych warunków jazdy. Dane te mogą być wykorzystane w algorytmach optymalizacji trasy opartych na ML.
Dzięki danym historycznym o lokalizacji każdego pojazdu z dokładnością do minuty oraz wzorcom jazdy personelu dostawczego, operatorzy mogą symulować wypadki drogowe i inne sytuacje wymagające uwagi. Może to być przydatne do przeglądu zdarzeń samochodowych po fakcie lub zapobiegania oszustwom.
Ponieważ wymagania klientów wciąż się zaostrzają, rośnie znaczenie szybkiej i dokładnej dostawy na ostatniej mili. Kolejny argument przemawiający za optymalizacją tras dostaw jest związany z redukcją śladu węglowego. Ze względu na troskę o środowisko, coraz więcej sprzedawców inwestuje w zieloną logistykę i niestandardowe rozwiązania TMS, które pomagają zmniejszyć emisję CO2.
Przyjmując strategiczne podejście do realizacji zamówień, detaliści typu "brick-and-click" przechodzą teraz na kolejny poziom dostaw żywności i wykorzystują nowe możliwości biznesowe, zapewniając większą elastyczność i wyższe marże zysku, przy jednoczesnym zmniejszeniu ryzyka.

Cyberbezpieczeństwo dzięki MiR Fleet Enterprise

AI Accelerator od UR dla rozwoju cobotów

Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.