Komunikaty PR

O błędach systemu edukacji i o tym, jak polską szkołę uczynić lepszą? |Edukontra

2021-02-18  |  09:00
Biuro prasowe

O tym, że polski system edukacji potrzebuje zmian, mówi się o tym coraz częściej i odważniej. Polska szkoła wciąż, w dużej mierze, oparta jest na archaicznym modelu z XIX wieku – tzw. „modelu pruskim”. To system zupełnie nieadekwatny do współczesnych potrzeb zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Funkcjonowanie w nim przysparza trudności jednej, jak i drugiej stronie.

Z badań wynika, że aż 65 proc. uczniów nie lubi chodzić do szkoły (dane PIRLS). Pod tym względem, wśród 50 krajów świata, zajmujemy miejsce 45. Bardziej nie lubią szkoły dzieci z Hongkongu, Makau i Tajwanu.

Już co czwarty uczeń przyznaje, że wagaruje. Z kolei co piąty nauczyciel (raczej lub zdecydowanie) ponownie nie wybrałby tego zawodu (dane TALIS). Dlaczego tak jest?

Wiedza podana w gotowej formie, uczenie pamięciowe, niewiele zadań, w których uczeń ma szansę samodzielnie znaleźć rozwiązanie problemu, brak miejsca na kreatywne i nieszablonowe myślenie, przepełnione programy nauczania – to podstawowe zarzuty specjalistów.

W dodatku wśród materiałów do opanowania sporo jest wiedzy nieprzydatnej, a wciąż za mało tej naprawdę potrzebnej. Dominuje podejście „Ucz się tego, bo to przyda ci się w przyszłości”. Lecz tego rodzaju wiedza jest dla dziecka bardzo odległa – nie budzi w nim ciekawości. Dlaczego tak rzadko naucza się tego, co można wykorzystać od razu – tu i teraz?

Do tego dochodzi permanentne ocenianie i związany z tym stres.

I choć zmiany w systemie nauczania, są nieustannie wdrażane (wprowadzenie gimnazjów, podniesienie wieku szkolnego do sześciu lat, obowiązkowa matematyka na maturze itp.), potrzeba nam dużo większej reformy.

Potrzeba nam szkoły, która odkrywa oraz rozwija pasje i talenty uczniów. Szkoły, w której każde dziecko ma prawo do popełniania błędów i szanse na rozwój. Miejsca, które uczy lepszego rozumienia samego siebie i lepszego rozumienia świata. Nauczycieli, którzy pokażą, co młody człowiek może zrobić, by świat uczynić lepszym. I wreszcie: szkoły, w której dzieci są szanowane i wspierane.

O tym, jak mogłaby wyglądać nowa polska szkoła, rozmawiają w ramach projektu Edukontra:

  • Dominika Hofman-Kozłowska – wykładowca na Uniwersytecie Otwartym w Uniwersytecie Śląskim, założycielka Uniwersytetu Śląskiego Maturzystów, trener w Collegium Wratislaviense, inicjatorka Otwartych Spotkań Dydaktycznych dla kadry UŚ,
  • dr Tomasz Tokarz – trener kompetencji społecznych i cyfrowych, nauczyciel, mediator, coach, wykładowca akademicki, współtwórca Fundacji EDUTANK, kierownik Centrum Innowacyjnej Edukacji „Wspieram ucznia”, autor książki „Szkoła ma być dla ucznia”,
  • dr Mikołaj Marcela – nauczyciel akademicki UŚ, wicedyrektor kierunków sztuka pisania, filologia klasyczna i mediteranistyka na Uniwersytecie Śląskim, pisarz, autor poradnika dla rodziców „Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku. Wszystko, co możesz zrobić, żeby edukacja miała sens”.

 

Nim dojdzie do zmian, konieczne jest szerokie uświadamianie społeczne wśród samorządowców, nauczycieli i rodziców.

Posłuchaj debaty na Spotify:
https://open.spotify.com/episode/35k7pRP1v7hjIQxTR434Gd

lub obejrzyj wideo z dyskusją ekspertów:
https://www.youtube.com/watch?v=QJhY5-gNOiQ

Projekt Edukontra został sfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Dialog”.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nauka Pre-NeurIPS 2024: jak młodzi Polacy prowadzą badania nad AI Biuro prasowe
2024-12-30 | 12:00

Pre-NeurIPS 2024: jak młodzi Polacy prowadzą badania nad AI

Rozgrzewka przed gigantyczną konferencją naukową, szansa, by zaprezentować wyniki szerszej publiczności, pierwsze kroki w międzynarodowym środowisku naukowym. Na początku grudnia na
Nauka BRAK ZDJĘCIA
2024-12-19 | 16:10

Test Myers-Briggs a nauka języków obcych! Rób to, do czego jesteś stworzony!

Logicy, dyskutanci, protagoniści, wirtuozi – to tylko niektóre z 16 typów osobowości wyróżnianych w teście Myers-Briggs. Zrozumienie tych typów może mieć kluczowe znaczenie w procesie rozwoju
Nauka Tofi MET – innowacyjne wsparcie dla hodowców krów
2024-09-30 | 01:00

Tofi MET – innowacyjne wsparcie dla hodowców krów

Pfeifer & Langen Polska wprowadza Tofi MET – nowy, wyjątkowy produkt stworzony z myślą o hodowcach bydła mlecznego. To jedyne na rynku, połączenie metabolizowanej metioniny oraz

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

IT i technologie

UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa

Unia Europejska w alarmującym stopniu jest uzależniona od dostawców technologii z USA i Chin. W ponad 80 proc. polega na państwach trzecich w zakresie produktów cyfrowych, usług, infrastruktury oraz własności intelektualnej. – To sytuacja, która w kontekście bezpieczeństwa danych i stabilności gospodarczej jest po prostu nie do zaakceptowania – ocenia Michał Kobosko, europoseł z Polski 2050. Ogranicza to zdolność Europy do innowacji, konkurowania oraz utrzymania kontroli nad jej gospodarką cyfrową.

Prawo

Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy

Trwają prace nad zmianą ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jej projekt jest na etapie konsultacji i przewiduje wiele modyfikacji w obszarze kompetencji organu, który do tej pory obejmuje ochroną jedynie mikro-, małe i średnie firmy. Wraz z wejściem w życie nowej ustawy będzie mógł podejmować działania na rzecz ogółu przedsiębiorców, w tym m.in. rolników, adwokatów czy wspólników spółek. Kompetencje Rzecznika Praw Przedsiębiorców zostaną rozszerzone także m.in. w zakresie opiniowania i inicjowania przyjęcia aktów prawnych.

Konsument

GUS chce walczyć z fake newsami. Współpraca z sektorem prywatnym ma pomóc ograniczyć chaos informacyjny

Tradycyjna statystyka, oparta wyłącznie na cyklicznych badaniach i danych administracyjnych, przestaje wystarczać, by analizować dynamiczne zmiany w czasie rzeczywistym. Z tego powodu Główny Urząd Statystyczny stawia na nowoczesne podejście oparte na integracji danych, budowie spójnej struktury informacyjnej państwa oraz współpracy z sektorem prywatnym. – Jesteśmy na dobrej drodze do budowy infrastruktury informacyjnej państwa po to, żeby uniknąć halucynacji sztucznej inteligencji, chaosu czy dezinformacji – podkreśla Marek Cierpiał-Wolan, prezes Głównego Urzędu Statystycznego.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.