Test Myers-Briggs a nauka języków obcych! Rób to, do czego jesteś stworzony!
Logicy, dyskutanci, protagoniści, wirtuozi – to tylko niektóre z 16 typów osobowości wyróżnianych w teście Myers-Briggs. Zrozumienie tych typów może mieć kluczowe znaczenie w procesie rozwoju osobistego oraz w nauce nowych umiejętności, takich jak opanowanie języków obcych. Dzięki wskaźnikowi MBTI zyskujemy cenne informacje o naszych mocnych stronach, preferencjach oraz naturalnych predyspozycjach. Jak więc osoba ekstrawertyczna różni się od introwertycznej w trakcie nauki nowego języka? Sprawdź to!
Twoja osobowość może wpływać na sposób, w jaki uczysz się nowego języka. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz naukę, czy już ją kontynuujesz, warto uwzględnić swój typ osobowości, aby lepiej sobie radzić w przyswajaniu nowej wiedzy. Jeśli nie znasz swojego typu osobowości, zanim zagłębisz się we wnioski, rozwiąż test osobowości MBTI, aby lepiej zrozumieć, jak mogą Ci one pomóc.
Wskaźnik typów osobowości Myers-Briggs klasyfikuje ludzi na różne typy, z których każdy ma swoje mocne i słabe strony oraz preferowane style nauki. Niektóre z unikalnych cech charakterystycznych dla każdego typu osobowości mogą wpływać na sposób, w jaki ludzie uczą się języków. Okazuje się, że osoby o typach osobowości Protagonista, Dowódca i Dyskutant osiągają największe sukcesy w nauce nowego języka, podczas gdy osoby o typach osobowości Wirtuoz, Poszukiwacz Przygód i Przedsiębiorca napotykają największe trudności w tym procesie.
Koncepcja MBTI dzieli 16 osobowości na 4 podtypy, które opisano za pomocą przeciwstawnych cech.
-
Ekstrawertycy vs. introwertycy
Ekstrawertycy zyskują energię poprzez interakcję z innymi ludźmi, podczas gdy introwertycy czerpią energię ze spędzania czasu w samotności i cenią sobie prywatność. Ekstrawertycy, którzy czerpią energię z interakcji z innymi, mogą wykazywać większą chęć i zdolność angażowania się w rozmowy, dlatego idealnym rozwiązaniem dla nich będą ćwiczenia konwersacyjne oraz zajęcia interaktywne. Z kolei introwertycy, którzy preferują bardziej refleksyjne formy nauki, takie jak czytanie czy pisanie, skuteczniej przyswajają wiedzę dzięki indywidualnym ćwiczeniom w pisaniu czy samodzielnemu czytaniu.
-
Zmysł (S) vs. intuicja (N)
Zmysłowcy preferują konkretne i oparte na faktach informacje, podczas gdy osoby intuicyjne wykorzystują swoją wyobraźnię lub szersze wzorce do interpretacji danych. Litera (S) lub (N) wskazuje, w jaki sposób Twój typ osobowości przetwarza informacje – czy preferujesz konkretne, zmysłowe doświadczenia (S), czy może bardziej skłaniasz się ku intuicyjnemu rozumieniu (N). Osoby o typie sensorycznym mogą potrzebować bardziej praktycznych doświadczeń, natomiast osoby intuicyjne często preferują podejście oparte na analizie, odkrywaniu wzorców czy nauce reguł gramatycznych.
-
Myśliciele (T) vs. Uczuciowcy (F)
Myśliciele podejmują racjonalne decyzje w oparciu o logikę, podczas gdy uczuciowcy podejmują empatyczne decyzje, biorąc pod uwagę potrzeby innych. Idąc tym tropem Myśliciele zwykle cenią logikę i analizę, zwracając uwagę na elementy języka, takie jak struktura zdania czy koniugacja czasownika. Z kolei Uczuciowcy mogą czerpać większe korzyści z nauki, która kładzie nacisk na ekspresję emocjonalną i kulturę towarzyszącą językowi, którego się uczą.
-
Sędziowie (J) vs. Obserwatorzy (P)
Osoby osądzające organizują swoje życie w uporządkowany sposób, podczas gdy Obserwatorzy są bardziej elastyczni, spontaniczni oraz otwarci na nowe doświadczenia. Zatem Sędziowie zyskają na jasnym planie lekcji, który zawiera terminy i cele umożliwiające im skuteczne podążanie wyznaczoną ścieżką. Natomiast osoby o bardziej percepcyjnym podejściu będą w stanie lepiej się rozwijać, gdy będą miały większą swobodę, mniejszą sztywność struktury oraz większy nacisk na kreatywność.
Podtypy osobowości możemy sklasyfikować w grupy, z których każda obejmuje cztery typy osobowości, uporządkowane według ich wzajemnych podobieństw. Należą do nich Analitycy, Dyplomaci, Strażnicy i Artyści. Każdy z czterech typów osobowości posiada swoje unikalne mocne i słabe strony w kontekście nauki języków. Jeśli więc szukasz skutecznych sposobów na naukę francuskiego online lub chcesz stworzyć odpowiednie warunki do przyswajania języków obcych, warto poznać swój typ osobowości. Dzięki temu dowiesz się, jak najlepiej dopasować metody nauki, by osiągnąć biegłość językową w sposób naturalny i efektywny.
ANALITYCY VS. NAUKA JĘZYKA OBCEGO
Do grupy Analityków należą osoby, które wykazują preferencje w zakresie myślenia (T) oraz intuicji (N). Są to jednostki o wybitnych zdolnościach analitycznych, myślące w sposób logiczny, a także preferujące intelektualne wyzwania i debatowanie. Analitycy to błyskotliwi, kreatywni indywidualiści, którzy w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań wykorzystują swoją zdolność do twórczego myślenia. Doskonale odnajdują się w roli strategów, są otwarci na nowe idee i gotowi do podejmowania odważnych decyzji. Choć ich cechy są często cenione, mogą również stwarzać trudności w życiu osobistym. Uszczegóławiając, do grupy Analityków zaliczamy następujące typy osobowości:
-
Architekt (INTJ)
Architekci łączą w sobie kreatywność i strategiczne myślenie. Pasjonują się nauką i wyróżniają się wyjątkową etyką pracy, która łączy cechy intuicji oraz myślenia. Ich nieustanna chęć zgłębiania wiedzy stanowi ich istotną cechę. W zakresie osiągnięć w nauce języków zajmują zaszczytne 6. miejsce.
Architekci to osoby, które zazwyczaj preferują niezależne podejście do nauki – wolą samodzielnie opracować plan i konsekwentnie go realizować. Ta cecha może tłumaczyć ich wysoką pozycję w kategorii czytania, gdzie zajmują 3. miejsce. Znani są z tego, że dokładnie przemyślą swoje słowa, zanim je wypowiedzą, a także szczególną wagę przykładają do zasad rządzących językiem. Dlatego naturalnie plasują się na 7. miejscu zarówno w zakresie mówienia, jak i gramatyki. Skupiając się na precyzyjnej gramatyce i efektywnym sposobie komunikacji, osiągają 6. miejsce w kategorii słuchania, starając się zawsze znaleźć najbardziej logiczną drogę do porozumienia.
Architekci słyną z doskonałego opanowania różnych dziedzin, w tym języków, które ich fascynują. Jeśli zaliczasz się do tej grupy, zapewne odczuwasz silną potrzebę ciągłego rozwoju oraz posiadasz wyjątkową etykę pracy. Choć możesz być osobą bardziej introwertyczną, nie bój się wyjść poza swoją strefę komfortu i podjąć wyzwanie nauki nowego języka!
-
Logik (INTP)
Logicy wyróżniają się swoją niezależnością oraz umysłem pełnym przenikliwych myśli. Jako osoby o wysoce rozwiniętych zdolnościach analitycznych, zajmują 4. miejsce w ogólnym rankingu pod względem sukcesów w nauce nowych języków. Choć są introwertyczni i powściągliwi, nie mają sobie równych, jeśli chodzi o intensywność i siłę mentalnej energii.
Podobnie jak Architekci, Logicy koncentrują się na zasadach języka, ucząc się go od podstaw. Dzięki swojemu analitycznemu podejściu zajmują czwarte miejsce pod względem umiejętności pisania i rozumienia gramatyki. Profesor Mackey zauważa, że „studiowanie gramatyki oraz zasad pisania poprzez książki, aplikacje czy rozmowy z nauczycielami, którzy umożliwiają uczniowi kontrolowanie tempa nauki gramatyki i skupiają się na drobnych szczegółach języka, zdecydowanie wspomaga Logików w nauce nowego języka”.
Jako osoby introwertyczne i skłonne do głębokich przemyśleń Logicy zajmują czołowe miejsce w kategorii czytania. Podobnie jak Architekci, wyróżniają się dużą kreatywnością i zdolnością do analizowania, co sprawia, że zajmują odpowiednio 5. i 6. miejsce w zakresie umiejętności słuchania i mówienia.
-
Dowódca (ENTJ)
Dowódcy wyróżniają się nie tylko wyjątkowym przywództwem i odwagą, ale także niezłomną etyką pracy, która kształtuje ich niezależnego ducha. To właśnie nieustanne dążenie do doskonałości sprawia, że zajmują oni drugie miejsce pod względem sukcesów w nauce języków obcych. Są to osoby o racjonalnym umyśle i niezrównanej inteligencji, co sprawia, że nie dziwi fakt, iż zajmują pierwsze miejsce w kategorii czytania oraz czwarte w kategorii pisania i rozumienia gramatyki.
Urodzeni z naturalną pewnością siebie Dowódcy to osoby ekstrawertyczne, które chętnie angażują się w rozmowy. To właśnie dzięki tej otwartości i umiejętności prowadzenia dyskusji zajmują drugie miejsce w kategorii mówienia. Ich preferencje w nauce składają się na interaktywny i społeczny styl, który najlepiej odpowiada ich usposobieniu.
Zgodnie z opinią profesora Mackeya w przypadku tych typów osobowości szczególnie pomocne jest dołączanie do klubów konwersacyjnych, wymian językowych oraz ćwiczenie umiejętności mówienia pod okiem nauczyciela, który skupia się na rozwijaniu tej właśnie kompetencji. Mówienie stanowi silną stronę Dowódców, jednak potrafią oni również skutecznie słuchać – zajmując 5. miejsce w tej kategorii!
-
Dyskutant (ENTP)
Dyskutanci to osoby o wysoce rozwiniętej zdolności analitycznego myślenia, dla których nieustanne zgłębianie wiedzy i odkrywanie nowych tajemnic stanowi prawdziwą pasję. Dzięki swojej chęci stawiania czoła intelektualnym wyzwaniom zajmują zaszczytne 3. miejsce w ogólnej klasyfikacji pod względem sukcesów w nauce języków. Jak sugeruje sama nazwa, Dyskutanci uwielbiają angażować się w rozmowy i błyskotliwe debaty, co sprawia, że również w kategorii wystąpień zajmują 3. miejsce.
Integralną częścią debaty jest umiejętność słuchania, którą Dyskutanci opanowali do perfekcji. W tej kategorii osiągnęli równy wynik z Protagonistami, zajmując pierwsze miejsce. Choć cenią sobie rozmowy i dyskusje, doskonale rozumieją, jak ważne jest wysłuchanie drugiej strony.
Dyskutanci zajęli trzecie miejsce pod względem umiejętności pisania i rozumienia gramatyki. Należą do grupy osobowości Analityków, którzy cenią logikę zawartą w strukturze gramatycznej i zasadach tworzenia nowego języka. Najsłabiej wypadają w kategorii czytania, gdzie plasują się dopiero na 7. miejscu. Ich towarzyska natura może sprawiać, że trudniej jest im skupić się na czytaniu, szczególnie gdy ich talenty skupiają się na bardziej ekstrawertycznych aktywnościach, takich jak mówienie.
DYPLOMACI VS. NAUKA JĘZYKA OBCEGO
Kolejną grupą są Dyplomaci, czyli osoby, które skupiają się na odczuwaniu (F) oraz intuicji (N). To idealiści o silnym kręgosłupie moralnym, którzy kierują się w życiu określonymi zasadami, cechując się wrażliwością i empatią. Dyplomaci słyną z doskonałych umiejętności dyplomatycznych oraz gorącego idealizmu.
Wśród typów tej kategorii znajduje się Protagonista, który zajął pierwsze miejsce w ogólnym rankingu nauki języków. Niemniej jednak każdy przedstawiciel Dyplomatów posiada zdolności, które wspierają skuteczną naukę języka. Jeśli więc należysz do tej grupy i rozwijasz właśnie swoje dotychczasowe umiejętności językowe lub zaczynasz swoją przygodę z kursem niemieckiego online, wiedz, że posiadasz już pewne predyspozycje, które pomogą Ci odnieść sukces.
-
Adwokat (INFJ)
Adwokaci, choć spokojni i tajemniczy, pragną wprowadzać zmiany w życiu innych. Fascynuje ich emocjonalna strona języka, a także uwielbiają możliwość wyrażania siebie na różnorodne sposoby. Zajmują 5. miejsce pod względem sukcesów w nauce języków, a w kategoriach słuchania i czytania plasują się odpowiednio na 4. i 5. pozycji. Powód jest prosty – Adwokaci preferują bardziej introwertyczne aktywności, takie jak czytanie i słuchanie.
Adwokaci zajmują również 5. miejsce w kategorii pisania i gramatyki, ponieważ z pasją zgłębiają strukturę języka. Jak zauważa profesor Mackey: „Uczniowie, którzy doceniają ekspresyjną i emocjonalną stronę języka, często wykazują zainteresowanie zrozumieniem sposobu, w jaki łączą się w nim poszczególne elementy, takie jak idiomy, synonimy czy wyrażenia, które umożliwiają ludziom twórcze wyrażanie siebie”. Dla Adwokatów nauka nowego języka stanowi kreatywny sposób na odkrywanie nowych ścieżek w wyrażaniu własnych myśli i emocji.
Choć Adwokatom jako introwertykom swobodne prowadzenie rozmów może stanowić wyzwanie, to w kategorii rozmowy zajmują oni jednak 5. miejsce. Ich pasja do nauki nowych języków oraz spokojna etyka pracy sprawiają, że z łatwością przyswajają nowe umiejętności językowe.
-
Mediator (INFP)
Mediatorzy to osoby pełne pasji, których życie przepełniają emocje i sentymenty. Zawsze gotowi, by nieść pomoc w szczytnych celach, wykazują wyjątkową gotowość do działania na rzecz innych. Zajmują ósme miejsce pod względem osiągnięć w nauce języków obcych. Podobnie jak Dyskutanci, Mediatorzy z przyjemnością odkrywają nowe koncepcje i nieustannie poszerzają swoje słownictwo.
Zajmują 8. miejsce w kategorii mówienia, częściowo z powodu swojej wrodzonej nieśmiałości. Jednakże, Mediatorzy wyróżniają się w kategoriach czytania i pisania, zdobywając odpowiednio 4. i 6. miejsce. Ich ciekawość świata, która napędza ich do nieustannego odkrywania nowych rzeczy, stanowi kluczowy element sukcesów w tych dziedzinach.
-
Protagonista (ENFJ)
Otwarci i charyzmatyczni Protagoniści zajmują pierwsze miejsce pod względem umiejętności opanowania nowego języka. Dzięki swojej ekstrawertycznej osobowości plasują się w czołówce zarówno w kategorii mówienia, jak i słuchania, dorównując Dyskutantom pod względem percepcji słuchowej. Dodatkowo zajmują drugie miejsce w kategorii czytania, co czyni ich osobowościami wyjątkowo wszechstronnymi w nauce nowego języka.
Co ciekawe, Protagoniści zajmują również pierwsze miejsce w kategorii pisania i gramatyki. Osoby o tym typie osobowości uwielbiają komunikować się i wyrażać siebie, co budzi w nich pasję do zgłębiania struktury języka. Część ich zainteresowań koncentruje się na posługiwaniu się synonimami i idiomami.
-
Działacz (ENFP)
Działacze to osoby pełne entuzjazmu i otwarte na nowe relacje, które czerpią przyjemność z utrzymywania kontaktów towarzyskich. Zajmują 7. miejsce pod względem sukcesów w nauce nowego języka oraz 4. miejsce w kategorii mówienia. Wyróżniają się również 7. miejscem w kategorii słuchania, co jest wynikiem ich umiejętności w nawiązywaniu głębokich i owocnych kontaktów z innymi.
Pod względem pisania i gramatyki Działacze zajmują 8. miejsce. Osoby o tym typie osobowości mogą napotykać trudności w utrzymaniu konsekwencji w nauce nowego języka, szczególnie w zakresie żmudnych umiejętności, takich jak pisanie czy gramatyka. Działacze najlepiej rozwijają swoje kompetencje poprzez interaktywną naukę oraz doświadczenia w świecie rzeczywistym, które pomagają im przełamać monotonię tych wymagających umiejętności.
STRAŻNICY VS. NAUKA JĘZYKA OBCEGO
Osoby należące do grupy Strażników, których osobowości opierają się na preferencjach percepcji (S) i oceniania (J), wyróżniają się swoją praktycznością oraz dążeniem do porządku, bezpieczeństwa i stabilności. Choć nauka języków obcych może nie być ich najmocniejszą stroną, każda z tych osób posiada unikalne talenty, które wspierają ich rozwój edukacyjny.
-
Logistyk (ISTJ)
Logistycy charakteryzują się niezawodnością, odpowiedzialnością oraz zamiłowaniem do porządku i praktyczności. Cechuje ich stałość w działaniu oraz silna etyka pracy, co sprawia, że zajmują 12. miejsce w rankingu efektywności w nauce nowych języków. W obszarze pisania plasują się na 10. pozycji, natomiast w kategorii czytania zajmują 11. miejsce.
Okazuje się, że osoby o tym typie osobowości mogą napotykać trudności w pracy z elastycznymi lub nieustrukturyzowanymi metodami nauki języka, gdyż preferują one stałe, uporządkowane środowisko edukacyjne. Jest to widoczne w ich wynikach, zajmujących 12. miejsce zarówno w kategorii słuchania, jak i mówienia. Te dwie umiejętności wymagają pewnej dozy spontaniczności, co sprawia, że Logistycy mogą mieć w nich trudności. Niemniej jednak mogą one przezwyciężyć tę przeszkodę, wprowadzając do swojej nauki interaktywne metody, które lepiej odpowiadają ich stylowi uczenia się.
-
Obrońca (ISFJ)
Obrońcy niezmiennie pozostają wierni swojej roli: zawsze gotowi chronić i bronić swoich bliskich. Ich osobowość wyróżnia się skrupulatnością oraz dbałością o szczegóły, co w połączeniu z wytrwałością i pracowitością przyczynia się do sukcesów w nauce. Te cechy pomagają im osiągać wysokie wyniki w takich dziedzinach, jak pisanie, gramatyka, słuchanie czy mówienie, w których zdobyli 11. miejsce.
Chociaż Obrońcy wykazują dużą dbałość o szczegóły, zajmują 12. miejsce, czyli najniższą pozycję w kategorii czytania. Jest to zatem obszar, w którym wsparcie lektora będzie niezbędne. Jak zauważa profesor Mackey: „Nauczyciele, którzy koncentrują się na szczegółach, wyraźnie skupiają się na ćwiczeniach gramatycznych, praktyce pisania, strukturze kursów oraz udzielaniu starannych informacji zwrotnych, zyskają uznanie obrońców pragnących doskonalić swoje umiejętności językowe”.
-
Wykonawca (ESTJ)
Wykonawcy wyróżniają się doskonałymi umiejętnościami zarządzania i skutecznie przewodzą innymi. Kolejną ważną cechą, która ma wpływ na ich zdolność uczenia się, jest ich oddanie i zaangażowanie. Dzięki temu zajmują 9. miejsce pod względem sukcesów w nauce języków obcych. Co ciekawe, Wykonawcy osiągają 9. miejsce we wszystkich czterech obszarach: czytaniu, mówieniu, słuchaniu, pisaniu oraz gramatyce. Ich motywacja do równoczesnego rozwijania tych umiejętności sprawia, że są gotowi do podjęcia nauki każdego wybranego języka.
-
Doradca (ESFJ)
Doradcy to osoby pełne troski i otwartości, zawsze gotowe udzielić wsparcia swoim przyjaciołom w trudnych chwilach. Ich zdolność do nawiązywania relacji sprawia, że doskonale radzą sobie zarówno w mówieniu, jak i słuchaniu, w obu tych obszarach zajmując 10. miejsce. Również w kategorii czytania osiągają 10. miejsce, co daje im wszechstronny zestaw umiejętności, które doskonale sprawdzają się podczas nauki nowego języka.
Doradcy zajmują 12. miejsce w kategorii pisania i gramatyki. Chętnie nawiązują nowe kontakty w języku, którego się uczą, a proces budowania relacji staje się dla nich kluczowym elementem w opanowywaniu tego języka. Kiedy poczują się swobodnie w rozmowie, nic nie jest w stanie ich powstrzymać!
ARTYŚCI VS. NAUKA JĘZYKA OBCEGO
Osoby należące do tej grupy preferują percepcję (S) i obserwację (P). Artyści, spośród wszystkich wymienionych podtypów, wyróżniają się największą spontanicznością, radością życia oraz umiejętnością pełnego angażowania się w chwilę obecną. Charakteryzują się ogromnym, nieposkromionym apetytem na życie, otwartością na zmiany i doświadczenia. Choć żyją „tu i teraz”, nie są jednak typowymi lekkoduchami. Potrafią twardo stąpać po ziemi, kiedy sytuacja tego wymaga, a ich zdolność do szybkiego rozwiązywania problemów i wdrażania rozwiązań stanowi ich nieocenioną siłę. Choć każdy z omawianych typów osobowości plasuje się na dalszych miejscach w analizowanych kategoriach, posiadają one wciąż silne atuty, które mogą skutecznie wykorzystać w nauce języków.
-
Wirtuoz (ISTP)
Wirtuozi nieustannie poszukują nowych ścieżek, wciąż tworząc i realizując innowacyjne projekty. Jako praktyczni uczniowie, szczególnie wyróżniają się w kategorii czytania, która jest ich najsilniejszą stroną. Niemniej jednak, w pozostałych kategoriach, w tym m.in. ogólnym wskaźniku sukcesu, zajmują miejsca na dole rankingu.
Jedną z najcenniejszych cech Wirtuozów jest ich zdolność do samodzielnego angażowania się w projekt. Choć dla niektórych może to wydawać się wyzwaniem, nie boją się oni podjąć działania od razu! Dzięki temu entuzjazmowi potrafią opanować każdy język.
-
Poszukiwacz przygód (ISFP)
Poszukiwacze przygód słyną ze swojej pasji do odkrywania nowych miejsc i gotowości do podejmowania wyzwań. W zakresie nauki języków zajmują 15. miejsce, zarówno ogólnie, jak i w czterech kategoriach: czytaniu, mówieniu, słuchaniu oraz pisaniu i gramatyce. Choć plasują się na dalszych pozycjach w rankingu, wyróżniają się niezwykle pozytywnym nastawieniem, które pozwala im dążyć do celu, jakim jest opanowanie nowego języka. Utrzymanie takiego entuzjazmu przez cały proces nauki może być jednak wyzwaniem. Dlatego inwestycja w lektora Preply stanowi doskonałe wsparcie, które pomoże im utrzymać motywację i zaraźliwą energię na każdym etapie nauki.
-
Przedsiębiorca (ESTP)
Przedsiębiorcy wyróżniają się inteligencją, spostrzegawczością oraz zdolnością do rywalizacji. Zajmują 14. miejsce pod względem sukcesów w nauce języków obcych. Ich motywacja do nauki nowych języków w dużej mierze wynika z pasji do konkurencji, która skłania ich do wytrwałości i kontynuowania procesu kształcenia.
Ich najsilniejszą stroną są umiejętności pisania, gramatyki oraz mówienia. To właśnie te aspekty stanowią fundament działalności Przedsiębiorców, którzy rozwijają się dzięki efektywnej komunikacji i dzieleniu się swoimi pomysłami. Opanowanie tych kompetencji językowych pozwala na skuteczne wyrażanie myśli i budowanie relacji w biznesie.
-
Animator (ESFP)
Animatorzy to osoby pełne spontaniczności i energii, które zarażają radością wszystkich wokół siebie. Jeśli chodzi o osiągnięcia w nauce języków, zajmują 13. miejsce. Ta stosunkowo niska pozycja może wynikać z ich skłonności do rozpraszania uwagi i jednoczesnego zajmowania się wieloma rzeczami. Niemniej jednak Animatorzy posiadają wyjątkową cechę – takt, który pozwala im wiedzieć, co powiedzieć lub zrobić w odpowiednich momentach. Choć uwielbiają zabawiać przyjaciół, doskonale potrafią też wyczuć granice. Dodatkowo mają zdolność łatwego adaptowania się do nowych sytuacji kulturowych, jakie mogą wiązać się z nauką obcego języka. Nie tylko przyswajają nowe słowa, ale również swobodnie poruszają się w odmiennych kontekstach kulturowych.
Bez względu na to, jakim typem osobowości jesteś i w jakich aspektach nauki języków czujesz się najpewniej, masz szansę osiągnąć sukces w każdej dziedzinie, którą sobie zaplanujesz — szczególnie gdy dobrze rozumiesz swoje mocne strony oraz obszary do poprawy. To właśnie dlatego przeprowadziliśmy to badanie: chcemy zaoferować naszym uczniom doświadczenia, które będą w pełni dostosowane do ich indywidualnych potrzeb, zapewniając im drogę do sukcesu. Dzięki zrozumieniu, jak Twoja osobowość wpływa na proces nauki języka, będziemy mogli udzielić cennych wskazówek, które pomogą Ci wzmocnić skuteczność nauki. Naszym celem jest pomóc Ci wykorzystać Twoje naturalne talenty, jednocześnie pracując nad obszarami, które wymagają uwagi, abyś mógł z powodzeniem opanować nowy język.
Tofi MET – innowacyjne wsparcie dla hodowców krów
Do 12 października trwa nabór zgłoszeń do konkursu Złoty Medal Chemii 2024!
Smart Vegetables Innovations inwestuje w innowacje i edukację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.