Nowe wymagania, nowe wyzwania - podsumowanie 2020 roku w branży deweloperskiej
W roku 2020 wszyscy stanęliśmy przed niełatwym wyzwaniem pandemii. Dotyczy to niemal każdego, także przedstawicieli branży deweloperskiej. Zmiana trybu pracy biur, szczególne środki ostrożności na budowach, a nawet zmiana preferencji klientów poszukujących nieruchomości. Między innymi takie zagadnienia poruszają przedstawiciele branży deweloperskiej. Co jeszcze o ostatnim okresie mówią eksperci?
Lucyna Jarczyńska - dyrektor ds. sprzedaży i marketingu spółki Agrobex
- Początek 2020 roku to oczywiście bardzo dobre wyniki sprzedażowe. Później, wraz z ogłoszeniem stanu epidemiologicznego konieczne było dostosowanie się do nowych warunków. Nasze biuro przy ulicy Kochanowskiego w Poznaniu zostało specjalnie przygotowane. Dla komfortu i bezpieczeństwa w kontaktach klientów z naszymi doradcami zamontowaliśmy specjalne urządzenie, które usuwa zanieczyszczeń na powierzchniach oraz eliminuje bakterie i wirusy. Ponadto, nasi pracownicy korzystali i korzystają z nowych narzędzi technologicznych, służących do prezentacji inwestycji i kontaktu. Część z rozwiązań pozostanie z nami na dłużej, ponieważ sprawdzają się i tworzą nowe możliwości. Początkowy okres pandemii to faktycznie zmniejszona sprzedaż lokali, ale problem ten dotyczył przede wszystkim finalizacji transakcji, bo zainteresowanie jednak było cały czas. Czerwiec był tym miesiącem, kiedy pojawił się już zwiększony ruch w biurze sprzedaży. Jednocześnie przez cały okres budowaliśmy bez przestojów, realizując założone plany inwestycyjne. Wprowadziliśmy do sprzedaży także kolejne projekty. Popyt na mieszkania w zasadzie tylko przez pewien okres nieznacznie zmalał, ale już teraz wraca do wysokiego poziomu sprzed pandemii. Zadowalający wolumen transakcji to wyniki dużej liczby inwestorów, którzy w ten sposób chronią swój kapitał, ale także singli czy rodzin, które realizując plany życiowe kupują mieszkanie dla siebie. Pomimo pandemii nie zmalała także nasza aktywność w zakresie CSR, czyli działań, które bardzo mocno zakorzeniły się w naszej firmie. Byliśmy inicjatorami, organizatorami czy sponsorami wielu eventów dla dzieci i dorosłych zarówno o charakterze sportowym, rozrywkowym, jak i kulturalnym.
Michał Kostrow, Dyrektor Operacyjny, Nexity Polska
- Nexity Polska reprezentują w Poznaniu dwie inwestycje – Malta Point oraz Bliski Marcelin. Na początku 2020 roku kryzys głęboko wpłynął na decyzje klientów, a duże inwestycje zostały odłożone. Od września większość nabywców dostosowała się jednak do sytuacji, a zainteresowanie inwestycjami znowu wzrosło. Trend ten został potwierdzony podczas rozpoczęcia sprzedaży Bliskiego Marcelina, a także po udziale w targach wrześniowych, które cieszyły się dużym zainteresowaniem odwiedzających.
Michał Wawrzyniak, kierownik biura sprzedaży inwestycji Studzienna 7
- Miniony, 2020 rok był bez wątpienia bardzo wymagający. W tym czasie zmieniał się tryb pracy naszego biura sprzedaży, a wiosną dużo spraw załatwialiśmy zdalnie, głównie na podstawie skanów dokumentów. Lista oraz zasięg obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa zmieniał się z tygodnia na tydzień, ale nasi specjaliści podchodzili i nadal podchodzą do tych kwestii z pełną powagą. Cieszymy się, że mimo niełatwych czasów, kontynuujemy płynnie budowę inwestycji Studzienna 7 blisko poznańskiej Śródki, a w IV kwartale 2020 otworzyliśmy nowe biuro sprzedaży przy ul. Głównej 39 w Poznaniu.
- Studzienna 7 jest kameralną inwestycją, a nie bardzo dużym przedsięwzięciem deweloperskim. Powstała w oparciu o umiejętną, realną kalkulację, z pełnym zabezpieczeniem finansowym. Z związku z tym, jesteśmy odporni na sytuacje kryzysowe.
Patrycja Pilarczyk z biura sprzedaży inwestycji Nowa Murowana i Nowa Murowana 2
- Rok 2020 był specyficzny i dotyczy to w zasadzie każdego z nas, także przedstawicieli branży deweloperskiej. W marcu i kwietniu stanęliśmy przed wyzwaniem, by przejść w tryb pracy zdalnej i online. Od samego początku inwestycji Nowa Murowana, staraliśmy się rozwijać w kierunku działań e-marketingu. Z jednej strony, tego wymagali klienci, a z drugiej – to alternatywa, pozwalająca na pokonanie takich ograniczeń, jak te z wiosny. Uprościliśmy też do maksimum proces rezerwacji mieszkania. Można tego dokonać telefonicznie lub mailowo.
- Na 2020 rok mieliśmy zaplanowane odbiory w inwestycji Nowa Murowana i 43 mieszkania, według planów trafiły w ręce klientów. Dokonaliśmy 48 przeniesień własności lokali mieszkalnych na klientów. W efekcie, zakończyliśmy w całości budowę oraz sprzedaż inwestycji Nowa Murowana. Także według planów rozpoczęliśmy budowę osiedla tuż obok, stanowiącego kontynuację, czyli Nowa Murowana 2.
Marek Smogór, reprezentujący Quadro Development
- Rok 2020 był zaskakujący w swoim przebiegu, nikt przecież nie mógł przewidzieć światowej pandemii, która jest z nami kilkanaście miesięcy. Ta sytuacja nie wpłynęła znacząco na nasze plany, choć oczywiście sprawiła, że rynek w pewnym momencie się zatrzymał. Każdy, w tym także klient poszukujący własnego mieszkania, chciał dowiedzieć się, jak będzie wyglądać przyszłość, w tym także ta zawodowa. Wszystkie te pojęcia są ze sobą powiązane - sytuacja zawodowa, zdolność kredytowa, a co za tym idzie - także chęć klientów indywidualnych do zakupu nieruchomości. Po kilku, kilkunastu tygodniach "rynek powrócił". Banki znów zaczęły "luzować" wymagania kredytowe, które w pewnym momencie były dość mocno wyśrubowane.
- W naszych planach na 2020 rok była kontynuacja budowy inwestycji Piątkowska 103 i postępy są zgodne z wcześniej założonym harmonogramem. Ponadto zaplanowaliśmy premierę inwestycji Rezydencja Winiary, start budowy i sprzedaży mieszkań na tym osiedlu, co także nastąpiło. Planów nie musieliśmy znacząco korygować, choć niewykluczone, że bez pandemii sprzedaż byłaby jeszcze bardziej zadowalająca.
Krystian Cebulski, inwestor osiedla Enklawa Winogrady
- 2020 rok przyniósł naszej branży wiele nowych sytuacji. W czasie wybuchu pandemii można było odnieść wrażenie, że rynek, który w ostatnich kwartałach dynamicznie się rozwijał nagle stanie w obliczu niepewności, ale trzeba pamiętać, że realizowane inwestycje powstawały w oparciu o realia i założenia biznesowe, by poradzić sobie w różnych okolicznościach. W szerszej perspektywie, patrząc na cały rok, nasze plany realizowaliśmy z sukcesem. Enklawa Winogrady, nasza premierowa inwestycja w Poznaniu jest gotowa. Blisko 100 lokali znalazło swoich nabywców.
Nasze plany inwestycyjne nie wymagały korekty, ale rzecz jasna w wyniku ogłoszenia stanu epidemicznego zostały oczywiście wprowadzone na budowie odpowiednie procedury - to była nowość, nie mieliśmy wcześniej do czynienia z zagrożeniem pandemicznym, ale poradziliśmy sobie z tym wyzwaniem.
Mamy w planach kolejny projekt, ale w związku z aktualną sytuacją, wymaga on specjalnego przygotowania.
Hanna Brygier, specjalista ds. marketingu i PR Greenbud Development
- Miniony rok był inny dla nas wszystkich, rzecz jasna dotyczy to także branży deweloperskiej. Stanęliśmy przed zupełnie nowymi wyzwaniami. Zamknięcie biura sprzedaży, wydłużony czas procedur administracyjnych, przejście częściowo w tryb pracy zdalnej – tak funkcjonowaliśmy wiosną i – z przerwami - także w dalszych miesiącach. Nie była to dla nas kompletnie nowa sytuacja, ponieważ przed pandemią również obsługiwaliśmy część klientów zdalnie, np. tych mieszkających za granicą, którzy zakupili nieruchomość i wracali do Polski. Większość formalności byliśmy w stanie obsłużyć na podstawie obiegu dokumentów.
- Jeśli chodzi o naszą firmę, to w tym niełatwym roku zaprezentowaliśmy premiery: Młode Gwiazdowo i II etap inwestycji Nowy Jasin. W każdej z nich mamy umowy rezerwacyjne, mimo że od premier ofert tych projektów minęło kilka tygodni. Proponujemy 3 różne typy zabudowy, więc otwieramy się na różne potrzeby przyszłych mieszkańców.
- Co warte podkreślenia, naszym zdaniem pandemia zmieniła preferencje klientów. Coraz częściej szukają domów, ale zwracają również uwagę na to, na jakiej działce ów dom stoi. Coraz większa liczba klientów chce mieć możliwie duży ogród. Nie kawałek trawnika, ale większą przestrzeń, dlatego w większości naszych projektów mamy działki ponad 400 m kw. (np. Rabowice), a nawet 600 m kw. (Gwiazdowo i Rabowice). Ponadto klienci marzą o nieco większej przestrzeni mieszkalnej, dlatego priorytet to 3 sypialnie na piętrze, co gwarantujemy w każdym naszym domu.
Tomasz Pietrzyński, członek zarządu firmy More Place
- W szerszym ujęciu, można stwierdzić, że 2020 rok nas wiele nauczył, to znaczy, że więcej przestrzeni mieszkalnej i w otoczeniu, wpływa na nasze samopoczucie. Dla części osób ostatnie tygodnie to także moment refleksji: "Może nasza przestrzeń rodzinna powinna być większa? Może każdy z domowników powinien mieć nieco większą dozę prywatności? Własny ogród to także większa swoboda, niż jedynie balkon, czy taras..." W świetle takich opinii, klienci na rynku mieszkaniowym zaczęli poszukiwać ofert domów, położonych na dużych, zielonych działkach. To zaowocowało jeszcze większym zainteresowaniem ofertą Osiedla Przy Jeziorach. Zauważyliśmy to szczególnie w II połowie roku, kiedy banki "zluzowały" mocno zaostrzone po lockdownie, kryteria kredytowe. Klienci stali się bardziej decyzyjni, w kierunku domów, zamiast mieszkań.
- Patrząc z perspektywy naszej firmy i procesu inwestycyjnego, był to rok, który przebiegał zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem. Większość 12 lokali mieszkalnych z I etapu trafiło w ręce nabywców, została także przeniesiona własność. Ten cel wypełniliśmy, podobnie jak konsekwentną sprzedaż lokali z etapu drugiego. Wszystkie lokale znalazły swoich nabywców, co jest wynikiem bardzo dobrym, ponieważ odbiory są zaplanowane na marzec i kwiecień 2021. Tych planów też nie musimy korygować, ponieważ, mimo pandemicznego roku, budowa trwa zgodnie z planem.
Małgorzata Walczak-Łondka, Manager Rozwoju Biznesu i Sprzedaży w firmie Sky Investments.
Rok 2020 zaskoczył bez wyjątku wszystkie branże. Sytuacja epidemiczna wpłynęła w bardzo dużym stopniu również na rynek deweloperski, utrudniając działania zarówno po stronie wykonawców jak i te związane z zakupem nieruchomości przez klientów. Firma Sky Investments – mimo wielu przeciwności – dobrze zaadaptowała się do nowych warunków oraz poradziła sobie z wyzwaniami, które pojawiły się w związku z pandemią. Uruchomiono szereg działań, które pozwoliły na dokonanie przez klientów zakupu nieruchomości w wygodny i przede wszystkim bezpieczny sposób. Spotkania on-line czy też zachowanie wszelkich środków bezpieczeństwa podczas kontaktów osobistych to tylko część udogodnień, które zostały przygotowane dla Klientów Sky Investments. Dzięki elastycznemu podejściu udało się utrzymać trend wzrostowy w sprzedaży nieruchomości na Osiedlu Rodzinne Podolany. Dodatkowo niebawem uruchomiony zostanie kolejny IV etap sprzedaży mieszkań na tymże osiedlu. Liczymy na to, że 2021 rok przyniesie tylko pozytywne niespodzianki, a sytuacja epidemiczna uspokoi się i będziemy mogli wrócić do normalnego trybu pracy, spotkań oraz kontaktów z Klientami, których tak bardzo wszystkim brakuje.
Karolina Skrzypek, przedstawiciel Grupy Partner
- W obecnej sytuacji epidemiologicznej rynek nieruchomości jest najbardziej stabilny ze wszystkich i nadal stanowi najlepsze źródło zabezpieczenia zgromadzonego kapitału. W czasach, gdy lokaty bankowe są nisko oprocentowane to kupno mieszkania zapewnia stabilny przychód pasywny. Właśnie dlatego zainteresowanie mieszkaniami nie słabnie. Mamy klientów indywidualnych, ale sporą część stanowią też inwestorzy. Widzimy ożywione zainteresowanie lokalami z ogródkami, z pewnością jest to pokłosie ogłoszonego "zamknięcia" społecznego. Obawa przed powtórzeniem się w przyszłości podobnej sytuacji skłania do wyboru mieszkania z dostępem do własnej zieleni. Taki trend widoczny jest w przypadku Śródki OdNowa 2. W tej inwestycji na spore zainteresowanie wpływa też stopień zaawansowania prowadzonych prac, budowa postępuje zgodnie z planem, a to uspokaja. Niewielki odsetek klientów zainteresowanych mieszkaniami nie sfinalizowało zakupu, wynika to jednak z decyzji banku, np. o nieprzyznaniu kredytu lub pracy członków rodziny w zagrożonych branżach. Druga prowadzona przez nas inwestycja - Nadolnik Compact Apartments - to projekt w dużej mierze nastawiony na klientów inwestycyjnych, a tych w dobie pandemii przybyło. Większość woli ulokować środki w mieszkaniach niż pozostawiać oszczędności na lokatach.
Maciej Bartczak, KM Building.
- Pandemia mocno odcisnęła swoje piętno na branży budowlanej oraz nieruchomości. Wielu problemów nie sposób było uniknąć, w konsekwencji czego doszło do spowolnienia - rzadziej przeprowadzanych spotkań z klientami, a także ich mniejszej decyzyjności. W 2020 roku realizowaliśmy Rodzinny Zakątek k. Kórnika, czyli osiedle domów w zabudowie szeregowej, a także Zalasewo Park, czyli budynki wielorodzinne w Zalasewie k. Swarzędza. Zgodnie z naszymi planami – w pierwszej inwestycji, do rąk właścicieli, oddany został etap IV, zaś następny etap V rozpoczął swoją budowę. W drugiej inwestycji prace budowlane budynku nr 2 zostały ukończone i pomimo problemów z pandemią, akty notarialne oraz klucze do pierwszych mieszkań już teraz zostają oddane do rąk właścicieli. Łącznie w 2020 r. nasza firma sprzedała aż 62 nieruchomości - domy oraz mieszkania – co jest rekordowym wynikiem. Podsumowując - skończyliśmy ten rok bardzo optymistycznie i mamy nadzieję, że 2021 rok będzie nie mniej udany.
Piotr Łopatka, członek zarządu Proxin Investment
- 2020 to dla Proxin Investment rok bardzo zadowalający. Okres od stycznia do marca to czas sprzed pandemii, więc zainteresowanie mieszkaniami było wysokie. Od momentu pogarszającej się sytuacji społeczno-gospodarczej, zamknięcia kraju, przestoju gospodarczego zauważalny jest spadek obrotu, choć rynek nadal jest stabilny. Mamy więc raczej do czynienia z normalizacją tempa sprzedaży niż z realną dekoniunkturą. Deweloperzy, którzy wypracowali rezerwy, tak jak Proxin Investment, nie mają się czego obawiać. Niepewność czuć zaś mogą mniejsi i „młodsi” gracze na rynku, jeśli nie mają zgromadzonego odpowiednio wysokiego kapitału lub finansują się kosztownymi instrumentami takimi jak np. obligacje. Nasze nowe projekty wprowadzone zostały na rynek już w trakcie ogłoszonej pandemii (Nowe Ogrody 6.0 oraz Nautic Park miały premierę w drugim kwartale 2020) i cieszą się sporym zainteresowaniem. Można uznać, iż nawet ponadprzeciętnym. Z pewnością za takim stanem przemawia dobrze przemyślana oferta, trafiająca w oczekiwania klientów. W Nowych Ogrodach mamy duże mieszkania z przestronnymi tarasami do 40 mkw i ogródkami do 50 mkw. Zaś nadmorska inwestycja to pierwsza linia brzegowa tuż przy plaży, co oznacza widok na Bałtyk oraz bezpośrednią strefę jodowania – są to lokale idealne w obecnych czasach na second home. Za taką oceną przemawiają również wyniki: w przypadku Nowych Ogrodów blisko połowa została zarezerwowana lub sprzedana, natomiast w Nautic Park w sprzedaży pozostało 28 lokali spośród 68. Sukcesem firmy jest też zakończenie V etapu Nowych Ogrodów, bowiem jeszcze w grudniu rozpoczniemy procedury odbiorowe, a to przyspieszenie w stosunku do pierwotnego harmonogramu, aż o ponad 3 miesiące. Koniec roku to dla Proxin Investment czas szczególnie intensywny również ze względu na prace związane z nowymi projektami, m.in. w centrum Poznania, o których będziemy mówić wiosną 2021 roku.
Agata Nowaczyk z poznańskiego biura sprzedaży EBF Development
- Mijający rok dla EBF Development by intensywny i naznaczony kilkoma sukcesami. W połowie roku oddaliśmy w ręce mieszkańców kolejny etap osiedla Reduta Nowe Podolany – budynek nr 8. Odbyło się to z przyśpieszeniem w stosunku do pierwotnie założonego planu. Co ważne, 100% mieszkań znalazło swoich nabywców. Drugim, poznańskim sukcesem, jest budowa, postępująca zgodnie z harmonogramem, kolejnego, dziewiątego budynku na wspomnianym osiedlu. Tutaj też nie odnotowaliśmy spadków sprzedażowych. Aktualna sytuacja epidemiologiczna – w przeważającej większości - nie przełożyła się na sprzedaż i terminowość wszystkich około transakcyjnych procedur związanych z zakupem nieruchomości. Pandemia i obostrzenia, które zostały wprowadzone przez rząd nieznacznie też zmieniły tryb pracy biura sprzedaży EBF Development. Cały czas byliśmy i jesteśmy do dyspozycji klientów stacjonarnie, oczywiście przy zachowaniu wszystkich środków ochronnych (maski/przyłbice, żele do dezynfekcji, 2 m odległości). Zapytania pojawiają się z taką samą intensywnością w stosunku do miesięcy sprzed ogłoszonej pandemii. Duży wpływ na to ma stopień zaawansowania prac budowlanych. Klienci spokojni o budowę.
Oddział Poznański PZFD:
- Ogłoszona pod koniec pierwszego kwartału pandemia koronowirusa dotknęła wszystkich sektorów gospodarki. Nie inaczej było w przypadku rynku pierwotnego. COVID-19 wpłynął na zachowania konsumenckie i trendy biznesowe związane z inwestowaniem w nieruchomości. W 2020 roku z pewnością zaobserwowaliśmy dwa główne trendy. Pierwszy z nich to inwestycyjny zakup nieruchomości, który bez wątpienia jest związany z relokacją oszczędności wielu osób i zabezpieczeniem zgromadzonego kapitału przed inflacją, co ostatecznie stanowiło najbezpieczniejsze rozwiązanie, przy stale niskim, niepewnym, oprocentowaniu lokat bankowych. Drugi trend to wzrost zainteresowania mieszkaniami w dobrze skomunikowanych lokalizacjach lub poza aglomeracją poznańską. Klientom coraz bardziej zależy na komfortowych mieszkaniach, z dostępem do balkonu czy ogródka (a to z pewnością wpływ ogłoszonych pandemicznych rygorów). Co istotne, w ostatnich miesiącach bardzo ważna okazała się kwestia bezpieczeństwa podczas dokonywania transakcji zakupu mieszkania czy domu. Głównym celem większości deweloperów zrzeszonych w Oddziale Poznańskim PZFD było wprowadzenie procedur, które zapewnią bezpieczeństwo klientom, jak i pracownikom, a tym samym ciągłość świadczonych usług. Bezpieczne nabywanie nieruchomości stało się jednym z priorytetów dla wszystkich firm – mówi Robert Łopiński, Wiceprezes Zarządu Oddziału Poznańskiego PZFD.
Rok 2020 dla Oddziału Poznańskiego PZFD wypełniony był działaniami z zakresu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. CSR jest dla nas ważny i zawsze otwieramy się na różne inicjatywy, których w tym roku, mimo trudnej sytuacji społeczno-gospodarczej, nie brakowało. Już na początku ogłoszonej pandemii włączyliśmy się w walkę z trudną sytuacją, wspierając lokalnie lekarzy oraz osoby bezdomne. Podjęliśmy się zapewnienia dziesięciu kontenerów mieszkalnych z toaletami i prysznicami dla czterech ośrodków pomocy, w których zostały utworzone kolejne miejsca izolacji czasowej dla osób w kryzysie bezdomności w związku epidemią COVID -19.
Ponadto, włączyliśmy się w akcję pomocy charytatywnej i promocji zdrowego trybu życia organizowaną przez Howden Donoria. Wsparcie dla głównego beneficjenta inicjatywy – poznańskiej Fundacji Orchidea – zostało oparte na trzech filarach: chętni pracownicy deweloperów zrzeszonych w Oddziale „kręcili” kilometry na rowerach, biegając, spacerując, by promować zdrowy tryb życia. Zostały wpłacone środki na konto fundacji, a akcja nagłośniona dostępnymi kanałami oraz wśród przyjaciół i bliskich. Oddziału Poznańskiego PZFD nie zabrakło również podczas wielkiego sprzątania świata, który swoją cegiełkę pomocy dołożył sprzątając poznańskie Jeżyce. Grudzień zaś zapisał się pod znakiem akcji Deweloperzy Dzieciom, w której zostaliśmy patronem tytularnym. Szesnastu naszych członków wsparło jedyną tego typu inicjatywę w Polsce, łącząc siły w imię pomocy dzieciom z domów dziecka. Bilans był naprawdę imponujący. Udało się pomóc rekordowej liczbie dzieci - 100 wychowanków z poznańskich i wielkopolskich, rodzinnych i publicznych domów dziecka, otrzymało wymarzone prezenty - podsumowuje Agnieszka Banaszak, Wiceprezes Zarządu Oddziału Poznańskiego PZFD.
EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.
Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?
Rewolucyjna świeca jodowa stworzona przez polskich naukowców już dostępna!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.